• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De schrijvers van tv-serie De maatschap: ‘Iedere scene is fictief’

25 januari 2017 door Advocatie Redactie

Alma Popeyus en Hein Schütz schreven het scenario voor De maatschap, de nieuwe tv-serie geïnspireerd op het wel en wee rond de advocatenfamilie Moszkowicz. Voor ze het wisten, waren ze in een juridisch steekspel beland. Robert en diens zoon Yehudi Moszkowicz streden middels meerdere rechtszaken voor een uitzendverbod. Tevergeefs. In gesprek met de scenaristen: “De gebeurtenissen in de serie hebben nooit zo plaatsgevonden.”

Door Joris Rietbroek 

Plannen voor een miniserie over de familie Moszkowicz – in De maatschap de familie Meyer geheten – waren er al in 2012. Toen benaderde Dutch Mountain Film schrijverspaar Popeyus en Schütz voor het script. Ze moesten er even over nadenken, al kenden ze het verhaal van Max Moszkowicz sr. goed, de man die ternauwernood Auswitz overleefde en vervolgens in Maastricht zijn imperium opbouwde. Toen de producent hen vroeg, was de familienaam al langer in opspraak. Bovendien waren de tuchtzaken tegen Bram Moszkowicz nog bezig, waarin hij uiteindelijk geschrapt zou worden.

“Het waren niet zozeer de akkefietjes zelf die ons boeiden, maar vooral de vraag hoe het zo ver heeft kunnen komen,” zegt scenariste Alma Popeyus. “Voor een goed verhaal moet er een overkoepelend thema zijn dat de gebeurtenissen zelf overstijgt. Anders krijg je alleen maar een aaneenrijging van anekdotische taferelen.”

In het verhaal dat de scenaristen voor ogen hadden, bleek het verbindende thema al snel ‘overleven’ te zijn. “Een man bereikt de bodem van het bestaan, overleeft zijn beulen en zijn trauma, laat zich niet kisten en bouwt een imperium op,” schetst Schütz. “Hij kan echter niet voorkomen dat zijn trauma doorwerkt in de volgende generatie, zoals hij zijn zoons heel streng en in een zeker isolement opvoedt. De overlever stelt hoge eisen aan zijn zoons.” Popeyus maakt de vergelijking met een klassiek koningsdrama: “Er is een duidelijke vorst, een heerser die al het goede wil voor zijn nazaten, maar die door machten die hij niet kan controleren toch het slechte over zich heen haalt.”

Dat is althans hun eigen interpretatie, zo kunnen de schrijvers niet genoeg benadrukken. “Onze hoofdpersonen ontwikkelden zich niet een op een als Max, Bram of Robert Moszkowicz,” zegt Schütz. “We schreven immers geen journalistieke productie of biografie. Het is een familiedrama aan de hand van onze interpretatie van de gebeurtenissen.”

Contact met de familie
Voordat zij gingen schrijven, spraken Popeyus en Schütz af bij David en Max Moszkowicz junior in Maastricht. “Het was een prettig gesprek,” weet Popeyus nog. “Maar zij wilden er verder geen bemoeienis mee en zeiden dat ze er niet blij mee waren. Dat begrijpen we wel. Maar we probeerden het verhaal met oprechte compassie te schrijven, om de gebeurtenissen bij de kijker invoelbaar te maken, zonder dat het ten koste gaat van de hardheid.” 

Bram wilde niet met de schrijvers spreken, ook niet na een korte ontmoeting in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Robert wilde alleen meewerken aan de totstandkoming als hij zich mocht bemoeien met de inhoud. Popeyus: “Dat was voor ons uitgesloten, want dat had zomaar een eenzijdig beeld kunnen opleveren.” Zijn autobiografische boek De Straatvechter namen de schrijvers achteraf voor kennisgeving aan, om het voor de procedures tegen uitzending van De maatschap nog eens te lezen. “Ja, er staan enkele feiten in die wij ook hebben gebruikt, maar we hebben met hulp van onze researcher uit vele bronnen geput.”

En hoewel gebaseerd op waargebeurde feiten, heeft geen enkele scene zich daadwerkelijk zo afgespeeld, zeggen de schrijvers. “Alle scènes zijn fictief, met als sterkste voorbeeld de zoons die aan het ziekbed van hun vader staan,” vertelt Popeyus. “Voor zover wij weten waren zij toen niet on speaking terms en dus niet bij elkaar. Verder zijn met name David en Max junior meer fictieve personages geworden, omdat er over hen minder publiciteit was.” 

