• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Aantal klachten over notarissen groeit weer

23 april 2009 door Advocatie Redactie

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) kreeg – vergeleken met 2007 – in 2008 meer klachten binnen over (kandidaat-)notarissen. In de periode oktober 2007 tot dezelfde maand in 2008, ontving het bureau in totaal 242 klachten, een stijging van 19%. Het aantal klachten is daarmee ongeveer weer beland op het niveau van de jaren 2003-2006. Dat blijkt uit cijfers die dinsdag op de Algemene Ledenvergadering bekend werden gemaakt.

Met de afdeling mediation van de KNB zit het wel snor, de beroepsorganisatie was nog nooit zo actief met bemiddelingspogingen tussen partijen. Van de 242 klachten werden er twee op verzoek van de klager direct ter formele behandeling doorverwezen naar de Kamer van Toezicht.

 

In 152 gevallen bemiddelde de KNB tussen de partijen, waarvan er daarna toch nog eens zes bij de Kamer van Toezicht belandden. In de – via de KNB naar de Kamer van Toezicht doorverwezen zaken, (al dan niet na bemiddelingspoging) – is een stijging te zien: in 2006/2007 kwamen in totaal drie klachten bij de Kamer terecht, nu zijn dat er dus acht. De resterende 234 zaken kregen een einde (voor de KNB) omdat er van de zijde van de klager niets meer werd vernomen, ofwel omdat de klacht werd ingetrokken.

De meeste klachten (130) hebben gewoontegetrouw betrekking op het personen- en familierecht, 54% van het totaal, met name bij de afwikkeling van nalatenschappen. Daarna volgt het registergoederenrecht, met 95 klachten, goed voor 39%. De resterende klachten hebben betrekking op het ondernemingsrecht en niet nader gespecificeerde gevallen.

Zaken die een klager rechtstreeks bij een Kamer van Toezicht aanhangig maakt, zijn niet meegenomen in de cijfers van de KNB. Ook kan het zijn dat een aantal van de eerder bij de KNB ingetrokken of onafgehandelde klachten daarna toch nog bij de Kamer van Toezicht is beland, zonder verdere tussenkomst van de beroepsorganisatie. (23 april 2009)

 

Filed Under: Tuchtrecht

Vorige artikel
Marketingfratsen: gratis tuinmeubelset of lunch
Volgende artikel
"Vak zuiveren van rotte peren"

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • NRC: OM blokkeert overdracht dossiers gearresteerde advocaat Shukrula

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

  • Daniella Franken bekroond tot beste onafhankelijke jurist van 2025

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×