• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Tesla Model X: shock and awe

11 juni 2018 door Advocatie Redactie

Tesla lijkt permanent in het nieuws. Is het niet vanwege de voortdurende leveringsproblemen van de Model 3, dan is het wel om de ongenuanceerde Twitter-uitlatingen van CEO Elon Musk. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Opvallend genoeg lijken de controverses eerder iets toe te voegen aan de ‘magie’ van Tesla, dan dat het afbreuk doet aan de vraag. Tesla’s zijn simpelweg niet aan te slepen. Advocatie reed met de Model X, die in ons land zo’n 40% van de verkopen voor zijn rekening neemt.

Door Ewoud Hallebeek

Tja, die leveringsproblemen… Model S en Model X zijn volop verkrijgbaar, maar bij de in april 2016 gepresenteerde Model 3 (de langverwachte Tesla voor de massa) verloopt de productie tamelijk moeizaam – en dan drukken we ons nog uiterst voorzichtig uit. Een typisch gevolg van het feit dat Tesla nauwelijks het start-up-niveau is ontstegen, de torenhoge vraag en – laten we het beestje gewoon bij de naam noemen – een portie onversneden grootspraak. En dan krijg je op enig moment de rekening gepresenteerd.

Hoe dan ook, feit is dat door alle problemen Model 3 nog altijd geen voet aan Europese grond heeft gezet, ofschoon de Nederlandse importeur ons bezwoer dat de auto ‘begin 2019’ zal worden uitgeleverd. En dan te bedenken dat Model Y ook al is aangekondigd. Overigens, mocht u geen chocola kunnen maken van Tesla’s modelaanduidingen: er zit wel degelijk lijn in. S 3 X Y. Met de groeten van Elon.

Maar goed, de Model X: al in 2012 aangekondigd, maar door diverse aanloopproblemen pas in september 2015 geïntroduceerd. De techniek deelt hij met de Model S, zodat we wat dat betreft kortheidshalve verwijzen naar onze ervaringen met die auto. En ook qua uiterlijk heeft hij er veel van weg. Alsof iemand een S als een ballonnetje opblies en de ontwerpafdeling zei: ‘Niks maar aan doen.’ Het resultaat is een full-size SUV (de afmetingen komen overeen met die van de Audi Q7) met enigszins cartooneske proporties, maar per saldo staat er vooral een auto waar iedereen het ‘duur’ aan af ziet.

En die niet, zoals het gros van zijn concurrenten, doet alsof hij ook op onverhard uit de voeten kan. Geen agressief voorkomen, geen extra bodemvrijheid, geen kunststof bumper – en spatschermverbreders – niets van dat al. De standaard vierwielaandrijving dient uitsluitend de veiligheid en om het vermogen zo effectief mogelijk op het asfalt te krijgen. Een tamelijk verfrissende benadering. En over bodemvrijheid gesproken: de luchtgeveerde Model X herkent aan de hand van GPS drempels en andere ‘verkeersremmende maatregelen’ op uw vaste woon/werkroute en anticipeert daarop door zo nodig de rijhoogte aan te passen. Handig.

Maar pratend over het uiterlijk kunnen we natuurlijk niet om het pièce de résistance van de Model X heen: de vleugeldeuren. Of Falcon Wings, zoals Tesla de elektrisch omhoog vouwende achterportieren noemt. Een gimmick? Natuurlijk, absoluut. Gekkigheid, wat u zegt. Maar heel stiekem ook gewoon supercool, want je moet wel een hele zure inborst hebben om er niet de lol van in te zien dat u hiermee ineens de Batman van de straat bent. Uw kinderen zullen u eeuwig dankbaar zijn. En u zult eindeloos demonstaties moeten geven en naar openvallende monden moeten kijken, voegen we daar eerlijkheidshalve aan toe. Shock and awe.

Voor de enkele droogstoppel die alleen in de praktische kant van de zaak geïnteresseerd is: de Falcon Wings zijn verrassend handig in gebruik. Toegegeven, het ontsluiten gaat tamelijk traag, maar een ruimere toegang tot de achterbank (denk kinderzitjes!) kunt u zich niet wensen. En ja, de deuren zijn in geval van nood handmatig te openen en zitten vol sensoren, zodat u geen angst voor lage parkeergarages hoeft te hebben. En alsof dat nog niet genoeg is: ze hebben maar 30 cm ruimte nodig om zich te kunnen ontvouwen. Alleen schuifdeuren nemen met minder genoegen, en daarmee wilt u écht niet geassocieerd worden.

De Model X is leverbaar in drie uitvoeringen, alle naar keuze als vijf-, zes- of zevenzitter. Als instapper fungeert de € 93.870 kostende 75D (328 pk, 525 Nm, 0-100 km/u in 5,2 sec, topsnelheid 210 km/u), die een actieradius heeft van 417 km. Daarna komt de 100D, met 417 pk en 660 Nm (0-100 in 4,9 sec, 250 km/u, 565 km), gevolgd door de P100D Ludicrous, die goed is voor 612 pk en 967 Nm (3,1 sec, 250 km/u) en een actieradius van 542 km.

Wij reden de 100D (€ 116.200) en hoewel meer vermogen altijd beter is, moeten we toegeven dat we die bijna 200 pk extra van de Ludicrous geen seconde hebben gemist. Hij rijdt hetzelfde als de Model S, heeft ook hetzelfde dashboard en een vergelijkbare uitrusting, maar dan met meer ruimte, een onwaarschijnlijk grote voorruit (de grootste uit de industrie zelfs) en comfort dat in kapitalen kan worden geschreven. Een sublieme reisgezel, mede dankzij de bagageruimte van 2.180 liter en een realistisch bereik van zo’n 450 km.

Inmiddels lijkt Tesla ook op het gebied van kwaliteitsbewaking de nodige stappen te hebben gezet. Hadden wij bij de Model S nog het nodige te klagen over de afwerking, de door ons gereden X doorstond de vergelijking met andere premiummerken glansrijk. Niveau Volvo, laten we het daar op houden. Het enige dat ons echt dwars zat, waren de 22-inch wielen (€ 5.800), die we u ten zeerste zouden afraden. Ze staan prachtig, maar doen onevenredig veel afbreuk aan het veercomfort, terwijl de auto er niet significant beter mee stuurt.

De Model X was lange tijd alleenheerser op de markt voor volledig elektrische premium-SUV’s. Maar daar komt nu in rap tempo verandering in. Jaguar trapte vorige week af, met de introductie van de i-Pace: voorzien van een 90 kWh accupakket, vierwielaandrijving, 400 pk en 696 Nm (0-100 in 4,8 sec, top 200 km/u) en met een actieradius van 543 km. Met een vanafprijs van € 80.330 een tegenstander waar ze bij Tesla wel even wakker van zullen liggen. Maar: zonder vleugeldeuren.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Advocatenkantoor Knights naar de beurs, waardering 100 miljoen pond
Volgende artikel
Verontwaardiging over salarisverhogingen junior advocaten VS

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×