Ook de teksten in de rechtbankscènes zijn niet ontleend aan processtukken of krantenartikelen, zegt Schütz. “Alle pleidooien in de serie hebben we zelf geschreven. Hooguit een uitspraak van Mathias Meyer sr. komt letterlijk uit de krant. Zijn zoon krijgt ruzie met de officier van justitie, waarop hij excuses maakt met de woorden ‘Het zijn nog jonge honden’.”

Inderdaad, de personages die op het scherm grote gelijkenissen vertonen met vooral vader Max, Robert en Bram Moszkowicz, luisteren in De maatschap naar de naam Meyer. Officier van justitie Teeven of topcriminelen Holleeder en Endstra hebben wel hun echte naam behouden. “Dat was niet onze beslissing,” zegt Popeyus hierover. “Maar we staan er wel achter, dat voelt als je de hele serie ziet wel logisch. Toen we begonnen met schrijven stond wel vanaf het begin vast dat de hoofdpersonen geen Moszkowicz zouden heten, al wilden we ook weer niet verhullen dat het over deze familie gaat. Bij televisie is de realiteitszin sterker, lijkt de grens tussen feit en fictie dunner. Bij een musical of theaterstuk ligt dat anders.”

Juridische strijd
Zoals ook de personages in De maatschap hun stinkende best doen om de goede naam Meyer te behouden, stapelden Robert en zijn zoon Yehudi Moszkowicz afgelopen jaar procedure op procedure. Eerst om via een beslaglegging vroegtijdig inzage in het script te krijgen, later om uitzending van de serie te verbieden. Tot vier keer toe wees de rechter hun vorderingen af.

Ook voor Popeyus en Schütz betekende dit een roerige periode: zij moesten zich voor het eerst voor de rechter verantwoorden voor een scenario en raakten zo verwikkeld in het juridische steekspel. “We schrijven al heel lang, ook over actuele zaken. Voor de serie De Enclave hebben we nota bene ministers samengevoegd, dat bleek geen probleem,” herinnert Popeyus zich. 

De eerste poging om het script in handen te krijgen was via een WOB-verzoek bij het Mediafonds, waar het scenario lag ter beoordeling, vertelt Schütz. “Dat lukte niet. Toen volgden er een conservatoir bewijsbeslag en een kort geding. Ook hadden ze een paar meisjes naar de set gestuurd om te figureren, als een soort spionnen.” Uitgerekend één scene die de regisseur had toegevoegd, werd door de tegenpartij ten onrechte als ‘inbreuk op het auteursrecht’ aangemerkt. Die bleek echter niet in het script van de schrijvers te staan, het betrof een toevoeging van de regiseur, waarop de vordering werd afgewezen.

Popeyus kan nog boos worden om een eerste, aanvankelijk geslaagde poging tot beslaglegging. “We werden volledig overvallen. Yehudi Moszkowicz had nooit eerder contact met onszelf opgenomen. Het eerste wat we van hem vernamen was een politiebusje bij ons voor de deur, met een hulpofficier van justitie, een deurwaarder en een IT-specialist erin. En een slotenmaker, voor als we niet thuis waren geweest. Toen hebben ze al onze scripts en aantekeningen meegenomen, een doos vol, en onze laptops leeggehaald. Pas achteraf begrepen we dat zo’n poging tot beslaglegging een uiterst middel is. De beslissing van de rechter in Groningen was dat ze alles moesten teruggeven.” 

Uiteindelijk wees het Gerechtshof Amsterdam de bezwaren van Robert Moszkowicz op 24 januari nog eens af, zodat niets uitzending van De maatschap nog in de weg staat. Daar zijn de scenaristen uiteraard blij mee, te meer omdat ze zelf gelukkig zijn met het eindresultaat. Een eindresultaat dat boven alles een fictief familiedrama is, onderstreept Popeyus nog eens in het licht van de rechtszaken, en geen biografische advocatenserie. “Een verhaal over de onmacht van de getraumatiseerde vader die met de beste bedoelingen iets tot stand wil brengen en ongewild zijn trauma doorgeeft aan de volgende generatie. Zo’n tijdloos verhaal is groter dan de familie Moszkowicz.”

De maatschap is vanaf woensdag 25 januari te zien op NPO2. Lees ook de recensie van Advocatie.

 

Filed Under: Actueel Tagged With: Bram Moskowicz, moszkowicz

Vorige artikel
Rechtbank: geen vergoeding voor twee advocaten in eenvoudige zaak
Volgende artikel
Nieuw gefuseerd kantoor met 26 advocaten: Cees

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×