• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Ferrari California T: dr. Jekyll en mr. Hyde

21 augustus 2015 door Advocatie Redactie

Met de nieuwe California T richt Ferrari haar pijlen op gefortuneerden die wel een sportwagen ambiëren, maar geen concessies willen doen aan dagelijkse inzetbaarheid. Meer specifiek: op de kopers van een Porsche 911 Turbo Cabriolet. Advocatie kreeg vier dagen de tijd om te onderzoeken in hoeverre die ambitie haalbaar is. Om met de grote filosoof Dirty Harry te spreken: It’s a dirty job, but someone’s gotta do it.

Door Ewoud Hallebeek

Ferrari die zich wat aantrekt van de concurrentie, het moet toch niet veel gekker worden. Aan de andere kant: ook in Maranello moet de schoorsteen blijven roken en feit is nu eenmaal dat consumenten steeds veeleisender worden. Wat vroeger nog met de mantel der liefde als ‘karakter’ werd afgedaan, geldt nu als onaanvaardbaar.

Of zoals een medewerker van dealer Kroymans het verwoordt: ‘Ieder jongetje heeft een Ferrari-poster boven zijn bed hangen en neemt zich heilig voor ooit, als hij groot is, zo’n auto te kopen. Maar ja, dan ís hij eenmaal groot en dan blijken er opeens allerlei andere overwegingen een rol te spelen: betrouwbaarheid, onderhoudskosten, comfort, praktische bruikbaarheid…  En dan kiezen ze toch maar voor een Porsche. Of een Mercedes-AMG. Want daar kun je je geen buil aan vallen, terwijl je bij Ferrari jaarlijks wordt geconfronteerd met een beurt van een milletje of tien, vijftien. Met de California T willen we laten zien dat dat achterhaalde argumenten zijn. Deze auto kun je gewoon dagelijks rijden. En je krijgt er ook nog eens zeven jaar gratis regulier onderhoud bij, zonder kilometerbeperking.’

Toe maar. Het lijkt Hyundai wel. Maar eerlijk is eerlijk, met de nieuwe California is Ferrari bepaald niet over één nacht ijs gegaan. Afgezien van het dak is er eigenlijk geen schroef onberoerd gelaten van deze in 2008 geïntroduceerde My First Ferrari (70% van de kopers is nieuw voor het merk).

Het meest in het oog springend is natuurlijk de volledig herziene carrosserie, die een stuk gespierder is dan zijn – door criticasters als ‘te vrouwelijk’ bestempelde – voorganger. De belangrijkste wijziging vond echter onderhuids plaats, waar de bekende atmosferische 4.3 V8 plaatsmaakte voor een gloednieuwe 3.9 V8 met twee twinscroll turbo’s. Waarmee dus ook Ferrari uiteindelijk is gezwicht voor drukvulling. Puristen gruwen ervan, maar het is de enige manier om aan de steeds strengere milieu-eisen te kunnen voldoen. Desperate times call for desperate measures, net wat u zegt.

Anderzijds, zo dramatisch is het nu ook weer niet. De F40 en de 288 GTO hadden ook twee turbo’s, en niemand durft te beweren dat dat geen ‘echte’ Ferrari’s zijn. Bovendien spreken de cijfers voor zich. Het nieuwe blok levert 560 pk en dat zijn er 70 meer dan zijn voorganger. Het maximum koppel steeg van 505 naar 755 Nm. Om dat laatste in perspectief te plaatsen: de V12 van de ruim een ton duurdere F12 Berlinetta schopt het tot 690 Newtonmeter. Dat een en ander tot ademstokkende prestaties leidt, moge duidelijk zijn. Van 0-100 km/u in 3,6 seconden, topsnelheid 316 km/u. En om het cijferfeest dan maar compleet te maken: de nieuwe ‘T’ (ja, dat staat voor Turbo) tikt bijna 3 seconden sneller de 200 aan en is 15% zuiniger dan zijn voorganger.

