• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Film: Verhoeven op z’n Frans pakt goed uit in Elle

6 juni 2016 door Advocatie Redactie

Nederland werd te klein voor hem en in Amerika kregen zijn films het cult-predikaat: nu brengt Paul Verhoeven zijn nieuwe, choquerende vertelling naar het witte doek met Franse cast en decor. Het verbond doet Verhoevens kwajongens-cinema eer aan, zo blijkt.


Door Jan-Kees van Oord

In zijn nieuwste film Elle slingert Verhoeven om de vijf minuten een provocatie het publiek in. Van shots met expliciet naakt en geweld, naar ontluisterende familievetes en gênante confrontaties. De grote vraag die de kijker dan ook bezighoudt is met welk filmgenre hij te maken heeft. Verhoeven heeft zich nooit veel van dergelijk hokjesdenken aangetrokken. Als hoofdpersoon Michèle alleen door haar huis loopt, zet hij suspense in om de aanwezigheid van haar aanrander voelbaar te maken; als een kerstdiner met een keur aan extravagante personages om een komische insteek vraagt kiest hij weer daarvoor. Elle is hierdoor een stilistisch grillige film, maar zonder twijfel een geslaagde, gitzwarte klucht.

Kat-en-muisspel
Met Elle verfilmt Verhoeven de roman Oh… van Philippe Djian. De productie was gedoodverfd in Amerika plaats te vinden, iets waar Verhoeven een slecht voorgevoel bij had gezien Hollywoods aversie tegen amorele en provocerende thema’s. Toen Franse actrice Isabelle Huppert eenmaal aan boord was, was de keuze snel gemaakt: de film moest in Frankrijk geschoten worden.

Huppert – ze lijkt soms verrassend veel op Monique van de Ven – speelt de onkreukbare Michèle. Michèle staat aan het hoofd van een succesvol videogamebedrijf en is zowel zakelijk als privé een genadeloze decision-maker. Al in de eerste scène wordt haar georganiseerde leven overhoopgehaald: ze wordt in haar huis aangevallen en verkracht door een onbekende man. Zonder de politie in te schakelen besluit ze zelf achter de dader aan te gaan. Het is vooral de verdienste van de kalme maar ondoorgrondelijke Huppert dat het absurde kat-en-muisspel dat hierop volgt zo geloofwaardig blijft.

Brutaliteit
Waarom belde ze de politie niet? Na de aanval, tot het ondraaglijke toe in beeld gebracht, raapt ze de scherven van het gesneuvelde servies op, neemt ze een bad en gaat ze over tot de orde van de dag. De vraag, die in verschillende media voor veel controverse zorgde, dringt zich op: was Michèle slachtoffer of deelnemer? De ambivalente mens, naar eigen zeggen een hoofdthema in Verhoevens werk, is hierin zichtbaar. Je zou kunnen stellen dat de Franse cinema bij uitstek geschikt is voor deze thematiek. Frankrijk, met haar rijke traditie van cultuurrelativering, is voor Verhoeven het perfecte decor voor een film vol gekeuvel over religie, familie, ethiek en eten. Opgeluisterd met geweld en seks uiteraard, het blijft wel een Paul Verhoeven-film.

Zoals hij in Zwartboek charmante nazi’s en verraderlijke verzetshelden opvoerde, mixt Verhoeven in Elle met hetzelfde gemak tegenstellingen als ‘goed en kwaad’ en ‘dader en slachtoffer’. Dit is niets nieuws onder de zon. Voeg je daar echter de kenmerkende brutaliteit van de filmmaker aan toe, samen met het luchtige spel van de cast, dan krijg je een film die qua toonzetting nauwelijks gelijken kent. Na Elle zou Verhoeven (77) zomaar eens een tweede artistieke bloei tegemoet kunnen zien. Daar heeft hij de superhelden-moraal van Hollywood helemaal niet voor nodig.

Elle draait nu in de bioscoop.

Sdu-redacteur Jan-Kees van Oord (1985) studeerde Literatuurwetenschap aan de Universiteit Leiden en de University of Michigan.

 

 

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Shell overweegt opening ‘offshore legal operations center’
Volgende artikel
Finalisten De Brauw Legal Innovation Challenge bekendgemaakt

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Corporate / MenA Utrecht

Advocaat medewerker Onderneming en Commerciële Geschillen Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat raadt veelpleger aan ander beroep te kiezen: “Je wordt voortdurend opgepakt”

  • AI en Rechtspraak: geen robotrechter in de rechtzaal

  • Wie zit er straks aan de knoppen? AI als ruggengraat: deel II

  • Britse advocaat geschrapt na werken en declareren voor drie werkgevers tegelijk

  • Advocaat Shukrula trekt kort geding in

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×