• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Column ZoZuidas: Sterk staaltje personal branding

13 september 2014 door Advocatie Redactie

Je opent Facebook en daar zie je ze weer staan. Harde tepels. Ze priemen boos door een wit t-shirt. Ruw wakker geschrokken door het ijswater dat alweer de volgende advocaat over zichzelf heen heeft gestort.

Door ZoZuidas

Gisteren was het de jongen uit je opleidingsklas, vorige week je sectiegenoot en nu is het iemand die je nog kent uit Leiden. Ze zijn overal. Het geluid gaat op mute. Je hoeft dit niet meer te zien. Je weet hoe het gaat. Het is de zoveelste Zuidasser in jouw directe omgeving die vrijwillig The Ice Man speelt op het balkon.

Terwijl de hele wereld binnen no time doorhad dat het echt niet kon, je stomende zomerlijf etaleren in het kader van een dodelijke spierziekte, ging de Zuidas nog even door. Wekenlang. Hollywood A-listers hadden zich al uitgesproken tegen de egostrelerij. Kranten stonden bol van opinieartikelen. In Gaza maakten ze parodieën met stenen en gruis, maar in jouw tijdlijn regende het complimenten. Goed gedaan Floris. Lekker Freek. Nu jij weer Pieter-Jan.

Voor degenen die drie maanden op secondment naar donker Afrika zijn geweest: het gaat hier over de ALS-icebucketchallenge. Iemand filmt zichzelf terwijl hij een emmer ijsblokjes over zich uitstort en zet het op Facebook. In het bericht eronder tagt hij drie anderen die de ‘uitdaging’ moeten aangaan: ijsdouchen en tien euro betalen, of weigeren en 100 euro storten op de rekening van het ALS-fonds.

Goed doel, twijfelachtige methode. Het riekt een beetje naar Giel Beelen in het Glazen huis. Jazeker, er wordt geld opgehaald voor hongerende kinderen in Afrika, maar het is vooral het ego van de ‘held’ dat wordt vetgemest. Sterk staaltje personal branding.

Het verschijnsel bleef met name lang doorzeuren in de categorie corporaal. Waarom? Lopen de corporate boys en girls met zijn allen achter de trend aan? Zijn ze licht narcistisch? Bord voor hun kop? Dol op een uitdaging? Of voelen ze iets van – excusez le mot – noblesse olige? Nee, want dan hadden ze wel gewoon honderd euro gestort!

Waarom is de Zuidas zo dol op het goede doel? Want straks gaan we weer met kantoor zwemmen tegen ALS, Dam tot Dammen voor KNWF en dan de marathon rennen voor de Nierstichting in New York.

‘Ik loop voor de Nierstichting,’ zegt de kantoorsporter hardop, met een heilige grijns als hij maandag bij je bureau komt staan. Old skool inschrijfformulier in de hand, alleen de kinderpostzegelenvelop ontbreekt. En dan kan je er bijna niet onderuit. Nee, zeggen is deserteren in de strijd tegen kanker, nierfalen of ALS. Terwijl je hem ziet denken: anyhting goes, als mijn vliegticket maar wordt betaald. En het liefst mijn hotel nog ook.

Of het nou gaat om kosten dekken of personal branding, het voelt ergens fout. De volgende kantoorsporter die komt bedelen aan je bureau kan je dus gerust vragen naar een begroting. We werken tenslotte in een zakelijke omgeving. Prima om een euro per gelopen kilometer te betalen, maar dan wil je wel honderd procent return on investment. Geen verborgen hotelkosten of lijken in de kast. En een keurige afrekening en betalingsbewijs achteraf.

Of je maakt het geld zelf even over. Dat voelt wel zo goed. Stichting ALS: NL50 INGB 0000 1000 00.

 

 

 

Filed Under: Opinie en blogs

Vorige artikel
Mode: tips voor de dagelijkse kantoor catwalk
Volgende artikel
Auto’s: The Battle of Britain

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Corporate / MenA Utrecht

Advocaat medewerker Onderneming en Commerciële Geschillen Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… EntzingerScheltinga Arbeidsrechtadvocaten, Wille Donker en Florent

  • Wie zit er straks aan de knoppen? AI als ruggengraat: deel II

  • Britse advocaat geschrapt na werken en declareren voor drie werkgevers tegelijk

  • Vlaamse advocaat voor rechter na het met zijn BMW inrijden op een terras

  • De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×