Nog meer? Jazeker. Omdat het nieuwe blok (nu met distributieketting in plaats van een getande riem, wat qua onderhoudskosten een wereld van verschil maakt) een stuk platter is, kon het 40 mm lager in de auto worden gehangen, hetgeen niet alleen voor een lager zwaartepunt zorgt, maar ook aerodynamische voordelen oplevert. Het stuurhuis kreeg een directere overbrenging, de schakelmomenten van de automatische zevenversnellingsbak met dubbele koppeling werden aangescherpt en het onderstel werd voorzien van stuggere veren en (instelbare) schokdempers met 35% minder interne wrijving.

De zitpositie is simpelweg perfect, met uitzicht op de grote centrale toerenteller en het Formule 1-achtige stuurwiel met de typische manettino (keuze uit ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Esc. Off’). Druk op de startknop en de V8 komt met een huiveringwekkende brul tot leven, om onmiddellijk daarna over te gaan in een beschaafd gebrabbel. In 14 seconden vouwt de elektrische hardtop zich in de kofferbak, waarna niets het Grote Genieten nog in de weg staat.

Met alle systemen op de meest luie stand, vergeet je al snel met 560 pk onderweg te zijn en is het waarlijk majestueus voortsuizen. De versnellingsbak schakelt zo snel mogelijk op naar het hoogste verzet, de achtcilinder trekt zich in een lome sluimertoestand terug en de schokdempers filteren oneffenheden haast ongemerkt weg. En dan bemerk je hoe ontspannen het is dat je met open kap bij 180 km/u zonder stemverheffing met elkaar kunt praten.

Dat alles verandert zodra de manettino in ‘Sport’ (of, voor de ware adrenalinejunk, in ‘Esc. Off’) gaat en de versnellingsbak op handmatig. Binnen een milliseconde is de V8 in de hoogste staat van paraatheid. De banden klauwen zich vast in het asfalt, waarna de ‘T’ zich blaffend, hijgend en schreeuwend van bocht naar bocht laat gooien. De besturing is vlijmscherp en voorziet je van oneindig veel informatie. Met je vingertoppen lees je het wegdek als was het braille. Een betere installatie is nauwelijks denkbaar. Wat een magistrale rijmachine. En dan te bedenken dat bij al dat geweld geen rammeltje of kraakje hoorbaar is, ongeacht of de kap open of dicht is, wat alles zegt over de torsiestijfheid.

Helemaal geen nadelen dan? Zeker wel. Volgens Ferrari is de California T een 2+2, maar dat is schromelijk overdreven. Het is een pure tweezitter, met bijborende (kleine) bagageruimte. Dat de knipperlichten en ruitenwissers met knopjes op het stuur bediend worden, went na verloop van tijd (een beetje), maar echt handig wordt het nooit. Het paneeltje van de airconditioning ziet er knullig uit en ook het navigatiesysteem (met 6,5-inch touch screen) behoort bepaald niet tot de top van het segment. En dan vergeten we nog bijna het belangrijkste, ofschoon dit punt voor sommigen juist reden van aankoop zal zijn: de onwaarschijnlijke aandacht die je trekt. Rijden in een Ferrari betekent geconfronteerd worden met een oneindige stroom klikkende mobieltjes, afgunstige blikken en continue aanspraak bij het in- of uitstappen.

Dat neemt echter niet weg dat wij de stelling dat deze instap-Ferrari (een ruim begrip bij de Italianen) bij uitstek geschikt is voor dagelijks gebruik, na vier intensieve dagen volmondig kunnen beamen. Een goedmoedige allemansvriend bij normaal tempo, een nietsontziende gevechtsmachine als de omstandigheden daarom vragen. Dr. Jekyll en mr. Hyde in optima forma. Meer kun je van een echte GT niet verlangen.

Officieel is de California T verkrijgbaar vanaf € 223.523, maar omdat de Nederlandse importeur een aantal ‘verplichte opties’ hanteert, bedraagt de werkelijke vanafprijs € 231.116. Nota bene 18 mille goedkoper dan de Porsche 911 Turbo S Cabriolet, maar gezien de waslijst aan even begeerlijke als kostbare accessoires (onze testauto had voor 30K aan extra’s aan boord) is genoemde prijs vooral indicatief.

Om de oude Godfried Bomans maar eens te parafraseren: hadden wij maar één zo’n wiel.

 

Ewoud HallebeekEwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren. 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Advocatie TV: op pad met de Ferrari California T
Volgende artikel
Column ZZA: de Leuk-factor

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×