• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2023
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Berkeley Bridge
    • EVE
    • Hoffelijk Juridisch
    • Intervisie Advocatuur
    • Mutsaerts
    • Nalanda
    • OSR
    • PO-Online
    • YER Legal

Advocaat, hoe stel je jezelf voor?

4 april 2022 door Erik Jan Bolsius

Hello My Name Is...

Ben je wat je doet, ben je wat je gestudeerd hebt, of waar je gestudeerd hebt? Die vragen zijn belangrijk als je je voorstelt, bijvoorbeeld op je site of op social media.

Menig advocaat die voor zichzelf begint, worstelt ermee. Maar ook ambitieuze advocaten met een goedlopende praktijk hebben het er moeilijk mee: wat voor teksten zetten ze over zichzelf op hun site? Hoe presenteer je je? Dat valt nog niet mee.

Nietszeggend

Een advocaat die recent zijn eigen praktijk is gestart, loopt er vol tegenaan. De teksten die de webbouwer voor hem heeft geschreven zijn zo algemeen, zo nietszeggend. Komen zijn potentiële cliënten daarop af? Dit is hij toch helemaal niet? Nee, de website toont niet die aardige, toegankelijke, ervaren advocaat die hij in werkelijkheid is.

Maar wat zeg je dan wel over jezelf, online? Vergelijk het met de manier waarop je jezelf voorstelt als je zakelijk iemand voor het eerst ontmoet, of als een cliënt voor het eerst bij je langskomt. Je geeft een onhandige boks, hand, of ellenboog en mompelt dat je het ook niet meer weet sinds corona, en daarna vertel je iets over jezelf.

Meestal begin je niet met waar je gestudeerd hebt, en bij wie. Die cliënt gaat ervan uit dat je die rechtenstudie keurig hebt afgerond en het dondert hem niet wie de hoogleraar was die daar zijn zegen aan gaf. En ook de vervolgcursussen die je deed, zullen je cliënt maar matig interesseren.

Goed verhaal

Nee, die cliënt wil weten waar je echt goed in bent, hoe hard je voor hem of haar gaat rennen, of je terugbelt, of je een beetje aardig bent. En hij wil je mobiele nummer, voor als het na kantoortijden misgaat.

Die cliënt wil ook met veel plezier luisteren naar een goed verhaal over hoe jij eerder een lastige zaak hebt opgelost, en die in de verte een beetje lijkt op zijn casus. Dat mag je best een beetje aandikken, want dat geeft de cliënt het gevoel dat het helemaal goedkomt. Daar slaapt ’ie beter van, en dat is uiteindelijk jouw werk: je cliënt een betere nachtrust bezorgen.

Waarom verdwijnt die joviale manier van praten, die geruststellende toon en de informatie die je in persoon op kantoor zo lekker losjes verstrekt, als sneeuw voor de zon zodra je dat online doet? Op hun site, of in hun LinkedIn-profiel, gaan de meeste advocaten een stuk formeler over zichzelf praten. En gaan er ineens dertien advocaten in een dozijn.

Authentiek

Laat dat los, ontspan, en vertel ook online wie je echt bent. Schrijf in een A4’tje je eigen bio, of een ‘over mij’-tekst op de ontwapenende manier die mensen ook van je kennen langs de rand van het hockeyveld op zaterdagochtend. Laat het je kinderen of je partner lezen en vraag of zij jou erin herkennen. Stuur het naar een bevriende relatie met het verzoek eens flink kritisch te zijn, met name op de persoonlijke tone of voice.

Authentiek heet dat hè; het is een beetje een buzzword, maar het is veel makkelijker dan je denkt: je haalt alle poeha, alle abstracte en sociaal wenselijke taal eruit, wordt concreet, en schrijft precies zo over jezelf als wanneer je je voorstelt.

Hoge Raad bevestigt oordeel hof dat Deliveroo-bezorgers in loondienst werken

Lees meer

Voor de berekening van de transitievergoeding: meer dan loon alleen

Lees meer
Jaap Baar

Column: Minimaal 727 zittingen verder

Lees meer

Ingezonden opinie: ‘De moraalridder 2.0 helpt vrije meningsuiting en rechtstaat om zeep’

Lees meer

Column – 12,5 jaar legal innovatie: stilstand of vooruitgang?

Lees meer

Thuiswerken/-beleid anno 2023: de stand van zaken

Lees meer

Filed Under: Business, Opinie en blogs

Vorige artikel
Gerard Tanja over de Stand van de Advocatuur: 'Het belang van Amsterdam neemt toe'
Volgende artikel
'Mensen zijn vaak bang de verkeerde woorden te gebruiken'

Primary Sidebar

Topvacatures

(Senior) Consultant Corporate Law Amsterdam

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Voorzitter Gouden Zandlopers-jury: ‘Ik verwacht weer een spetterende editie’
  • Hoge Raad bevestigt oordeel hof dat Deliveroo-bezorgers in loondienst werken
  • Frans bod van half miljard voor IT-bedrijf Ordina, advies van Houthoff en Stibbe
  • Nieuwe Uitdaging bij… Kneppelhout, CMS en Advocaten Familie- & Erfrecht
  • Vooralsnog geen stakende rechters; cao-onderhandelingen worden hervat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers 2022
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×