• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Polestar 2: de koning is dood

27 november 2020 door Ewoud Hallebeek

Polestar 2

Binnen het betaalbare zakelijke elektrische segment is de Tesla Model 3 heer en meester. Of dat een typisch geval van ‘in het land der blinden is eenoog koning’ is, zal moeten blijken, nu het Zweedse Polestar de handschoen heeft opgepakt. De vraag is: stoot de ‘2’ de ‘3’ van de troon?

Als u nog nooit van Polestar heeft gehoord, wees gerust: u bent niet de enige. In 1996 richtte de Zweedse autocoureur Jan ‘Flash’ Nilsson zijn eigen raceteam op (Flash Engineering), dat met groot succes Volvo’s inzette in het Zweeds toerwagenkampioenschap. Volvo zag dat het goed was, regelde geld en technische ondersteuning, en gebruikte Flash Engineering als semi-fabrieksteam.

In 2005 kocht Christian Dahl het bedrijf en doopte het om tot Polestar Racing. De banden met Volvo werden verder aangehaald, wat erin resulteerde dat Polestar in 2009 het officiële Volvo performance-label werd, vergelijkbaar met BMW’s M-divisie. Op kleinere schaal weliswaar, maar toch: ineens kon je een simpele V40 bestellen met Polestar go-faster-goodies.

Dat had best een tijd zo kunnen voortduren, maar de zaak nam een onverwachte wending toen Volvo in 2010 werd overgenomen door het Chinese Geely. Ineens was er geld in overvloed en, belangrijker nog, een heuse visie. In 2015 kwam Polestar volledig in handen van Volvo, om twee jaar later te worden afgesplitst als zelfstandig elektrisch sportmerk*.

Oorspronkelijk bedoeld als een soort elektrisch Aston-Martin, inclusief bijbehorende up-market prijzen en dito klandizie, maar na het zien van de Tesla Model 3 ging dat kersverse businessplan rigoureus in de versnipperaar. Want high-end sportwagens zijn hartstikke cool en alles, maar die markt is, zo volgt uit de aard der zaak, beperkt en uiterst ontoegankelijk, zéker voor nieuwkomers. En omdat je van kleine slokjes nu eenmaal ook dronken wordt, werden de ambities bijgesteld: voortaan zou Polestar zich gaan richten op grote aantallen voor bescheidener prijzen. Inderdaad, het Tesla-model.

Proeve van bekwaamheid

Polestar 2

Leuk en aardig, zo’n nieuwe strategie, maar wat doe je dan met die sportwagen die al op het punt van onthullen staat? Welnu, die breng je natuurlijk gewoon op de markt, maar dan min of meer als ‘teaser’ en proeve van bekwaamheid. Zie daar de Polestar 1, die begin 2018 aan het publiek wordt voorgesteld. Helemaal nieuw is het ontwerp niet (feitelijk is het de Volvo Concept Coupé uit 2013), maar dat doet niets af aan de begeerlijkheid ervan.

En de techniek is ronduit indrukwekkend te noemen: een volledig uit koolstofvezel opgetrokken carrosserie, met daaronder de hybride 4×4 aandrijflijn van de Volvo XC90 T8. Twee elektromotoren op de achteras en een 2.0 viercilinder benzinemotor met turbo én supercharger onder de motorkap; samen goed voor 600 pk, 1.000 Nm (0-100 km/u in 4,2 sec, 250 km/u) en een elektrisch bereik van 150 km. Liefhebbers loopt het water in de mond.

Dat de ‘1’ op het platform van de Volvo S90 staat en ook diens interieur heeft, neemt men graag voor lief. De prijs (ruim anderhalve ton) en beperkte beschikbaarheid (1.500 stuks) zijn echter een behoorlijke domper op de feestvreugde. Maar wie een BMW 8-serie overweegt, heeft in ieder geval iets om over na te denken.

Alle pijlen op Tesla Model 3

En nu is er dan dus de ‘2’, die zijn pijlen ongegeneerd op de Tesla Model 3 richt. Overigens, voor wat betreft die cijfers: Polestar telt gewoon door. Dat de ‘2’ zo heet, komt simpelweg omdat hij na de ‘1’ op de markt kwam. In 2022 wordt een SUV verwacht, die ‘3’ zal gaan heten. Als dan vervolgens de ‘2’ een opvolger nodig heeft, zou die dus zo maar de naam ‘4’ kunnen krijgen (of ‘5’, als er inmiddels al een ‘4’ is). Waarmee we maar willen zeggen dat het cijfer niets met het formaat of de motorisering van de auto te maken heeft. In de woorden van CEO Thomas Ingenlath (tevens Volvo-designchef): “Namen vinden is een moeizaam proces. Op deze manier besparen we tijd en moeite. Er is geen hiërarchie en we vermijden het denken in categorieën.” Waarvan akte.

