• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Jeep Grand Cherokee SRT-8: Die Hard 6

19 december 2016 door Advocatie Redactie

In 1993 stelde Jeep de Grand Cherokee aan het publiek voor, waarmee het een van de eerste luxe SUV’s was. Inmiddels zijn we aanbeland bij de achtste generatie. Advocatie reed de topuitvoering, de SRT-8, met niet minder dan 468 pk. Om maar meteen met het zuur te beginnen: de Jeep Grand Cherokee 6.4 Hemi V8 SRT 4WD A8, zoals de auto lekker to the point heet, kost € 171.545. Inclusief afleveringskosten, maar zonder extra’s.

Door Ewoud Hallebeek

Nu zouden we de klap een beetje kunnen verzachten door te stellen dat er ‘al’ een Grand Cherokee is voor € 80.545, maar dat doet niets af aan het feit dat 170K heel veel geld is. Overigens, als u dacht dat een auto als deze, van dit formaat, met dit vermogen en met deze prijs, zo goed als concurrentieloos is, dan moeten wij u van dat denkbeeld verlossen – het wemelt ervan. Nu ja, dat is enigszins gechargeerd, maar toch: je hebt bepaald geen lantaarntje nodig om alternatieven te vinden. Wat te denken van de BMW X5 M, de Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged, de Mercedes GLE 63 AMG en de Porsche Cayenne Turbo? Allemaal voorzien van een V8 en vierwielaandrijving, en allemaal net zo duur als de top-Grand Cherokee. Dat wil zeggen: de eerste drie. De Porsche is 18 mille duurder, maar dat wordt in dit segment wisselgeld genoemd.

Opmerkelijk genoeg is in dat rijtje de SRT-8 de zwakste broeder. Genoemde concurrenten leveren allemaal royaal meer dan 500 pk (de BMW schopt het zelfs tot 575) en maken qua prestaties dan ook  gehakt van de Amerikaan. Maar dat zijn de statistieken. Wie in deze prijsklasse winkelt, laat zich vooral leiden door emotie. Wij durven er heel wat onder te verwedden dat de ware Jeep-adept ‘het Duitse alternatief’ niet eens in overweging neemt. Te klinisch, te perfect, te karakterloos. Daar helpen kille cijfers niets aan, evenmin als de vaststelling dat afwerking en materiaalkeuze voor Amerikaanse begrippen weliswaar van hoog niveau zijn, maar de Europeanen op dat vlak nog niet weten te evenaren. Het zal hem (m/v) een zorg zijn, simpelweg omdat er niet met het hoofd, maar met het hart wordt gekozen. En met die insteek is de keuze voor de SRT-8 alleszins begrijpelijk.

Ga maar na: een 6.4-liter V8 met 468 pk en 624 Nm, lekker old school zonder turbo’s en geheel conform het aloude adagium ‘there is no substitute for cubic inches’, goed voor een topsnelheid van 257 km/u en de sprint van 0-100 in 5 seconden. Voeg daar een bovengemiddelde terreinvaardigheid (want Jeep) aan toe en opeens is zo’n SRT-8 zo gek nog niet. Weliswaar bent u er de Co2-koning van de straat mee, maar daar staat tegenover dat u om die reden bij aanschaf ook een kleine ton aan belasting heeft afgedragen. Eens kijken of uw buurman dan nog steeds iets te zeggen heeft.

Overigens kan het altijd nog gekker. Als we de geruchten mogen geloven, maakt komend jaar in de VS de Grand Cherokee Hellcat zijn opwachting, die een bepaald indrukwekkende 707 pk op het asfalt brengt. Daarmee zou het de snelste SUV ter wereld moeten zijn, met een topsnelheid van 280+ km/u. Het is echter nog maar zeer de vraag of de Hellcat ook naar de Oude Wereld komt, laat staan voor welke prijs.

Mocht u denken met de SRT-8 een sportwagen in gezinsverpakking te kopen, dan komt u van een koude kermis thuis. Dat is niet het geval, al was het maar omdat hij met zijn 468 pk heeft af te rekenen met een leeggewicht van bijna 2.500 kg. De achttraps automaat maakt er in het heetst van de strijd een rommeltje van, demping en vering hebben niet altijd de meest gelukkige afstemming en wij zijn wel eens communicatievere stuurinrichtingen tegengekomen. Combineer dat met het gebrek aan zijdelingse steun van de (tamelijk harde) voorstoelen en de best wel serieuze spoorgevoeligheid van het onderstel en het moge duidelijk zijn dat we hier niet te maken hebben met een topsporter, zijn krijgshaftige uiterlijk ten spijt. Is de SRT-8 daarmee een slechte keuze? In het geheel niet. De romige V8 klinkt krachtig en volumineus, maar trekt zich op kruissnelheid opmerkelijk bescheiden op de achtergrond terug, zodat u met volle teugen geniet van het 825 Watt Harman Kardon audiosysteem. De standaarduitrusting laat niets te wensen over en aan binnenruimte is geen gebrek.

Natuurlijk dient u zich over het benzineverbruik geen illusies te maken. Wij reden 500 km met gemiddeld 1 op 6,4 en dat komt zowaar – een uitzondering in autoland – redelijk overeen met wat de fabrikant in de folder belooft (1 op 7,4). Maar de brandstoftank herbergt een kleine 100 liter, zodat er onder de streep toch nog een alleszins acceptabele actieradius overblijft.

Zie de Grand Cherokee SRT-8 daarom als John McClane, de door Bruce Willis gespeelde actieheld in de Die Hard-filmcyclus: geen afgetrainde atleet, Amerikaans tot op het bot, een tikkeltje onbehouwen, maar onweerstaanbaar charmant en, als de omstandigheden daarom vragen, gezegend met een allesvernietigende uithaal. ‘Yippee-ki-yay, motherf****!’

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Column Zo Zuidas: De paralegal is de eindbaas op kantoor
Volgende artikel
Audi Q7 e-Tron Quattro: het gaat vooral om rust en comfort

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×