• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Seat Tarraco

22 januari 2020 door Advocatie Redactie

Seat Tarraco

Seat had al de nodige SUV’s in het programma, maar ontbeerde nog een echt groot exemplaar. Die omissie werd vorig jaar verholpen, met de introductie van de Tarraco. Volgens zijn makers (‘created in Barcelona’) de ruimste en meest sportieve auto in zijn klasse. Advocatie nam de proef op de som.

Door Ewoud Hallebeek

In 1950 wordt de Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Spaanse personenauto-maatschappij, kortweg SEAT) opgericht. In eerste instantie brengt men vooral Fiats onder eigen naam op de markt, maar dat eindigt in 1980, als ‘Turijn’ de onderliggende licentieovereenkomst opzegt. Noodgedwongen modderen de Spanjaarden, met een steeds gedateerder modellenportfolio (de Ibiza daargelaten), enkele jaren zelfstandig voort, totdat het merk in 1986 uit zijn lijden wordt verlost en Volkswagen een 51%-meerderheidsbelang verwerft. Vier jaar later komen ook de laatste aandelen in Duitse handen.

Waar die inlijving toe moet leiden, blijft echter ongewis. Er rollen vooral goedkopere VW’s en Audi’s (met een iets ander gezicht) van de band, maar een echte visie lijkt te ontbreken. Dat verandert eind jaren ’90, als VW verklaart dat Seat ‘het Alfa Romeo van de VAG-groep’ moet gaan worden, met sportiviteit als nieuwe kernwaarde. Om dat te realiseren, wordt in 1999 Alfa Romeo-designchef Walter de’Silva aangetrokken, die twee jaar daarvoor, met de wonderschone Alfa 156, een verpletterend visitekaartje heeft afgegeven.

De rest is geschiedenis. Of toch niet? Want De’Silva zorgt weliswaar voor een frisse design-wind, maar in de basis verandert er bedroevend weinig. Eigen technische oplossingen zijn uit den boze, het draait nog altijd (net als bij zustermerk Skoda) om het inmiddels beproefde Lego-principe: alles mag, mits het niet te veel kost en zo lang het maar uit de VAG-magazijnen afkomstig is. Men drinkt, kortom, een glas, doet een plas en alles blijft zoals het was. Want alle (semi-)sportieve Cupra- en FR-uitvoeringen ten spijt, het deja vu-gevoel blijft bij Seat de boventoon voeren: oude wijn in nieuwe zakken.

Nieuwe submerken
Inmiddels lijkt echter ook in Wolfsburg het besef doorgedrongen dat een sterkere merkdifferentiatie en -identiteit bittere noodzaak zijn om in het huidige tijdsgewricht te kunnen overleven. En dus is het oude adagium maar weer eens van stal gehaald: Skoda is het praktische budgetmerk, Seat de sportieve tak van de familie, terwijl Volkswagen de functie van tussenstation-op-weg-naar-Audi vervult. Maar nu écht.

Om die woorden kracht bij te zetten, zijn er zelfs nieuwe submerken in het leven geroepen. Voor VW is dat ‘ID’ en voor Skoda ‘iV’ (geen idee hoe je dat uitspreekt). Want zonder submerk doe je vandaag de dag, als respectabele autofabrikant, niet meer mee. EQ kennen we van Mercedes-Benz, DS is het frivole zusje van Citroën, Range Rover valt onder Land Rover, Lexus onder Toyota – de lijst is eindeloos.

En Seat? Die kreeg ‘Cupra’ toegewezen. Geen ‘elektrisch submerk’, zoals ID en iV (en in zekere zin ook e-Tron), maar gewoon met verbrandingsmotoren. Een unieke gebeurtenis, aldus een zegsman bij de onthulling 14 maanden geleden, want: ‘Een apart sportwagenmerk heeft niemand.’ Wie zijn wij dan om ‘AMG!’ (Mercedes), ‘Polestar!’ (Volvo) en ‘Abarth!’ (Fiat) te roepen? Voorwaarts dus. In naam van Oranje, doe open de poort.

Nou ja, zo’n vaart loopt het nu ook weer niet, want marketing is één ding, de schoorsteen moet natuurlijk wel blijven roken. En met alleen imago red je het dan niet. Klanten stappen weliswaar omwille van ‘sportiviteit’ de showroom binnen, maar kiezen uiteindelijk voor een doodnormale burgermansmobiel. Geen wonder dat de eerste Cupra-onder-eigen-naam (de vorige zomer geïntroduceerde Ateca) een mid-size SUV is. Een vanuit bedrijfseconomisch oogpunt te verdedigen quick fix, maar opwindend is anders.

Zevenzitter
Al dat nieuwe elan leidt echter wel tot de vraag waar Seat nog voor staat, nu de sportiviteit is overgeheveld naar Cupra. Volgens de Hoge Heren (m/v) van dienst moet het merk ‘technologie’ uitstralen, met de nadruk op ‘connectiviteit’. Dus dat is dan helder. Wij namen de proef op de som met de hagelnieuwe Tarraco (de oude Latijnse naam voor Tarragona); een grote SUV, die de bloedstollend saaie Alhambra moet doen vergeten. En die een drie-eenheid vormt met de Skoda Kodiaq en de VW Tiguan Allspace.

Seat Tarraco front

De Tarraco is 4,74 meter lang en 1,66 meter hoog, en dat is ronduit fors te noemen. Voor de beeldvorming: met die buitenmaten zit hij precies tussen de Audi Q5 en Q7 in. Je kunt je afvragen wat zo’n model nog toevoegt vandaag de dag. Het antwoord: zevenzitter. Tegen meerprijs (€950,-) wordt een extra zitrij gemonteerd en daarmee is de Tarraco een regelrechte witte raaf. Want samengestelde gezinnen zijn weliswaar de normaalste zaak van de wereld (zullen we trouwens afspreken dat we de woorden ‘bonuskind’, ‘cadeau-ouder’ en ‘stiefliefde’ nooit meer in de mond zullen nemen?), maar autofabrikanten negeren ze op grote schaal.

