• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • GZL 2024
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Correspondent Legal Tech: is Artificial Intelligence niet vooral een hype?

18 maart 2019 door Advocatie Redactie

Arnoud Engelfriet

Zo’n veertig procent van de bedrijven in Europa die claimt Artificial Intelligence (AI) in te zetten, doet dat niet daadwerkelijk. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Londense investeringsmaatschappij MMC, dat 2.830 AI startups in dertien EU landen onderzocht. Is AI vooral een hype?

Door Arnoud Engelfriet

Allereerst moet daar wel aan worden toegevoegd dat het label ‘AI firma’ vaak door anderen aan een bedrijf wordt toegeschreven. Desondanks is de vraag legitiem: wanneer ben je een AI bedrijf? Is AI niet vooral een hype?

De term AI dateert uit de jaren vijftig, maar heeft nooit een formele definitie gekregen. De beste vind ik zelf ‘dat wat de computer bijna kan’, maar bekender is de Turing Test: als je de reactie van een computer niet van die van een mens kunt onderscheiden, dan kunnen we de computer ‘intelligent’ noemen.

AI’s werken daarbij wel wezenlijk anders dan mensen. In de woorden van computerwetenschapper Edsger Dijkstra: “The question of whether machines can think, is about as relevant as the question of whether submarines can swim”. De vraag is dus hoe relevant het is om een computer intelligent te noemen.

Machines kunnen teksten analyseren, data minen en correlaties aanwijzen. Die kunnen relevant zijn om beslissingen te nemen, maar het proces dat je dan volgt is onvergelijkbaar met de traditionele werkwijze. Een AI zou bijvoorbeeld bij een rechtszaak precedenten zoeken en concluderen dat in 90% van de gevallen deze zaak verloren wordt, maar drijft dan puur op statistische vergelijkbaarheid. Een mens zou andere factoren zien, zoals hoe gevoelig het onderwerp tegenwoordig ligt, de verhouding tussen partijen, en ga zo maar door.

In de praktijk vandaag de dag is AI vooral een kwestie van machine learning. Door grote hoeveelheden data door te ploegen, leert een systeem verbanden leggen zoals welke vragen bij welke antwoorden horen, welke producten samen gaan of wanneer je een bepaalde input ‘frauduleus’, ‘verdacht’ of ‘interessant’ noemt. Daar genereert het systeem dan formules bij die worden losgelaten op nieuwe input, om zo zonder menselijke tussenkomst nieuwe output te kunnen leveren.

Vandaag de dag ontkom je nauwelijks aan AI: bedrijven zetten chatbots in die zelfstandig gesprekken kunnen voeren, dossiers worden met AI gescand op rare issues of ongebruikelijke situaties: fraudedetectie gebeurt zelden meer handmatig. En natuurlijk staat het groots gebruik van AI net om de hoek: de computer kan al bijna zelfstandig boeken schrijven, films componeren, een dagvaarding opstellen of een patiënt onderzoeken. Dat is waarom het een hype genoemd wordt: als een nieuwe technologie al bijna alles gaat kunnen, dan is dat een teken dat kritisch kijken naar die technologie te weinig aandacht krijgt.

In het MMC onderzoek wordt terecht geconstateerd dat het vaak gaat om overdreven inzet van de term AI. Een chatbot die een basaal gesprek kan voeren (“Hoi, ik ben Billy van Bol.com, waarmee kan ik je helpen?”) is gebaseerd op AI technologie, net als fraudedetectie waarbij nieuwe orders worden vergeleken met heel veel eerdere.

Heel erg nieuw is dat echter niet. Zowel chatbots als fraudesignalering bestaan al behoorlijk lang. Het werk is nu wel veel meer ‘statistiekgedreven’. Kunnen werken met statistische regels op basis van grote hoeveelheden data en daar heel goed passende formules bij verzinnen, is wel degelijk nieuw in technologische zin.

Ook in de juridische wereld zien we dit steeds vaker. Een systeem dat een tekst kan herkennen als een standaardclausule, is innovatief en kan de advocaat ontlasten in een contractsreview. Een analyse van vonnissen om zo nuttige of achterhaalde argumenten te achterhalen – of de keuze voor de gunstigste rechtbank te voorspellen – kan veel toevoegen aan de kansen voor een zaak. Zo’n analyse kan heel slim overkomen en verrassend voelen voor de praktijkjurist. Maar om dan te zeggen dat zo’n systeem ‘intelligent’ is, of dat men een AI-gedreven uitspraakvoorspeller heeft, gaat natuurlijk wel ver.

AI is dus in zoverre géén hype dat het wel degelijk op een nieuwe manier werkt: op basis van data worden regels of formules verzonnen en vervolgens toegepast in de praktijk. Maar het toepassingsgebied is vaak zodanig specifiek of klein dat het nogal overdreven – en dus hyperig – voelt om een bedrijf AI-gedreven te noemen.

Bol.com is geen door zelfdenkende robots gedreven boekwinkel. Men zet een handige chatdienst in die op een slimme manier veel voorkomende vragen kan herkennen en antwoorden kan geven. Dat is innovatief en handig, maar heel wat anders dan wat we ons voorstellen bij AI.

Klik hier voor het onderzoek van MMC

Filed Under: AI, tech & legal

Vorige artikel
Column: deepfakes, de overtreffende trap van photoshop
Volgende artikel
HvA lanceert Legal Tech Lab: ‘Rooskleurige toekomst HBO professionals’

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Meer vacatures

Opleidingen & events

Verdieping Begrijpelijk Schrijven voor juristen

Basiscursus Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Training Generative AI en Prompt Engineering

Verdiepingscursus NLP: Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Basiscursus NLP: Positief beïnvloeden en effectiviteit vergroten

Meer Sdu Opleidingen

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe uitdaging bij HabrakenRutten, Clairfort, Windt Le Grand Leeuwenburgh e.a.

  • Nieuwe advocaat van Diddy was zelf slachtoffer seksueel geweld

  • AI als ruggengraat van de advocatuur

  • Fleur en Michelle starten damespakkenlijn: ‘Voor mannen? Oger, Suitsupply, The Society Shop. Voor vrouwen? Niks’

  • Rechter beslist over 57 miljoen euro: Parlevliet moet binnen tien dagen handelen

Meer AI content

19 AI-basistermen voor juristen: Een handig woordenlijstje

Aan de slag met AI-geletterdheid – opleidingsaanbod

GenIA-L: de slimme AI-toepassing die jouw (advies)praktijk transformeert

AI OPLEIDINGEN

Ben je klaar om een stap te zetten in de wereld van AI? Wil jij de mogelijkheden van (generatieve-)AI optimaal en verantwoord benutten binnen jouw organisatie?

Lefebvre-Sdu heeft verschillende opleidingen die jou helpen om de kracht van AI in jouw werk te benutten. Na afloop ben je niet alleen in staat om de impact van AI op jouw organisatie te beoordelen, maar ben je ook volledig op de hoogte van het juridisch kader en kun je AI-toepassingen binnen de geldende regelgeving implementeren.

Bekijk het cursusaanbod

Alle opleidingen, of variaties hiervan, bieden we ook in-company aan.

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×