• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Kia EV6 GT: Koreaanse sambal

13 februari 2023 door Ewoud Hallebeek

Bijna 600 pk. Van 0 tot 100 in 3,5 seconden. Topsnelheid: 260 km/u. Volledig elektrisch en met het comfort en gebruiksgemak van een gewone gezinsauto. En dat alles voor minder dan 70 mille. Maak kennis met de Kia EV6 GT.

Kia timmert hard aan de weg. De Koreanen willen af van het belegen kiloknaller-imago en niet langer gezien worden als trendvolger, maar als trendsetter. Een zelfbewuster merk-logo en een nieuwe designtaal vormen daarbij een eerste aanzet. Maar alleen daarmee red je het niet in de huidige markt; er is meer nodig om je te onderscheiden en – belangrijker – klanten aan je te binden.

In een tijd waarin alle fabrikanten dezelfde auto proberen te maken, en daar ook heel aardig in slagen, valt het om den drommel niet mee om iets ‘eigens’ neer te zetten. Het is immers al snel meer van hetzelfde. Tenzij de prestaties het grijze gemiddelde veruit overstijgen. En dat laatste is precies wat de Kia EV6 GT voor ogen heeft.

Opvallend genoeg

De EV6 is Kia’s eerste volledig elektrische auto en deelt zijn techniek met de Hyundai Ioniq5 (Kia en Hyundai behoren tot hetzelfde concern). Al bij zijn introductie in 2021 werd de komst van een sportief topmodel aangekondigd, maar het duurde nog ruim een jaar voordat die versie daadwerkelijk het podium betrad.

Qua uiterlijk zijn de verschillen met een gewone EV6 tamelijk marginaal. De vijfspaaks 21-inch lichtmetalen wielen springen het meest in het oog, met daarachter gifgroene remklauwen. De bumpers zijn iets anders vormgegeven, en eigenlijk ben je er dan wel.

Subtiliteit wat de klok slaat, dus. Niet zo gek, want de EV6 is van zichzelf al opvallend genoeg. Of hij mooi is, moet ieder voor zich bepalen. In ieder geval distantieert hij zich van de tranentrekkende eenvormigheid van de gemiddelde SUV, en voor dat alleen al verdient Kia alle lof. Of het ontwerp ook op de lange duur beklijft, zal de toekomst moeten uitwijzen.

Onderhuidse verschillen

Onderhuids zijn de verschillen echter aanzienlijk, want zijn makers hebben er zich allerminst met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt. Uitgangspunt is de gewone (325 pk sterke) vierwiel aangedreven  EV6 AWD, maar de beide elektromotoren leveren nu significant meer vermogen: de achterste schopt het tot 367 pk, de voorste tot 218, wat een systeemvermogen van 585 pk (740 Nm) oplevert.

Goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,5 seconden. Het maximum toerental van de elektro­motoren werd verhoogd van 15.000 naar 21.000 t/pm, waarmee een topsnelheid van 260 km/u kon worden gerealiseerd. Met die cijfers schaart de EV6 GT zich in één keer onder de allersnelste EV’s.

Geen klein bier

Om al dat geweld ook op het asfalt te krijgen, werd de GT vijf millimeter verlaagd, voorzien van adaptieve dempers, andere veren, een stijvere stabilisatorstang aan de achterzijde en een elektronisch sperdifferentieel tussen de achterwielen. De geometrie van de voorwielophanging werd aangepast, de besturing kreeg een directere overbrenging, de remmen werden vergroot, er werden 255 mm brede Michelin Pilot Sport 4-sportbanden gemonteerd en het 77 kWh accupakket kreeg extra koeling. Voorwaar geen klein bier.

Gifgroen

Waar de meeste merken rood als themakleur hanteren voor hun sportiefste modellen, kiest Kia bij de EV6 GT voor gifgroen. Niet alleen aan de buitenkant (de remklauwen), maar ook in het interieur. De speciale kuipstoelen hebben gifgroene stiksels, het heerlijk dikke sportstuur eveneens, en de sfeerverlichting schijnt ook in die kleur.

