• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Audi Q7 e-Tron Quattro: het gaat vooral om rust en comfort

16 januari 2017 door Advocatie Redactie

SUV staat voor Sports Utility Vehicle, hetgeen van oorsprong inhoudt dat de auto in kwestie van zo’n beetje alle markten thuis moet zijn. Met de tweede generatie Q7 laat Audi die betekenis grotendeels los: terreinvaardigheid en sportiviteit zijn niet langer na te streven eigenschappen, voortaan gaat het om rust en comfort. Advocatie reed het paradepaardje uit de Q7-reeks, de plug-in-hybrid 3.0 V6 TDI e-Tron Quattro.

Door Ewoud Hallebeek

Wat een paar andere lijnen al niet kunnen doen. Was de eerste generatie Q7 een reusachtige – om niet te zeggen megalomane – verschijning, de huidige lichting spreidt zowaar enige bescheidenheid ten toon. De afmetingen zijn zo goed als ongewijzigd, zodat er nog altijd sprake is van een bovenmodale hoeveelheid kubieke meters auto, maar voor het eerst in de historie van de Q7 kun je je er ook in vertonen als je niet in de avonduren de kost verdient met het zingen van Nederlands repertoire.

Temeer nu de Q7 ook leverbaar is als ‘maatschappelijk verantwoorde’ plug-in-hybrid, waarmee Groen Links-criticasters effectief de mond wordt gesnoerd. Overigens is Audi bepaald niet de enige die een full size SUV van een stekker voorziet. Ook Mercedes-Benz (met de GLE 500e), BMW (X5 xDrive40e), Volvo (XC90 T8 Twin Engine) en Porsche (Cayenne E-Hybrid) hebben deze niche ontdekt. Maar waar die concurrenten allemaal de voorkeur geven aan een ondersteunende benzinemotor, kiest Audi voor een diesel. Een 3.0 V6 TDI, om precies te zijn, die – samen met de elektromotor – het gecombineerde vermogen op 374 pk (700 Nm) brengt. Goed voor een topsnelheid van 230 km/u en een sprint van 0 tot 100 km/u in 6,2 seconden.

En dan te bedenken dat het hele gevaarte niet minder dan 2.520 kg weegt. Wat natuurlijk grotendeels te danken is aan het 450 kg wegende lithium-ion accupakket met appendages, dat zich boven de achteras bevindt. Van die massa merk je in de praktijk zo goed als niets. Bij al te enthousiast stuurwerk voel je dat er heel wat gewicht verplaatst moet worden, maar over het algemeen houden de standaard luchtvering en vierwielaandrijving de zaak stevig onder controle.

Met de Drive Select-modus in Auto beweegt u zich koninklijk voort, waarbij ‘comfort’ gerust in hoofdletters mag worden geschreven. Het samenspel tussen elektro- en dieselmotor vindt ongemerkt plaats, geholpen door de achttraps Tiptronic automatische versnellingsbak, en de stilte in het interieur is welhaast onwerkelijk. Natuurlijk kunt u de elektronica ook in de stand Dynamic zetten, maar waarom zou u? Beter geniet u van de serene rust en de ongekend fraaie afwerking van het interieur, dat vooral in het donker een lust voor het oog is.

De Q7 e-Tron kan 56 km volledig elektrisch rijden, met een maximum snelheid van 135 km/u, waarbij Audi een gemiddeld verbruik van 1 op 54 belooft. Dat betreft dan natuurlijk de eerste tientallen kilometers na opladen, maar ook daarna valt de inname alleszins mee. Eén op twintig is eenvoudig haalbaar en dat is, voor een auto van dit formaat en gewicht, hoe dan ook een fraai cijfer.

Dat cijfer komt mede tot stand dankzij Audi’s Predictive Efficiency Assistant, dat – aan de hand van de in het navigatiesysteem ingegeven bestemming en de beschikbare verkeersinformatie – berekent waar en hoe de aanwezige energie in de accu’s het meest efficiënt kan worden ingezet. Als er geen bestemming is ingevoerd, kijkt de elektronica drie kilometer vooruit. Een knap staaltje techniek, dat daadwerkelijk doet wat het belooft.

Wat zich onderhuids allemaal afspeelt, kunt u volgen op de, zoals Audi het noemt, virtual cockpit. De gebruikelijke analoge klokkenwinkel heeft plaatsgemaakt voor een digitaal beeldscherm en midden op het dashboard bevindt zich nog zo’n scherm. Die bedien je met een draai/drukknop en een touchpad tussen de voorstoelen.

De instel- en weergavemogelijkheden zijn eindeloos. Normaal gesproken nemen wij van de importeur de sleutel in ontvangst en vervolgen, na een kort ‘Daar staat-ie, veel plezier ermee’, onze weg. In het geval van de Q7 e-Tron kregen wij eerst een tien minuten durende instructie om ons ‘de eerste beginselen’ (!) van de virtual cockpit eigen te maken. Op zijn minst een intimiderende ervaring, wat de vraag oproept of Audi hiermee niet een beetje zijn doel voorbij is geschoten.

De Audi Q7 e-Tron Quattro is verkrijgbaar vanaf € 89.155, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat u voor dat geld niet in pure weelde waadt. Om het door u gewenste verwenniveau te bereiken, dient u een fiks aantal accessoire-pakketten op het orderformulier aan te kruisen.

En dan loopt de teller toch in rap tempo op. Ter illustratie: onze testauto had een kleine 40 mille aan extra’s aan boord, wat het totaalbedrag op bijna € 130.000 bracht. Maar dan heeft u ook een ronduit formidabele auto voor de deur staan, wellicht zelfs de beste SUV van dit moment. Anderzijds, een vergelijkbaar uitgeruste Porsche Cayenne-met-stekker kost hetzelfde maar is wel een Porsche. Keuzes, keuzes…

 

EEwoud Hallebeekwoud Hallebeek (1966) werkt, na de verkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Jeep Grand Cherokee SRT-8: Die Hard 6
Volgende artikel
Column Zo Zuidas: Women's march

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×