• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé: tussenpaus

12 februari 2024 door Ewoud Hallebeek

Toen Porsche in 2002 de Cayenne introduceerde, stonden de puristen op hun achterste benen. Inmiddels is alle kritiek verstomd en is de SUV een even vaste waarde in het Porsche-portfolio als de 911. Advocatie reed met de onlangs grondig opgefriste Cayenne Coupé plug-in-hybride.

Om te zeggen dat de Cayenne in zijn eentje voor het voortbestaan van Porsche verantwoordelijk is, is misschien wat al te straf gesteld, maar heel ver bezijden de waarheid is het niet. Begin jaren ’90 kampte het merk met structureel teruglopende verkopen en een dramatische schuldenlast. De oorzaak was simpel genoeg: een te smal aanbod. Feitelijk steunde het hele bedrijf op slechts één pijler: de 911. Die tweezitter was weliswaar onverminderd geliefd, maar tegelijkertijd ook te conjunctuurgevoelig om als solide basis te dienen voor een gezonde bedrijfsvoering. In een poging een iets minder draagkrachtig klantenbestand aan te boren, werd in 1996 de Boxster gelanceerd, maar die kampte met dermate grote imagoproblemen dat hij nauwelijks zoden aan de dijk zette. De verliezen stapelden zich op en de rand van de financiële afgrond gloorde.

Rainmaker

Als het water je aan de lippen staat, is goede raad duur. En dus zocht men in Zuffenhausen toenadering tot Volkswagen, waarmee al decennia lang een haat-liefdeverhouding werd onderhouden. De Mercedes-Benz ML 55 AMG had laten zien dat er een markt was voor high performance SUV’s en Porsche was bereid zijn ziel aan de duivel te verkopen en zijn laatste pijlen op een dergelijk model te richten, mits de ontwikkelingskosten konden worden gedeeld. Volkswagen onderkende het potentieel en de rest is geschiedenis: in 2002 zag de twee-eiige tweeling Volkswagen Touareq en Porsche Cayenne het levenslicht.

Niet zonder slag of stoot overigens, want Porsche werd bedolven onder kritiek. Meest gehoord: met de Cayenne verkwanselde Porsche zijn sportwagen-DNA, hetgeen een onherroepelijk einde van het merk zou betekenen. De werkelijkheid bleek anders: de Cayenne werd massaal omarmd door nieuw geld en groeide uit tot de bestverkochte Porsche aller tijden. Crying all the way to the bank. Het geld klotste zelfs dermate hoog tegen de plinten dat Porsche in 2007 pogingen ondernam om Volkswagen over te nemen. Dat liep weliswaar op niets uit (en kreeg vijf jaar later het ultieme boemerangeffect, toen VW alle aandelen Porsche kocht), maar het toont wel aan wat een rainmaker de Cayenne was. En nog altijd is.

Tussenpaus

In 2010 voegde Porsche een plug-in-hybride toe aan het gamma (de E-Hybrid) en in 2019, als reactie op de succesvolle BMW X6, een vierdeurs Coupé. Inmiddels zijn we bij de derde generatie aanbeland en die gaat ook alweer zes jaar mee. Normaal gesproken staat dan de opvolger klaar achter de coulissen, maar in het geval van de Cayenne ligt dat iets gecompliceerder. De vierde generatie moet namelijk volledig elektrisch worden en daarvoor heeft Porsche een samenwerkingsverband met Audi gesloten. Maar omdat het nieuwe gezamenlijke elektrische platform nog in ontwikkeling is, moet de huidige ‘gen 3’ Cayenne het nog even uitzingen. En besloot Porsche tot een tamelijk ingrijpende facelift. Een tussenpaus, zogezegd.

Eigen scherm bijrijder

Aan de buitenkant vallen vooral het gewijzigde front, met nieuw gevormde koplampen, en de 911-achtige achterkant op. Het interieur ging compleet op de schop. Het dashboard lijkt rechtstreeks afkomstig uit de Taycan en wordt gedomineerd door grote beeldschermen. De tellers achter het stuur zijn nu digitaal. Het middelste touch screen meet 12,3 inch en de bijrijder heeft een eigen scherm van 10,9 inch. Daarop kan hij of zij het volledige multimediasysteem bedienen en zelfs tijdens het rijden video’s kijken. Het scherm is voorzien van een speciale coating, waardoor je alleen iets ziet als je er recht voor zit. De bestuurder kan dus niet meekijken – wel zo veilig. Het pookje om de (standaard) achttraps automaat te bedienen verhuisde naar het dashboard, rechts naast het stuur. Dat werkt tamelijk onhandig. Bovendien is het ding onverlicht, waardoor schakelen in het donker letterlijk tasten in het duister is. Er zijn nog wel fysieke draaiknoppen en druktoetsen, maar voor Porsche-begrippen is het dasboard ongekend minimalistisch. Dat staat lekker modern, maar komt het bedieningsgemak niet ten goede.

