Linklaters en JanssenBroekhuysen begeleiden overname De Vegetarische Slager door Unilever

Unilever sluit een roerig jaar af met een in het oog springende Nederlandse overname. De Vegetarische Slager, een populaire producent van plantaardige vleesvervangers die verdacht veel naar vlees smaken, gaat deel uitmaken van het Unilever-portfolio. Internationaal kantoor Linklaters en M&A boutique JanssenBroekhuysen vervulden de juridische rollen bij de deal.

Linklaters is al jaren een van de go-to advocatenkantoren voor Unilever en adviseerde de multinational dan ook bij deze overname. Het team van Linklaters Amsterdam dat meewerkte aan de deal bestaat uit Anouk Oosterom, Guido Portier, Vincent Gerlach, Jill Reijnen, Nadia Ayrir, Ashika Baan en Jos van Boeijen. Als financieel adviseur aan Unilever trad Deloitte op. 

De Vegetarische Slager deed voor juridisch advies een beroep op JanssenBroekhuysen: het team bestond uit Pieter Janssen, Lucas Brabers en Eva van der Spek. Als financieel adviseur was OXEYE betrokken. De overnamesom en andere financiële details zijn niet openbaar gemaakt. Naar verwachting wordt de transactie nog in 2018 afgerond. 

Met de overname door Unilever wil De Vegetarische Slager naar eigen zeggen ‘de grootste slager ter wereld worden’. Voor Unilever ‘past deze acquisitie naadloos in de strategie om het portfolio uit te breiden met plantaardige voedingsmiddelen die gezonder zijn en een lagere impact op het milieu hebben’, aldus het bedrijf in een persbericht. ‘Daarnaast speelt Unilever met de acquisitie in op de groeiende consumententrend om regelmatig een dagje geen vlees te eten.’

De Vegetarische Slager werd in 2007 opgericht door Jaap Korteweg. Een winkel is sindsdien gevestigd in Den Haag, en er staat een fabriek in Breda. Ruim elf jaar later zijn de producten van het bedrijf – van ‘speckjes’ tot ‘gehackt’ – te koop bij ruim 4.000 winkels in 17 landen. De overname door Unilever – in 190 landen actief – stelt zijn bedrijf volgens Korteweg in staat om ‘de volgende stap te nemen en wereldwijd te gaan. ‘Onze missie is om plantaardig vleesch de standaard te maken.’

 

 

    | Mail de redactie | Print