• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Buitenbeentje: de Mercedes-Benz GLA

16 juli 2017 door Advocatie Redactie

Begin dit jaar gaf Mercedes-Benz de in 2013 geïntroduceerde GLA een bescheiden facelift. Voor Advocatie Magazine reden om deze compacte SUV, op basis van de relatief kleine A-klasse, aan een nader onderzoek te onderwerpen.

 

Door Ewoud Hallebeek

Ook voor autofabrikanten valt het soms niet mee om hun creaties te categoriseren. Neem nu de Mercedes-Benz GLA. Bij zijn introductie, in september 2013, hamerden de Duitsers erop dat het hier beslist géén cross-over betrof, maar een heuse SUV. En hoewel die drie letters vandaag de dag al genoeg zijn om de kassa te doen rinkelen, rees toch de vraag hoe ‘SUV’ de GLA nu eigenlijk was. Was het niet gewoon een wat forsere A? Ofwel een in wezen doodnormale hatchback? Historisch gezien, en puur uitgaande van de prijs en het modelgamma, zouden de BMW X1 en de Audi Q3 de voor de hand liggende alternatieven moeten zijn. Maar op de een of andere manier klopte die aanname niet. De GLA paste simpelweg niet in het ‘normale’ SUV-plaatje.

Zelfs nu, een kleine vier jaar na dato, is de verwarring er niet minder om. Op onze vraag naar de concurrenten van de GLA, fronste de persvoorlichtster haar wenkbrauwen. Pas na een paar seconden kwam er een aarzelend ‘de Mini Countryman misschien?’ Waarmee maar gezegd wil zijn dat we hier te maken hebben met het buitenbeentje van de overvolle klasse der compacte SUV’s. En dat alleen al is wat ons betreft goed voor bonuspunten. Eenheidsworsten zijn er immers meer dan genoeg.

En over buitenbeentjes gesproken: in tegenstelling tot zo’n beetje het complete Mercedes-aanbod is de GLA niet voorzien van achterwielaandrijving en zijn er alleen viercilinders leverbaar. Voorwielaandrijving is standaard, een enkele uitvoering heeft vierwielaandrijving. Het aantal cilinders mag dan beperkt zijn, het motorenpallet is dat beslist niet. Met drie diesel- (met vermogens van 109 tot 177 pk) en vijf benzine-uitvoeringen (uiteenlopend van 122 tot 381 pk) geldt hier met recht ‘voor elk wat wils’. Sowieso gaat Das Haus tamelijk ver in maatwerk, getuige de maar liefst 73 pagina’s tellende optielijst.

De GLA verlaat normaal gesproken de fabriek op het zogeheten Comfort-onderstel. U kunt echter ook kiezen voor het Offroad-onderstel, dat 30 mm is verhoogd en waarmee u, zeker in combinatie met de optionele 4Matic vierwielaandrijving, een zanderig bospad niet uit de weg hoeft te gaan. Bent u meer van de sportieve soort, dan verwijst Mercedes-Benz u graag naar het 15 mm verlaagde onderstel met stuggere veren en dempers.

Krijgshaftige indruk, weinig sportiviteit
InteriorWij reden de GLA 200, voorzien van verlaagd onderstel, zeventraps automaat en AMG Line exterieurpaktet. En hoewel onze testauto daarmee een behoorlijke krijgshaftige indruk maakte, was de veronderstelde sportiviteit ver te zoeken. Op papier klinkt 156 pk, een sprint van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden en een topsnelheid van 215 km/u helemaal niet verkeerd, maar de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling (een kosteloze optie) reageert traag en het 1.6 liter motorblok heeft simpelweg een hele kluif aan het leeggewicht van 1.335 kg.

Voeg daar een tamelijk ongevoelige stuurinrichting aan toe, en het moge duidelijk zijn dat de GLA 200 bepaald niet het beest in ons los maakte. Met dat in het achterhoofd zouden wij het behoorlijk harde sportonderstel en de 19-inch lichtmetalen wielen zonder meer achterwege laten. Het staat fantastisch, maar de GLA is (afgezien van de AMG 45) simpelweg geen sportwagen. Kies daarom voor het (standaard) Comfort-onderstel en een paar mooie 18-inch wielen, en geniet van het fraaie interieur, de onberispelijke afwerking en de wetenschap dat uw auto is voorzien van de modernste veiligheidssystemen en gadgets, waaronder een 360°-camera en een kofferklep die zich opent na een schopbeweging onder de achterbumper.

RearNiet onbelangrijk: de GLA wekt bij omstanders vooral sympathie, in plaats van afgunst. Met zijn nieuwe (LED-)koplampen en bumpers staat hij lekker ‘vierkant’ op zijn wielen, zonder intimiderend te zijn. We hoorden ‘mooi dik bakkie!’, gevolgd door een instemmende blik, en dat wil bij de gemiddelde andere Mercedes nog wel eens anders zijn. Het benzineverbruik is daarbij overigens geen spelbederver. De fabriek belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Wij kwamen uit op 1 op 12. Niet bovengemiddeld weinig, maar wel alleszins acceptabel. Hetzelfde geldt voor zijn prijs: vanaf € 38.800. Dieselen kan vanaf € 40.627.

De vernieuwde GLA verzet nergens de bakens (hij is ruim, maar niet heel ruim, hij is stil, maar niet heel stil – en zo kunnen we nog wel even doorgaan) en zet geen nieuwe maatstaven, maar onder de streep blijft er toch een begerenswaardige auto over. En van dat soort auto’s zijn er niet zo heel veel.

Filed Under: Mercedes-Benz, Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
De Breij Evers Boon wordt opgesplitst in twee boutique kantoren
Volgende artikel
Man die ruiten ingooide bij Plasman negentig dagen vast

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×