• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Polestar 2: metamorfose

21 december 2023 door Ewoud Hallebeek

In 2020 maakte de Polestar 2 zijn opwachting: een volledig elektrische sportsedan, die zijn pijlen rechtstreeks richtte op leaselieveling Tesla Model 3. Om die strijd verder te intensiveren, ging de ‘2’ onlangs technisch volledig op de schop.

Aan de buitenkant zie je er niks van, alleen de grille is verdwenen. Daarvoor in de plaats kwam een, zoals Polestar het noemt, Smart Zone Panel: een strook kunststof waarachter kwetsbare elektronica (camera’s, radar, sensoren) veilig verscholen ligt. En die de auto wat meer een ‘EV-look’ moet geven.

Sneller en zuiniger

Onderhuids zijn de wijzigingen echter ronduit ingrijpend te noemen. Bij de Single Motor-uitvoeringen verhuisde de aandrijving van de voor- naar de achterwielen (de Dual Motor blijft als vanouds vierwiel aangedreven), de accu is van een nieuwer type en kreeg een grotere capaciteit en de elektromotor werd sterker. Onder de streep betekent dat dat de Polestar 2 niet alleen sneller is dan zijn voorganger, maar ook zuiniger en – vooral – met een veel grotere actieradius. Overigens gaan deze kwalificaties ook op voor de Volvo XC40 Recharge, waarmee de Polestar 2 zijn techniek deelt en die onlangs dezelfde metamorfose onderging.

Om het maar eens in cijfers uit te drukken: de ‘oude’ instapper had een accupakket van 64 kWh, bracht 225 pk op het asfalt en kende een theoretisch (WLTP) bereik van 440 km. Eén trede hoger stond de uitvoering met 78 kWh, 231 pk en een WLTP-bereik van 551 km. Nu heeft de goedkoopste ‘2’ (de Standard Range Single Motor) een accu van 69 kWh, 272 pk en een WLTP van 546 km. De daarop volgende Long Range Single Motor heeft 82 kWh, 299 pk en een actieradius van niet minder dan 655 km. Bovendien kun je nu snelladen met 205 kW (was 150). Nu ja, met uitzondering van de instapper, want daarvoor geldt een maximum van 135 kW. Dat is weliswaar 10 kW méér dan zijn voorganger, maar nog altijd ver verwijderd van wat inmiddels in deze prijsklasse als marktconform geldt.

Scandinavische eenvoud

Dat de Polestar 2 oorspronkelijk bedoeld was om een traditionele fossiele aandrijflijn te huisvesten, merk je in het interieur. Auto’s die vanaf de tekentafel als EV zijn ontwikkeld, hebben de accu’s in de bodem. Zo niet de Polestar 2, waar de accu’s onder de achterbank zijn weggewerkt. De brede middenconsole en -tunnel illustreren eveneens de beperkingen van het inmiddels acht jaar oude platform. Qua rijeigenschappen merk je daar niks van, maar wel als het gaat om praktischer zaken. Bestuurders langer dan 1,85 meter zullen geconfronteerd worden met veelvuldig ongewenst contact tussen rechterbeen en middenconsole. Op de achterbank kan je met goed fatsoen slechts twee personen kwijt, die bovendien niet al te lang mogen zijn omdat ze anders hoofdruimte tekort komen. En de bagageruimte houdt – met 405 liter inhoud – bepaald niet over.

Het interieur bleef ongewijzigd. Daar was ook geen reden toe, want met zijn Scandinavische eenvoud oogt het nog altijd fris en modern. Het digitale dashboard meet 12,3 inch, centraal op de middenconsole bevindt zich een 11,2 inch aanraakscherm. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive, dat de bekende Google-apps aanstuurt. Apple Car Play is – zij het met een kabeltje – nu ook beschikbaar, evenals de mogelijkheid om video’s van YouTube te bekijken. Navigeer je via Google Maps, dan worden de eventueel noodzakelijke tussenliggende laadstops weergegeven.

Aangename metgezel

Wij reden de 299 pk-sterke Long Range Single Motor. Een uiterst aangename metgezel. De prestaties mogen dan niet wereldschokkend zijn (van een sprint tot 100 km/u in 6,2 seconden en een topsnelheid 205 km/u kijkt geen mens meer op), maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het sportieve weggedrag en de heerlijk informatieve besturing. De achterwielaandrijving maakt hem daadwerkelijk een fijner sturende auto. Volgens Polestar is de vernieuwde 2 comfortabeler dan ooit, maar dat hebben wij niet kunnen ontdekken. Hij is onveranderd stevig geveerd, wat in onze testauto nog eens werd versterkt door de optionele 20-inch wielen.

Wij zouden die extra uitgave (vijftienhonderd euro) achterwege laten en tevreden zijn met het standaard 19-inch. Niet alleen zorgen de grotere wielen (lees: de plattere banden) voor nóg minder veerweg, het bandgeruis neemt disproportioneel toe en het bereik (vanwege de extra luchtweerstand) evenredig af. Dat laatste is niet onbelangrijk, want de Polestar 2 blinkt ook met zijn nieuwe techniek niet uit in zuinigheid. Zijn theoretische bereik mag dan 655 km zijn, in de praktijk komt 500 km dichter in de buurt.

Race to the bottom

De Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf 51.200 euro. De door ons gereden Long Range Single Motor vergt een additionele investering van vierduizend euro. Daarmee is de Chinese Zweed fors duurder dan de onlangs opgefriste Tesla Model 3, die al verkrijgbaar is vanaf 42.990 euro. Vergelijken we de goedkoopste Polestar 2 met een qua prijs zo veel mogelijk overeenkomende Model 3, dan komen we uit bij de 50.990 euro kostende Model 3 Long Range. Die heeft een WLTP-bereik van 629 km, gaat van 0 tot 100 in 4,4 seconden en kan snelladen met 250 kW. Wilt u die prestaties evenaren met een Polestar, dan bent u aangewezen op het Performance-topmodel (568 km, 4,2 sec, 205 kW). En die kost 66.400 euro.

Toegegeven, Tesla grossiert de laatste maanden in prijsverlagingen en kan die ook zomaar weer ongedaan maken. In wezen gaat de Model 3 tegen Aldi-dagprijzen van de hand en aan die race to the bottom kan (of wil) Polestar niet meedoen. Maar hoe mooi wij de Polestar 2 ook vinden, hoe fijn wij hem ook vinden rijden en hoezeer de bouwkwaliteit ook boven iedere twijfel verheven is, niet te ontkennen valt dat Tesla op dit moment een ijzersterke aanbieding is.

A lawyer sitting at a desk with legal books, documents, and a newspaper, embodying professionalism.

NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter

Lees meer
Close-up of a wooden judge's gavel on a black desk, symbolizing justice and law.

RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Lees meer

Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’

Lees meer

Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren

Lees meer
soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem

Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Lees meer

Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Nieuwe uitdaging bij... Loyens & Loeff, Ten Holter Noordam en TeekensKarstens
Volgende artikel
Nieuwe algemeen secretaris van Nederlandse orde van advocaten bekend

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×