• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – Range Rover: penthouse

20 juli 2022 door Ewoud Hallebeek

In luxe van grote hoogte neerkijken op het voetvolk, dat zich minder gezegend weet met het slijk der aarde – als penthouse-eigenaar weet u de kleine dingen in het leven op waarde te schatten. Gelukkig is er ook een automobiel equivalent van dit aangenaam verpozen. Maak kennis met de nieuwe Range Rover.

Inmiddels zijn we bij de vijfde generatie van deze über-SUV aanbeland en geheel volgens de huidige trend is die langer (+5 cm), breder (+6 cm) en hoger (+3 cm) dan zijn voorganger. Voor wie een lengte van ruim vijf meter niet genoeg is, biedt Land Rover ook een long wheel base-uitvoering aan, waarmee u een majestueuze 5,25 meter op de oprijlaan zet. En waarmee u de Mercedes S-klasse van uw onderbuurman vrij letterlijk in de schaduw stelt.

Overigens, mocht uw appartementencomplex een eigen parkeergarage hebben, weet dan dat de nieuwe Range Rover 1,87 meter hoog is. Dat is weliswaar tien centimeter lager dan de Land Rover Defender, maar feit is dat overdekt parkeren ook met de Range Rover een enerverende – om niet te zeggen hartverzakkende – exercitie is. En dan laten we de breedte van 2,05 meter nog buiten beschouwing. Dat de meesturende achteras een draaicirkel van slechts 11,37 meter (vergelijkbaar met een VW Golf) tot gevolg heeft, mag dan een kleine pleister op de wonde heten.

Kleurgevoelig

Het uiterlijk van het nieuwe vlaggenschip lijkt op het eerste gezicht nauwelijks veranderd (never change a winning team), maar wie langer kijkt, ziet steeds weer nieuwe details. Alles is strakgetrokken, de naden tussen de koetswerkdelen zijn tot het absolute minimum teruggebracht en het geheel straalt aan alle kanten hypermoderne exclusiviteit uit.

Meest opvallende verandering is de achterkant, waar de gewone lichtarmaturen hebben plaatsgemaakt voor smalle verticale stroken, met elkaar verbonden door een horizontaal hoogglanszwart paneel. Smaakvol, met een welhaast Scandinavische terughoudendheid, maar ook kleurgevoelig. Betracht daarom de nodige voorzichtigheid bij het configureren van uw bestelling; in sommige kleurcombinaties schurkt de Range Rover tegen kitsch aan en op de bijnaam Tino Martin zit u bij de jaarlijkse VVE-vergadering niet te wachten.

Minder minimalistisch dan Tesla

Het interieur is al even strak en hedendaags, ofschoon minder minimalistisch dan Tesla. Land Rover heeft de goede smaak gehad om niet alle functies achter het centrale 13,1-inch touchscreen te verstoppen, maar de essentiële zaken (denk klimaatregeling) met druk- en draaiknoppen te laten bedienen.

Opvallend genoeg wordt de (standaard) achttraps automatische versnellingsbak niet meer bediend met een draaiknop, maar met een traditionele pook op de middenconsole. Die niet echt lekker uit de verf komt, want het selecteren van ‘neutraal’ blijkt in de praktijk een verdraaid lastige opgave. Niet alleen moet je altijd de knop achter op de pook ingedrukt houden, de eerste twee, drie pookbewegingen klik je standaard voorbij de ‘N’.

250-530 pk

Het motorenpalet bestaat uit zes- en achtcilinders, zowel in diesel-, benzine- als plug-in-hybrid-uitvoering. De zelfontbranders hebben vermogens van 250 tot 350 pk, de benzines 400 tot 530 pk.  De plug-in-hybrid heeft een accupakket van 38,2 kWh en een ‘elektrische actieradius’ van 113 km. In 2024 komt er ook een volledig elektrische aandrijflijn beschikbaar.

 Qua uitrusting hoeft u ook bij basisuitvoering SE niet op een houtje te bijten. Pixel LED-koplampen zijn standaard, evenals een elektrische achterklep, elektrisch verstelbare voorstoelen, stoelverwarming voor én achter, Pivi Pro-infotainmentsysteem, digitaal dashboard, adaptieve cruise control en een uitgebreid pakket aan elektronische veiligheidssystemen en rij-assistenten.

Plus natuurlijk eerdergenoemd aanraakscherm, de achttraps ZF-automaat en luchtvering. Vindt u dat wat mager, opteer dan voor de HSE, die daar onder meer stoelverkoeling voor en achter, Meridian 3D Surround Sound-audiosysteem, head-up display en een 360-graden camera aan toevoegt. Dat iedere Range Rover bovengemiddeld capabel is in het terrein (en voorzien is van alle denkbare soft- en hardware daarvoor), is natuurlijk een overbodige mededeling. Noblesse oblige.

‘Het lijkt wel een boot’

Wij reden de P530 in First Edition uitvoering. Voorzien van een 4.4 liter twinturbo V8, afkomstig van BMW en goed voor 530 pk en 750 Nm. Daarmee katapulteert de 2,5 ton wegende Range Rover zichzelf in 4,6 seconden naar de 100, om pas bij 250 km/u de strijd met de luchtweerstand te verliezen.

De initiële gasaanname verloopt tamelijk abrupt, waardoor het lastig is om soepel en beschaafd van de plek te komen, maar eenmaal op snelheid is het genieten met een hoofdletter G. Mits u de elektronische dempers in de juiste stand heeft staan. In eerste instantie reden wij, autojournalistiek geïndoctrineerd als wij zijn, met alle systemen in de Dynamic-stand. Maar daar kwamen we al rap weer van terug. Vreemd genoeg is de veer- en dempingscombinatie in die stand zó onevenwichtig, dat wij er na verloop van tijd enigszins wagenziek van werden. Of zoals onze passagier zei: ‘Het lijkt wel een boot’. Het activeren van de Comfort-stand loste het probleem effectief op. Opmerkelijk.

Verwacht van de Range Rover, ondanks zijn enorme vermogen en indrukwekkende prestaties, geen sportiviteit. Niet alleen zit zijn gewicht en omvang hem daarbij in de weg, ook is de besturing te ongevoelig en te afstandelijk. Daar helpt zijn uitstekende wegligging niet aan. Beschouw hem daarom vooral als exceptionele snelwegcruiser, met comfort dat in kapitalen kan worden geschreven.

De nieuwe Range Rover is verkrijgbaar vanaf € 137.562. Dan krijgt u de plug-in-hybride P440e. Dieselen kan vanaf € 163.074, voor benzine dient u nog eens twaalf mille te investeren. De duurste Range Rover (de P530 LWB SV) staat in de prijslijst voor € 282.378. Zonder opties. Een hoop geld. Aan de andere kant: waar vind je voor dat bedrag nog een penthouse?

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Oud-dekens willen landelijke vergadering over toezicht
Volgende artikel
Column: De wettelijke grens is niet de grootste bedreiging voor de vrijheid van meningsuiting

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Recente berichten

  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep
  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan
  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×