• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Contact

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
  • Innovatie & Tech
    • Innovatie & Tech
    • Lexxyn Groep
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
  • Rechtsgebieden
    • Arbeidsrecht
    • Financieel recht
    • Huurrecht
    • Notariaat
    • Privacyrecht

Gehele notariaat over op centraal registratiesysteem van akten

21 juli 2014 door Advocatie Redactie

Per 1 juli zijn alle notariskantoren overgegaan op het Centraal Digitaal Repertorium (CDR). Doordat alle kantoren nu akten, repertoriumregels en aangiften overdrachtsbelasting digitaal kunnen versturen, hoeven er niet langer originele akten op papier naar de Belastingdienst te worden gestuurd.

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) heeft het digitale plaform gerealiseerd samen met Belastingdienst en ICT-leveranciers. ‘Hierdoor zijn tijdrovende klussen, zoals het printen van het netrepertorium en het jaarlijks opgeven van akte-aantallen niet langer nodig. Ook zullen akten die ter registratie zijn aangeboden niet langer zoekraken of beschadigen. Bijzonder is dat veel notariskantoren tijdens het traject gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om mee te denken over de opzet en werkwijze van dit platform,’ aldus de KNB op de website.

De overgang naar het CDR startte eind oktober 2013. Doel was om halverwege 2014 het gehele notariaat op het digitale platform aangesloten te hebben. Deze doelstelling is gehaald. Maarten Visser, voorzitter van de stuurgroep, en vanuit de Belastingdienst betrokken bij de totstandkoming van het CDR is erg tevreden met de ‘optimalisatie van de procesketen tussen de Belastingdienst en het notariaat’. Visser: ‘Door deze digitale registratie kunnen de gegevens uit de akten gemakkelijker intern worden gebruikt, bijvoorbeeld voor de aangifte erfbelasting. Hierdoor kan de Belastingdienst het werk efficiënter gaan uitvoeren. Dat levert niet alleen voor de Belastingdienst een kostenbesparing op, maar ook voor het notariaat. Daardoor zullen ook de lasten voor de burgers lager gaan uitvallen.’

Vorige artikel
Raad van State: Dekens vallen onder Wet openbaarheid van bestuur
Volgende artikel
Onderzoek tariefregulering advocatuur wordt uitgevoerd door Pro Facto (RuG)

Categorie: Nieuws

Primaire Sidebar

Zoeken

Topvacatures

Senior adviseur Business Development Amsterdam

Eldermans Geerts Advocaten zoekt een gevorderd advocaat-stagiair én een advocaat-medewerker Zeist

Meer vacatures

Best gelezen

  • De Zuidas Onbegrip om plan Dekker: minister wil zakelijke advocatuur desnoods dwingen tot sociale rechtshulp
  • IPO Baker McKenzie en Stibbe begeleiden ieder een spraakmakende beursgang
  • Vergadering aandeelhouders ‘Centraal aandeelhoudersregister en UBO-register vullen elkaar aan’
  • Volkswagen ID.3 Auto’s – Volkswagen ID.3: elektrisch voor het volk
  • Zuidas in ontwikkeling De nieuwe top 30 van Nederlandse notariskantoren: ruim 4 procent groei in 2020

Wagner

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • De Gouden Zandlopers 2020
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Meld nieuws
  • Vacature toevoegen
  • Adverteren
  • Naar Sdu Webshop

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×