Kenners zullen de ‘2’ onmiddellijk herkennen als het in 2016 voorgestelde studiemodel 40.2, die een   voorbode van de Volvo S40 heette te zijn. Niet zo vreemd dat de ‘2’ dus vooral Volvo-associaties oproept (wees gerust, toekomstige modellen zullen veel meer een eigen gezicht krijgen), maar dat is wat ons betreft bepaald geen diskwalificatie. Wij vinden de ‘2’, ondanks zijn afwijkende proporties, ronduit prachtig, hoewel het lastig is de auto in een hokje te plaatsen. Het is geen sedan, maar een hatchback (met omhoog scharnierende vijfde deur), terwijl er ook een vleugje SUV omheen hangt. Toegegeven, dat laatste vooral vanwege de in matzwart uitgevoerde kunststof accenten en omdat hij nogal hoog op zijn poten lijkt te staan.

Hoe dan ook is het een verfrissend nieuw gezicht, dat de Model 3 op slag degradeert tot dertien-in-een-dozijn. In tegenstelling tot de baby-Tesla, waar je vandaag de dag fiks moeite voor moet doen om er niet over te struikelen, labelen omstanders de Polestar 2 zonder uitzondering als duur en exclusief. En hoewel dat nauwelijks een valide aankoopargument is, is het zonder meer een aardige bijkomstigheid.

Onderhuis keurig marktconform

Polestar 2

De in China gebouwde, volledig elektrische ‘2’ deelt zijn platform met de Volvo XC40. Onderhuids is alles keurig marktconform: een 78 kWh accupakket, twee elektromotoren (een op de vooras, eentje achter) en vierwielaandrijving. De prestaties zijn er niet minder om: 408 pk, 660 Nm, van 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden, een begrensde topsnelheid van 205 km/u en een theoretisch (WLTP-)bereik van 470 km. Wat in de praktijk neerkomt op 350-400 km. Hang de auto aan een snellader en de accu is in een half uurtje voor 80% vol.

Voor Volvo-rijders is het interieur een feest van herkenning. Alles werkt hetzelfde en zit op dezelfde (logische) plek, waardoor van een gewenningsperiode nauwelijks sprake is. De gebruikte materialen zijn fraai en ‘vegan’ en op de afwerking valt niets af te dingen, daar waar je bij Tesla nog altijd moet hopen dat jouw auto op een ‘goede dag’ in elkaar is geschroefd. De stoelen zitten fantastisch en laten zich heerlijk laag zetten (wij zitten het liefst op de vloer, voor maximale interactie met het onderstel), hetgeen vandaag de dag – met alle accupakketten en elektronica in de bodem weggewerkt – verre van zelfsprekend is.

Binnenin is er aan beweegruimte geen gebrek, maar de kofferbak houdt niet over. Toegegeven, aan 405 liter heb je genoeg voor een bescheiden zomervakantie, maar in een Tesla Model 3 kun je 542 liter kwijt en dat is toch een groot verschil. Een ander puntje van kritiek is de onoverzichtelijkheid van de carrosserie en (vooral, dankzij de smalle achterruit en de vreemd gevormde hemel) het slechte zicht naar achteren. De standaard parkeersensoren en -camera’s zijn dan ook niet zozeer geinige gadgets, als wel bittere noodzaak.

Het dashboard wordt gedomineerd door het centrale 11-inch touch screen, maar Polestar heeft de goede smaak gehad om niet álles via dat scherm te laten verlopen. De meest elementaire functies hebben ook ‘fysieke’ knoppen en dat kunnen wij niet sterk genoeg prijzen. Het infotainmentsysteem is het eerste in de industrie dat volledig op Android draait; een primeur waar Polestar terecht trots op is: de Google-apps zijn vertrouwd, de navigatie (Google Maps) is intuïtief en foutloos en qua stembediening (‘Hey Google’) staat het systeem op eenzame hoogte. Nadeel is wel dat Apple Carplay (nog) niet inpasbaar is, maar daar wordt aan gewerkt.

