• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Mercedes CLS: smaakgevoelige trendsetter

7 maart 2015 door Advocatie Redactie

Tien jaar geleden toverde Mercedes-Benz de CLS uit de hoge hoed; een auto die de praktische bruikbaarheid van een bread-and-butter sedan combineerde met de haute couture van een coupé. Lange tijd had de CLS in zijn segment het rijk alleen, maar inmiddels zijn er de nodige kapers op de kust. Advocatie vroeg zich af hoe vers deze onlangs gefacelifte oudgediende nog is.

Door Ewoud Hallebeek

Het was nogal een verrassing, toen Das Haus op de 2003-editie van de IAA in Frankfurt de CLS voorstelde. Die Duitsers toch. Nooit te betrappen op esthetische spitsvondigheden en nu zomaar ineens met een vierdeurscoupé op de proppen komen. Toegegeven, het stond niet in marmer gebeiteld dat coupé’s twee deuren dienden te hebben, maar toch, dat het nu juist ‘Stuttgart’ was die de wereld daarop wees, was op zijn minst opmerkelijk te noemen. Minstens zo belangrijk: de op de E-klasse gebaseerde CLS bleek bijzonder enthousiast door het publiek te worden onthaald. Geen wonder dat de concurrentie zich in gestrekte draf naar de tekentafel repte.

Nu heb je een nieuwe auto bepaald niet van de ene op de andere dag in de showroom staan, vandaar dat de CLS de eerste jaren van zijn bestaan monopolist was in vierdeurscoupéland. Dat veranderde in 2007, met de komst van de Jaguar XF, een jaar later gevolgd door de VW Passat CC. The usual suspects hadden iets meer tijd nodig voor een passend antwoord: in 2010 kwam Audi met de A7 en BMW presenteerde zelfs pas in 2011 de 6-serie Gran Coupé. Datzelfde jaar werd de CLS ingrijpend herzien (met het op de SLS geïnspireerde front als meest in het oog springende wijziging), waarmee de wereld in het luxesegment, acht jaar na dato, weer in evenwicht was.

Afgelopen herfst gooide Mercedes er nog maar eens een facelift tegenaan en dat maakte ons toch wel nieuwsgierig. Is de CLS nog steeds bij de tijd, of is hij – dankzij de wet van de remmende voorsprong  – verworden van hippe trendsetter tot achterhaalde trendvolger?

Erg ingrijpend is die facelift overigens niet. De neus is wat meer in lijn gebracht met het huidige familiegezicht, de standaarduitrusting is uitgebreid met een aantal veiligheidsvoorzieningen uit de S-klasse en er zijn twee nieuwe uitvoeringen: de CLS 220 BlueTEC (170 pk viercilinder turbodiesel),  en de door ons gereden CLS 400 (3.5 V6 biturbo benzine) met 333 pk, die het gat tussen de CLS 350 BlueTEC (258 pk) en de 408 pk-sterke CLS 500 opvult. De negentraps 9G-Tronic automatische versnellingsbak is voortaan op een aantal modellen standaard en het interieur is opgefrist met onder meer een 8-inch scherm bovenop het dashboard.

Niet standaard (meerprijs € 1.924) maar wel nieuw zijn de Multibeam LED-koplampen, waar Mercedes erg trots op is. Het is allemaal bijzonder technisch en geavanceerd, maar het komt erop neer dat u altijd met groot licht kunt rijden (de koplampen ‘herkennen’ tegenliggers en passen daarop het lichtbeeld aan) en dat de koplampen anticiperen op wat komen gaat (heuvels, bochten) aan de hand van de informatie van het navigatiesysteem. Achterwielaandrijving is standaard, tegen betaling van € 6.350 wordt uw CLS voorzien van de bekende 4Matic-vierwielaandrijving.

Wij zijn de eersten om te erkennen dat de vijf meter lange CLS niet ieders smaak is. Het is nogal veel, om het maar eens zo te stellen. Met name de geforceerd uitgebouwde achterste wielkasten (een verwijzing naar de W120 ‘Ponton’ uit de jaren vijftig) doen afbreuk aan het verder behoorlijk stijlvolle ontwerp. Wij zouden zelf zonder een moment te twijfelen voor de bloedmooie, in 2012 geïntroduceerde CLS Shooting Brake gaan. Die heeft dezelfde Kim Kardashian-achtige heupen als de CLS Coupé (zoals de auto officieel heet), maar als geheel klopt het een stuk beter.

Enfin (om Martin Bril maar eens te citeren), uiteindelijk komt het vooral aan op de aankleding. Moet je sommige auto’s voorzien van allerlei opsmuk om er nog iets van te maken, de CLS is juist gebaat bij zoveel mogelijk terughoudendheid. Onze testauto was uitgevoerd in een van de € 4.477 kostende matte ‘designo’ lakken en zette daarmee alle bescheidenheid ostentatief overboord. De reacties op ons tijdelijk vervoer waren dan ook navenant, variërend van ‘ik wil er nog niet dood in gevonden worden’ tot ‘dit is de mooiste auto die ik ooit heb gezien’. We bedoelen maar. Ons advies: uni-zwart met 19-inch AMG wielen (standaard 17-inch onder een auto van dit statuur is natuurlijk een aanfluiting). Daarmee zet u een gepast ingetogen automobiel op de oprit.

Natuurlijk mag u van een auto van dit formaat en met een leeggewicht van 1.735 kg geen GTI-achtige rijeigenschappen verwachten, maar de actieve automobilist zal in de CLS geenszins teleurgesteld worden. De door ons gereden CLS 400 4Matic (0-100 km/u in 5,3 sec, topsnelheid 250 km/u) biedt ook voor de liefhebber voldoende diepgang, waarbij we overigens wel durven te stellen dat de 333 pk onder onze rechtervoet toch wel het minimum is voor een auto als deze. Met minder zult u zich op termijn enigszins bekocht voelen, vermoeden we. Dat gezegd hebbende, stellen we vast dat de fluisterstille 400, in ons geval voorzien van de prettige 7G-Tronic Plus automaat, bij uitstek geschikt is om met vier personen plus bagage op hoge snelheid Europa te doorkruisen. Uiterst comfortabel als het moet (alleen dwarsrichels worden nogal hard doorgegeven), prettig sportief als het kan, met de afstandelijke zelfverzekerdheid die het merk met de ster zo kenmerkt. Een ware GT dus.

Waarbij u zich trouwens geen enkele illusie over het brandstofverbruik dient te maken. Mercedes belooft voor de CLS 400 een gemiddeld verbruik van 1:7,2 en dan weet je dat met 1:6 al in je handen mag knijpen. Dat laatste mag dan wellicht niet helemaal van deze tijd zijn, voor de rest is de CLS, ook na ruim tien jaar, nog altijd een niet te versmaden alternatief.

Prijzen voor de CLS Coupé lopen uiteen van € 64.300 voor de 220 BlueTEC , tot € 174.700 voor de 585 pk-sterke 63 AMG S 4Matic. De CLS Shooting Brake is verkrijgbaar vanaf € 65.700.

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Online reputatie: “Google is het moderne visitekaartje”
Volgende artikel
Column ZoZuidas: Bokito’s versus de kantoorhamsters

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×