Het geheel ademt Europese zakelijkheid en doet in niets meer denken aan de Aziatische kitsch van weleer. Overigens, voor wat betreft die (sublieme) kuipstoelen: die zijn uitsluitend handmatig te bedienen en zijn niet geventileerd. Laat Kia zich hier ineens van zijn kruidenierderigste kant zien? Geenszins. Door het weglaten van deze voorzieningen, kon het meubilair dichter op de vloer worden gemonteerd. En dat is weer goed voor maximale interactie met het onderstel. Kwestie van prioriteiten.

Driftmodus

Het stuurwiel bevat een knop voor de verschillende rij-instellingen (het gebruikelijke Eco, Normal en Sport), die van elkaar verschillen op het gebied van veercomfort en stuurrespons, maar vooral bedoeld zijn om het verbruik te drukken. En bij het drukken van het verbruik, horen 585 paardenkrachten bepaald niet thuis.

Nu kun je aanvoeren dat je dan niet had moeten kiezen voor de GT, maar aan die logica heb je niet zoveel als je naar een lege accu staat te kijken. Vandaar dat het volle vermogen pas wordt vrijgegeven na het indrukken van de (gifgroene, jawel) separate GT-knop.

Sterker, er is zelfs een driftmodus beschikbaar, waarbij het vermogen volledig naar de achterwielen wordt gestuurd en alle elektronische vangnetten worden weggetrokken. Romige driftpartijen liggen dan ineens binnen handbereik. Pas als de bestuurder het ál te bont maakt en te weinig tegenstuurt, schakelen de voorwielen bij om te redden wat er nog te redden valt. Mind you, we hebben het hier nog altijd over een Kia.

Beperkte actieradius

Dat dit soort strapatsen de actieradius niet ten goede komen, moge duidelijk zijn. Kia geeft voor de EV6 GT een theoretisch (WLTP) bereik op van 424 km, wat in de praktijk neerkomt op 300-350 km. Bepaald niet grensverleggend, om niet te zeggen tamelijk teleurstellend. Daar staat tegenover dat de auto is voorzien van een 3-fasenlader, een warmtepomp en een 800 Volt snellaadsysteem, waarmee hij aan de juiste lader in iets meer dan een kwartier weer tot 80% is opgeladen.

Echte GT

Eenmaal achter het stuur doen dat soort overwegingen er niet meer toe en geniet u van alle moderniteiten die u in dit segment mag verwachten. De EV6 GT is razendsnel, met een vertrouwenwekkend weggedrag. De wegligging is verregaand neutraal en dat u met ruim 2.100 kg aan het stoeien bent, merkt u eigenlijk nooit.

De besturing is weliswaar wat ongevoelig, maar scherp genoeg en de auto laat zich uiterst secuur plaatsen. De binnenruimte is royaal en op de afwerking en de gebruikte materialen valt weinig af te dingen. Het veercomfort is ‘Duits-stevig’, zonder door te slaan naar het knetterharde dat zoveel hedendaagse auto’s kenmerkt. En waarmee Kia de aanduiding GT (Gran Turismo; een auto waarmee je op hoge snelheid comfortabel grote afstanden kunt afleggen) volledig waarmaakt. Dat de auto wordt aangeprezen met de huiveringwekkend lelijke slogan ‘Kies voor het vermogen van elektrische performance’, zien we dan maar door de vingers.

De Kia EV6 GT is verkrijgbaar vanaf € 69.295. En dan bent u ook meteen klaar, want de enige opties zijn metallic lak en matte lak. Wel zo overzichtelijk. Overigens is er al een EV6 voor € 48.995.

Auto’s – Tesla Model X Plaid: surrealistisch

Lees meer

Auto’s – Kia EV6 GT: Koreaanse sambal

Lees meer

Auto’s – Land Rover Discovery Sport P300e PHEV: extreem praktische cruiser

Lees meer

Auto’s – Citroën C5 X: comfort in onalledaagse verpakking

Lees meer

Auto’s – Range Rover: penthouse

Lees meer

Auto’s – BMW M4 Competition Cabriolet: donder en bliksem

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Idee voor teambuilding: alcoholvrije vrijmibo’s
Volgende artikel
Loondoorbetaling bij stakingen, hoe zit dat ook alweer?

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×