De standaarduitrusting laat weinig te wensen over: 19-inch lichtmetaal, glazen panoramadak, gescheiden airco, standkachel, stoel- en stuurverwarming, elektrisch bedienbare stoelen en dito achterklep, LED-verlichting rondom, adaptieve cruise control, Volvo’s meest uitgebreide veiligheidssystemen en rij-assistenten, sublieme 600 watt Harman/Kardon Premium audio met DAB+ en 13 speakers, draadloos telefoon opladen – en dat is dan nog maar een kleine greep. Geen wonder dat het aantal opties zeer beperkt is (denk leren bekleding en een trekhaak).

Peperduur race-spul

Polestar 2 interior

Onze testauto was voorzien van het zogeheten Performance Pack (meerprijs: € 6.000), bestaande uit forse Brembo remmen, instelbare Öhlins schokdempers (peperduur race-spul), 20-inch gesmede lichtmetalen wielen en 245 mm-brede Continental SportContact banden. Herkenbaar aan de goudkleurige gordels, remklauwen en – jawel – ventieldopjes. Een beetje raar, maar ach, het is weer eens wat anders dan het obligate, toch wat ordinaire rood of geel. Maak echter niet de vergissing te denken dat ‘performance’ staat voor ‘extra snel’. Dat is hier niet het geval. Aan de andere kant, als je later kunt remmen dan je concurrent, of meer grip hebt dan hij, dan ben je aan het einde van de rit sneller. Power is nothing without control.

Want op de weg komt de Polestar 2 pas écht tot leven. Comfortabel, onwerkelijk stil en razendsnel. Niet zo explosief als de Model 3 Performance, maar minstens zo attractief en met een onstilbare bochtenhonger. Zijn gewicht van bijna 2,1 ton verloochent hij niet, maar het onderstel, de aandrijflijn en de stuurinrichting halen het beste in hem naar boven. Het race-DNA van Polestar betaalt zich in die disciplines dubbel en dwars uit. De ‘2’ mag dan minder speels zijn dan de Model 3, maar compenseert dat met doorwrochtheid en diepgang. Connaisseurs weten dan genoeg.

De Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf € 59.800, inclusief drie jaar gratis onderhoud bij de Volvo-dealer om de hoek. Voor exact hetzelfde bedrag (het scheelt nog geen € 200) koop je ook de Tesla Model 3 Long Range AWD, met 75 kWh accupakket, 351 pk en 527 Nm, een topsnelheid van 233 km/u, het standaardsprintje in 4,6 seconden en een WLTP-bereik van 560 km. In de nabije toekomst verschijnt er een goedkopere uitvoering, met – als we de geruchten mogen geloven – een 60 kWh accu en tweewielaandrijving. Die zou moeten concurreren met de instap-Model 3, die op dit moment voor € 48.980 in de boeken staat.

Verkoop gaat in principe online, maar er zijn ook vier zogeheten Polestar Spaces (Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam, Leidschendam). Hoe zeer wij ook onder de indruk zijn van de Model 3, onze voorkeur zou op dit moment zonder twijfel uitgaan naar de Polestar 2. De koning is dood, lang leve de koning!

* Het feit dat Polestar zich 100% richt op ‘elektrisch’, wil niet zeggen dat Volvo het hele stekkergebeuren uit handen heeft gegeven, want ook dát merk is ‘in transitie’ (de eerste EV zag onlangs het levenslicht: de XC40 Recharge). Dat het moederbedrijf Geely ernst is, blijkt wel uit het feit dat er nóg een ‘elektrisch merk’ uit de grond is gestampt: Lync & Co. Bedoeld voor de wat smallere beurs, en met de last van een volslagen onbegrijpelijke mediacampagne op de schouders, gooien de Chinezen hoge ogen in het WTCR (het wereldkampioenschap toerwagens). Met een verbrandingsmotor onder de motorkap weliswaar, maar indachtig het aloude autosport-adagium: race on sunday, sell on monday.

Overigens verloopt de introductie van Polestar op de typisch rommelige start-up-manier. Het merk wordt geplaagd door terugroepacties en onlangs stelde de Franse rechter de toegang tot de Franse markt met zes maanden uit, omdat het Polestar-logo teveel overeenkomsten vertoont met dat van Citroën.

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Leaders in Finance-podcast met Robin de Jongh, managing director detecting financial crime bij ABN AMRO
Volgende artikel
Valsheid in geschrift en belastingfraude komt advocaat op zes maanden cel te staan

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Recente berichten

  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur
  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×