Onderhuids veranderde er ook het nodige. Het 4×4-systeem bleef ongewijzigd, maar actieve vering en nieuwe schokdempers hebben het onderstel verder bijgepunt. Bij de E-Hybrid zijn de wijzigingen een stuk ingrijpender. De plug-in-hybride kreeg een krachtiger elektromotor, terwijl de benzinemotor juist iets werd teruggeschroefd. Het lithium-ion accupakket kreeg een grotere capaciteit en groeide van 17,9 kWh naar 25,9 kWh. In plaats van voorheen 36 km kun je nu 74 km volledig elektrisch rijden (WLTP-norm). In de praktijk komt dat neer op zo’n 65 km, wat voor de meeste forensen genoeg is om doordeweeks nooit de zes- of achtcilinder te hoeven aanspreken.

Ego-dingetje

De E-Hybrid kent drie uitvoeringen. De (177 pk sterke) elektromotor en de accu zijn in alle gevallen hetzelfde; het verschil zit hem in de fossiele krachtbron onder de motorkap. De niet nader aangeduide instapper heeft een drieliter V6 met 304 pk, wat het systeemvermogen op 470 pk brengt. Goed voor een topsnelheid van 254 km/u en de honderdsprint in 4,6 seconden. Daarboven staat de S. Die heeft dezelfde hardware, maar dankzij softwarematige aanpassingen levert hij een systeemvermogen van 519 pk. Qua prestaties maakt het geen verschil (4,7 sec, 263 km/u), zodat aanschaf vooral een ego-dingetje is. Topmodel is de vierliter achtcilinder Turbo, die een indrukwekkende 739 pk op het asfalt brengt. Van nul tot honderd in 3,7 seconden en een topsnelheid van 295 km/u.

Voor de goede orde levert Porsche de Cayenne ook in 100% fossiele vorm. Dan levert u dus de elektrische aandrijflijn in en houdt u de zes-of achtcilinder over. Uitsluitend voor de onverbeterlijke tegen-beter-weten-in-liefhebber, want ons fiscale schrikbewind maakt deze uitvoeringen feitelijk onverkoopbaar. Ga maar na: de goedkoopste E-Hybrid Coupé (470 pk) kost € 114.100. De goedkoopste non-hybride (de S, met 353 pk sterke V6) kent een vanafprijs van € 163.300. Dat scheelt nou net die Golf GTI die u uw zoon cadeau wilde doen om zijn toelating tot de IVA te vieren.

Heerlijkheid

Wij reden de goedkoopste E-Hybrid Coupé. En hoewel wij ‘groen’ genoeg zijn om de geruisloze elektrische aandrijflijn ten volle te waarderen, gebiedt de eerlijkheid ons te bekennen dat wij toch vooral genoten van het romige en volle geluid van de 3.0 V6. Wat een heerlijkheid. De omschakeling tussen elektrisch en benzine gaat grotendeels aan je voorbij, maar trap het pretpedaal diep in het hoogpolig tapijt en je weet weer wat autorijden écht leuk maakt: geluid. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat als de accu leeg is, en je dus volledig bent aangewezen op de voortstuwingsdrang van de zescilinder, driehonderd pk niet echt overbemeten is om 2,5 ton staal een beetje vlot over ’s heren wegen te loodsen. Als Bruin het kon trekken, zouden wij dan ook altijd voor de V8 opteren. Het kippenvelopwekkende geluid van die krachtbron is pure bonus.

Goedkoop plastic

De wegligging en het stuurgevoel zijn zoals het een echte Porsche betaamt: trefzeker, tot op zeer hoge snelheid neutraal en met precies genoeg gewicht. Je kunt de auto met ongehoorde snelheden rondsmijten, onderwijl genietend van het voortreffelijke Burmester 3D Surround Sound systeem. Heel veel beter wordt het niet. Dat het instrumentarium achter het stuur wel héél druk is (en niet de optie heeft om ‘normale’ klokken te projecteren) en dat je omringd wordt door grote hoeveelheden goedkoop plastic, doet daar niet aan af. Wees overigens waakzaam bij het configureren van uw Cayenne E-Hybrid Coupé. Onze testauto had voor een kleine 60 mille aan extra’s aan boord. U bent gewaarschuwd.

Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk

Lees meer
Close-up of a woman signing a document at a sleek reception counter, indoor setting.

Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament

Lees meer

Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Lees meer

Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Lees meer

Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

Lees meer

NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Lees meer

Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk

Read More
Close-up of a woman signing a document at a sleek reception counter, indoor setting.

Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament

Read More

Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Read More

Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

Read More

Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Read More

Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

Read More

NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Read More

Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Read More

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Amsterdamse rechter: louter uurtarief melden is onvoldoende
Volgende artikel
Congres van Legal Week overschaduwd door beschuldigingen van seksueel wangedrag

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Recente berichten

  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×