• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: de Jaguar XF, out of the box

30 maart 2014 door Advocatie Redactie

Toe aan een nieuwe auto ‘van de zaak’? Dan kunt u natuurlijk gaan winkelen bij ‘de grote drie’, maar eerlijk is eerlijk, dat getuigt niet van een groot oorspronkelijk denkraam. U bent individualist, onderscheidend en succesvol bovendien, dus waarom zou u zich conformeren aan het establishment, waar saaimans de scepter zwaait?

Door Ewoud Hallebeek

Opgaan in de massa: de Nederlandse zakelijke rijder beheerst die discipline als geen ander. Originaliteit en fantasie lijken een doodzonde. Zelfs als je de niet te benijden bijtellingsfetishisten buiten beschouwing laat, is het ‘zakelijke’ automobiele landschap van een treurigmakende middelmatigheid. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg – een Calvinistische wijsheid die diep in onze volksaard verankerd ligt en zich uit in oneindige rijen zwarte en grijze Audi’s, BMW’s en Mercedi. Every salesman’s dream.

Maar was het ook uw droom tien, twintig jaar geleden? ‘Makkelijk praten’, horen wij u nu denken. ‘Bruin moet het allemaal wel kunnen trekken.’ Goed punt. Elsschot schreef het al: ‘tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’. Daar valt weinig tegenin te brengen.

Hoewel, neem de Jaguar XF. Die is met recht ‘iets anders’ te noemen. Zelden zoveel reacties op een testauto gehad als op deze, trouwens. Niet alleen van omstanders en medeweggebruikers, maar vooral ook van vrienden en bekenden. Halen de meesten bij iedere ‘normale’ auto hun schouders op, nu wilde iedereen er in zitten en er in rijden. Want ja, Jaguar. Dus onbereikbaar. Veel gezucht en dromerige blikken. En de onvermijdelijke vraag: wat kost dat nou? Het merendeel gokte zelf op ‘rond de ton’ en was ronduit verbijsterd over het antwoord. Maar daarover later meer.

Exclusiviteit
Jaguar XF rearDe XF is al weer enige tijd op de markt, maar het sierlijke en krachtige lijnenspel heeft nog niets aan zeggingskracht ingeboet. Hij straalt, zoals het een ware Jag betaamt, een en al exclusiviteit uit. En daarover gesproken: ‘ware Jags’ zijn al lang niet meer uitsluitend vierdeurs saloons met benzineslurpende zes- of achtcilinders. De XF is ook verkrijgbaar met dieselmotoren, terwijl vorig jaar de bloedmooie Sportbrake het levenslicht zag. We bedoelen maar.

Hetgeen overigens niet wil zeggen dat The Cat haar roots verloochent, want er is wel degelijk ook een 550 pk sterke 5.0 V8 Supercharged. Die uiterst begeerlijke XFR-S laten we hier evenwel buiten beschouwing. Dit keer kiezen wij voor de 2.2 D-S, de één na goedkoopste XF, uitgerust met de 200 pk (450 Nm) viercilinder turbodiesel (ontwikkeld in samenwerking met PSA), goed voor een topsnelheid van 225 km/u en het standaardsprintje in 8,5 seconden. En geloof ons, daarmee komt u niets tekort. Jaguar belooft een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 19, maar dat gaat u niet halen: in de dagelijkse praktijk is 1 op 14 een stuk realistischer.

Veel premiummerken gaan zich in het interieur te buiten aan een overdaad aan knopjes en schakelaars. Zo niet Jaguar, dat voor de XF het adagium ‘less is more’ tot in extremis heeft doorgevoerd. Knopjes zijn zo goed als afwezig en de ventilatieroosters verdwijnen zelfs elektrisch in het dashboard als het contact wordt uitgezet. Cynici zouden dat l’art pour l’art noemen, maar ons kan het wel bekoren. Evenals het feit dat de ronde bedieningsknop van de automatische versnellingsbak vanzelf in de middenconsole verdwijnt.

Jaguar XF interiorDe afwezigheid van knoppen roept natuurlijk de vraag op hoe de diverse voorzieningen worden bediend. Welnu, in het geval van de XF gebeurt dat via het 7-inch touchscreen, met menu’s voor  navigatie, telefoon, audio en airconditioning. Het is soms wat omslachtig, maar het werkt voorbeeldig.

Afwerking
Het afwerkingsniveau is zoals je in deze prijsklasse mag verwachten, ofschoon de leeftijd van de auto zich inmiddels enigszins laat gelden. Modernere soortgenoten maken gebruik van exclusiever aanvoelende materialen en bieden achterin meer leefruimte, maar dat zijn details die er uiteindelijk niet toe doen. Het ongrijpbare begrip ‘beleving’ is immers vele malen belangrijker, en op dat gebied hoef je de Britten niets te leren. De XF is simpelweg een van die auto’s die je onder alle omstandigheden het gevoel van pure verwennerij biedt.

Met een kleine 1.750 kg is de achterwielaangedreven XF 2.2 D-S geen lichtgewicht, maar daar merk je onderweg bar weinig van. Het onderstel weet comfort prima te combineren met sportiviteit, de achttraps automaat doet ongemerkt zijn werk en de wegligging is boven iedere kritiek verheven. Je kunt er ongemeen hard mee de hoek om, maar al snel ontgaat je die behoefte. De 2.2 D-S is er toe in staat, maar is er niet voor gemaakt: te weinig ‘punch’, geen inspirerend motorgeluid. Het is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld eerdergenoemde XFR, geen sportwagen, maar een rustgevende kilometervreter. Vergeet daarom de dagelijkse rat race en ontspan. Wel zo lekker.

Prijs
Wat rest, is de prijs. De goedkoopste XF (de 2.2 D met 163 pk) is verkrijgbaar vanaf € 49.900. Daarvoor krijg je standaard die fijne automaat, stop/start, adaptieve cruise control, bi-Xenon verlichting, gescheiden airco, lederen bekleding, elektrische stoelen, Bluetooth, 17-inch lichtmetaal, navigatie en het 250 Watt Jaguar Sound System met tien speakers.

Operational lease vanaf € 1.000 per maand, financial lease vanaf € 399 per maand. Inderdaad, dat zijn bedragen waarvoor je bij de concurrent ook terecht kunt. Je moet het echter omdraaien: voor hetzelfde geld rijd je een Jaguar. En dan zijn we weer terug bij het begin: waar droomde u tien, twintig jaar geleden van?

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Mode: Do's en dont's op Casual Friday
Volgende artikel
Range Rover Sport: vermogensbeheer

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Recente berichten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur
  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid
  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×