• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Cadillac ATS Coupé, for a few dollars more

24 januari 2015 door Advocatie Redactie

Advocatie houdt wel van eigengereidheid en een non-conformistische levenshouding. Dus als u in de markt bent voor een BMW 4-serie of een Audi A5 en desondanks opteert voor de Cadillac ATS Coupé, heeft u wat ons betreft het pleit al voor de helft gewonnen.

Door Ewoud Hallebeek

Yep, een Cadillac. Geef toe, het is weer eens wat anders. En om alle zwartkijkers maar meteen de wind uit de zeilen te nemen: de tijd dat Uncle Sam alleen maar kingsize auto’s met een abominabele wegligging  en uiterst dorstige V8’s onze kant op stuurde, ligt al een jaar of tien, vijftien achter ons. Neem nu onlangs geïntroduceerde ATS Coupé; volgens zijn makers ‘de meest Europese Cadillac ooit’ en dat schept toch verwachtingen. Natuurlijk is de Coupé gebaseerd op de gewone ATS sedan en heeft hij dezelfde wielbasis, maar dankzij de grotere spoorbreedte, de kortere overhangen voor en achter, en het bredere 18-inch lichtmetaal, staat de Coupé lekker ‘vierkant’ op zijn wielen. Het uiterlijk zal niet ieders smaak zijn (ons kunnen de op de Stealth-bommenwerpers geïnspireerde lijnen wel bekoren), maar gebrek aan originaliteit valt hem in ieder geval niet te verwijten. En dat alleen al is goed voor bonuspunten.

Exclusiviteit verzekerd, al was het maar omdat slechts weinigen het aandurven een auto te kiezen die zich ondubbelzinnig onderscheidt van de grijze massa. Daarnaast is de kans dat u ooit een tweede ATS Coupé in het wild zult tegenkomen zo goed als nihil. Dat heeft niets te maken met de auto an sich, alswel met de gevoerde modelpolitiek. Vooralsnog wordt in Europa uitsluitend de 2.0 Turbo verkocht en dan weet je bij voorbaat al dat je het qua verkoopaantallen moet hebben van die ene verdwaalde vrije geest die zich in de showroom meldt. Echte aantallen boek je met diesels en die zijn er dus niet (er wordt aan gewerkt, vernamen wij uit betrouwbare bron), net zomin als zescilinders. In de VS is ook een 3.6 V6 verkrijgbaar, maar die zou aan deze kant van de grote plas – vanwege het fiscale ontmoedigingsbeleid – volkomen onverkoopbaar zijn.

Een viercilinder dus. En daar slaat dan, eerlijk is eerlijk, toch een beetje de twijfel toe. Een coupé koop je om jezelf te verwennen en daar hoort gevoelsmatig toch een lekker vol klinkende zespitter bij. Niet dat de tweeliter in het vooronder van de ATS Coupé niet voldoet (met 276 pk, 400 Nm, van 0-100 km/u in 5,8 seconden en een topsnelheid van 240 km/u komt u echt niks tekort), maar erg weldadig wil het maar niet worden. Nuchter bezien valt er echter weinig tegenin te brengen, al was het maar vanwege het benzineverbruik. Cadillac belooft een gemiddelde inname van 1:12, maar in de praktijk is 1:9 een stuk realistischer, zelfs bij een gematigde rijstijl. In tijden waarin ‘groen’  (lees: bijtelling) de nieuwe religie is niet echt overtuigend, maar een onvermijdelijk gevolg van het leeggewicht van 1602 kg en de standaard automatische zesversnellingsbak. Cadillac kiest er namelijk voor de ATS Coupé in Europa alleen maar ‘fully loaded’ aan te bieden en het moet nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte komen. En dan te bedenken dat er voor de thuismarkt ook een handgeschakelde zesbak beschikbaar is, het moet niet veel gekker worden – It’s life, Jim, but not as we know it.

Het maakt de keuze echter wel eenvoudig, want alles wat u zich maar kunt wensen, is standaard  aan boord. Lederen bekleding, aluminium en carbon afwerkstripjes, zwarte hoogglans pianolak op de middenconsole, 8-inch LCD touch screen met (belabberd) navigatiesysteem, heads-up display, Bose muziekinstallatie, keyless entry, Bleutooth, uitgebreide veiligheidssystemen; het zit er allemaal in, op of aan. Inclusief de mogelijkheid om uw smartphone draadloos op te laden. Cool.

Cadillac geeft volmondig toe bij de ontwikkeling van de ATS Coupé de BMW 3-serie als benchmark te hebben gebruikt. En dat merk je. De (achterwielaangedreven) ATS Coupé kan zich qua weggedrag meten met het beste wat onze Oosterburen te bieden hebben. De automaat doet foutloos zijn werk (alleen als u uw PR op de Nordschleife wilt aanscherpen zouden wij de flippers achter het stuur aanbevelen) en ook de wegligging en besturing zijn boven iedere twijfel verheven. Van overhellen is geen sprake, de scherpe besturing (zeker in de Sport-modus) en puike Brembo-remmen doen de rest. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kunt u opteren voor vierwielaandrijving of het Magnetic Ride Control-sportonderstel. In het laatste geval krijgt u er dan meteen een mechanisch sperdifferentieel, een extra grote radiateur en hogesnelheidsbanden bij. En dan lonkt zomaar die Nordschleife weer. Daarvoor vindt u 276 pk wat aan de schrale kant? Weet dan dat binnenkort de ATS-V voet aan wal zet, waarmee Cadillac de strijd aanbindt met de M3’s van deze wereld. Voorzien van een biturbo 3.6 V6 met 455 pk en 603 Nm, hetgeen goed moet zijn voor het standaardsprintje in 4 seconden en een uiterst mannelijke topsnelheid van 300 km/u. Af-fabriek handgeschakeld, tegen meerprijs uitgerust met de razendsnel schakelende achttraps automaat uit de Chevrolet Corvette.

De Cadillac ATS Coupé is verkrijgbaar vanaf € 54.000. Als u alle opties heeft aangevinkt, treft u onder aan de streep een bedrag van bijna 70K. Een hoop geld, waarvoor u ook een serieuze 4-serie voor de deur kunt zetten. Je kunt het echter ook de prijs van onalledaagsheid noemen.

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Kunstenaar Bart Louman: naïeve, kleurrijke vormen die geluk brengen
Volgende artikel
Column ZoZuidas: the battle of snot

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×