Daar sta je dan, met je goede gedrag, je nieuwe geliefde en jullie vijf gezamenlijke kinderen. Zie dan nog maar eens leuk in Kaatsheuvel te komen. Tot voor kort bood alleen de Peugeot 5008 uitkomst, maar nu heeft Seat (en Skoda en VW met hun zustermodellen) dus een alternatief. In een hip SUV-jasje bovendien, opdat het opofferings- en slachtoffergevoel geen kans krijgen de kop op te steken. Win-win.

Anonimiteit in zijn puurste vorm
Onder de motorkap zijn uitsluitend viercilinder turbo’s te vinden: twee benzines en twee diesels, in beide gevallen in 150 en 190 pk-configuratie. De (150 pk) instappers hebben voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesversnellingsbak, de 190 pk-versies zijn voorzien van vierwielaandrijving en een 7-traps DSG-automaat. Later dit jaar verschijnt de FR PHEV: een sportieve (245 pk) plug-in-hybride met een ‘elektrisch bereik’ van 50 km.

Het uiterlijk van de Tarraco is op zijn best ‘dertien in een dozijn’ te noemen. Het ziet er allemaal keurig uit, met mooie smalle naden en best wel fraaie details, maar onderaan de streep resteert vooral een oorverdovend opgaan in de massa. Niemand neemt er aanstoot aan, niemand kijkt er naar om – anonimiteit in zijn puurste vorm. Daar doen de scherp gelijnde grille en (optionele) grote wielen niet aan af. En ook van binnen is er voor oorspronkelijke geesten weinig reden tot uitbundig feestvieren: letterlijk álles komt van Volkswagen (het VW-logo staat gewoon in de ramen geëtst). Daar is op zichzelf niets op tegen – over de afwerking niets dan lof, de goedkoop aanvoelende plastics daargelaten -, maar het neigt naar gemakzucht. Zo wordt het nooit wat met die eigen merkidentiteit.

Seat back

Comfort dik in orde
Dat neemt niet weg dat het prima vertoeven is in de Tarraco. Op de standaarduitrusting valt niets af te dingen, want ook het instapniveau Style heeft al (17-inch) lichtmetalen wielen, een volledig digitaal dashboard (Virtual Cockpit) met 8-inch touch screen in het midden, smartphone integratie (Apple CarPlay), bluetooth, cd-speler, cruise control, automatische airco met drie gescheiden zones, keyless go, parkeersensoren achter, LED verlichting, dakrails, 12V- en USB-aansluitingen, een verstelbare achterbank en Front en Lane Assist. De Xcellence voegt daar onder meer navigatie, achteruitrijcamera, parkeerhulp, adaptieve cruise control, 19-inch lichtmetaal en een keuzeknop voor diverse rij-instellingen aan toe.

Voeg daarbij een heerlijk ruim interieur, fijne stoelen (die veel fijner zitten dan ze er uitzien) en een adequaat onderstel, en het moge duidelijk zijn dat het comfort dik in orde is. Wij vonden de stoelen wat aan de hoge kant en misten zijdelingse steun, maar geven onmiddellijk toe dat dat, bij een auto die in geen enkel opzicht uitnodigt het bit eens stevig tussen de tanden te nemen, spijkers op laag water zoeken is.

Want ‘sportief’ kun je de Tarraco met de beste wil van de wereld niet noemen. Wij reden de 190 pk benzine-uitvoering, die op papier (0-100 km/u in 8 seconden, topsnelheid 211 km/u) best aardig voor de dag komt. De praktijk is echter anders. De DSG versnellingsbak schakelt zacht en precies, maar reageert uiterst traag op commando’s van de rechtervoet. Dat komt grotendeels door de enorm lange slag van het gaspedaal, dat je resoluut op de vloer moet trappen om enige reactie teweeg te brengen. En dan nog is het tergend lang wachten tot de kick-down zijn intrede doet.

Seat interior

Lapmiddel
Natuurlijk kun je, met de schakelflippers achter het stuur en de elektronica in standje Sport, het heft in eigen handen nemen, maar dat is feitelijk een lapmiddel. Om over het daarmee gepaard gaande brandstofverbruik (je mag met de 2.0 TSI überhaupt al blij zijn met 1:10) en weinig verfijnde motorgeluid nog maar te zwijgen. Nee, de Tarraco komt het meest tot zijn recht in de laat-de-boeren-maar-dorsen-modus. Dan is hij voortreffelijk snelweggezelschap en merkt u het minst van zijn lethargische inborst. En bent u het snelst in Kaatsheuvel.

De Seat Tarraco is verkrijgbaar vanaf € 37.990. Dan krijgt u de 1.5 TSI Style. Dieselen is mogelijk vanaf € 44.390. Onze royaal aangeklede testauto (het € 1.145 kostende panorama schuif/kanteldak is een absolute aanrader) kwam uit op € 61.710. Een hoop geld, waarvoor heel veel leuks te koop is. Maar als ‘leuk’ even moet wachten en ‘ruimte’ voor nu prioriteit heeft, kunnen wij ons prima voorstellen dat de Tarraco bovenaan uw shortlist staat. If life gives you lemons…

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Oud-rechter Westenberg moet 1,4 miljoen betalen aan advocaat Smit wegens smaad
Volgende artikel
Hof: verschoningsrecht advocaat geldt niet bij enkel bewaring van cliëntgelden

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×