• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Rik Vera (Nexxworks): ‘Advocaten, investeer in big data’

13 december 2017 door Advocatie Redactie

Extreme Customer Centricity, zo heet het stokpaardje van Vlaming Rik Vera. Hij is een van de drijvende krachten achter innovatieplatform Nexxworks. Het doel: bedrijven helpen hun startup-DNA te (her)vinden. Klantcentriciteit als strategie – en dus niet als keuze – is hierin volgens Vera een essentiële stap. Zeker als een bedrijf wil overleven in de huidige technologische revolutie. “Als ik een advocatenkantoor was, investeerde ik in big data en algoritmen.”

De ook in Nederland geregeld als keynote speaker optredende Rik Vera is afkomstig uit het bedrijfsleven, waar hij tal van sales- en managementfuncties bekleedde. Tegenwoordig runt hij met Peter Hinssen en Steven van Belleghem Nexxworks en heeft hij naar eigen zeggen ‘het privilege om fulltime met de toekomst bezig te zijn’.

“Wij vinden het onze taak om de toekomst naar andere bedrijven te brengen,” vertelt hij. “Zo zijn uitstapjes naar Silicon Valley voor mij echte tijdreizen, zo’n tien jaar vooruit. We nemen vanuit Nexxworks steeds vaker bedrijven mee. Eenmaal teruggekeerd kunnen zij zich beter voorbereiden op wat we the day after tomorrow noemen. Hoe beter zij de gevolgen inzien, hoe beter ze erop kunnen anticiperen.”

Opbrandende planeten
Een bloedrode, heftig ontbrandende zon. Dat is voor Vera een geslaagde metafoor voor de hevigheid waarmee nieuwe technologie de maatschappij ingrijpend verandert. “Er zijn al planeten te dicht om die zon gedraaid en opgebrand. Analoge fotografie bijvoorbeeld, of de planeet van klassieke mobiele telefoons. Sommige planeten lijken nu nog op veilige afstand te zitten, maar komen steeds dichter in een baan rond die zon. Gevaarlijk dichtbij zelfs, ook de planeet met bedrijfstakken waarin de middle man centraal staat, zoals verzekeraars, banken en advocaten- en notariskantoren. Hun business modellen zijn steeds minder toereikend in onze snel veranderende wereld.”

Intussen zijn recente technologische doorbraken verantwoordelijk voor de veranderende manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren. Dankzij internet kunnen zij veel meer klanten tegelijk bereiken dan vroeger. De komst van het internet was hierin volgens Vera niet eens het ware kantelpunt in de samenleving. “Over een tijdje beseft iedereen dat dit de doorbraak van de smartphone is geweest.”

De klant zet zichzelf centraal
Door die doorbraak zijn bedrijven getransformeerd van centrale autoriteiten naar decentrale autoriteiten, aldus Vera. “Elk individu heeft dankzij de smartphone eenvoudig toegang tot alle mogelijke bedrijven. Die moeten daarom actiever naar de klant toekomen, via de juiste kanalen en met de juiste, authentieke boodschap. Het bedrijf zet de klant niet meer centraal, klanten zetten zichzelf centraal. Als bedrijf moet je vervolgens om die zichzelf centraal plaatsende klant heen cirkelen, wat een andere mindset vergt dan zelf de klant centraal stellen. Dus zie je nu hoe bedrijven vechten om de aandacht van die ene klant.”

Deze vorm van customer centricity moet een strategie zijn, geen vrijblijvende keuze, en is derhalve altijd extreem, zegt Vera. Want ‘een beetje zwanger zijn kan ook niet’. Bij het volgen van de strategie doen bedrijven er vervolgens goed aan de huidige technologiegolf, vol met big data, artificiële intelligentie en robotisering, liefdevol te omarmen. Deze middelen zijn namelijk ideaal om de aloude één-op-één klantrelatie naar een digitale context te plaatsen.

Big data voor sterkere cliëntrelatie
“Om de klantrelatie te verbeteren adviseer ik advocatenkantoren big data in te zetten om cliënten en hun belangen scherper in kaart te brengen en om te investeren in de ontwikkeling van algoritmes op basis van die datastroom,” zegt Vera. “Aan de hand van deze algoritmen kunnen advocaten hun cliënten proactiever benaderen over mogelijke issues die gaan spelen, in plaats van enkel de brandjes af te wachten. Dus advocatenkantoren, begin vandaag nog met het werven van data-analisten.”

Het staat namelijk buiten kijf dat big data ook de juridische markt drastisch gaat veranderen, voorspelt Vera. “Een significant deel van het advocatenwerk bestaat immers uit het verzamelen van data. Historische data, actuele data, die op termijn worden verwerkt door AI-software. Je uploadt een berg gegevens waar je zelf uren aan kwijt zou zijn, maar die de software in een paar seconden kan verwerken. Je voert een juridische casus in, en het programma komt met de beste oplossing voor de problematiek. Dit doet AI op termijn beter dan de mens, al zal de menselijk advocaat blijven bestaan voor het gebruik van creativiteit of het overbrengen van empathie.”

Digitalisering stelt de advocatuur dan ook in staat back to basics te gaan, naar the origin of species van het vak. “Want waarom gaan mensen eigenlijk naar een advocaat? Maak de interactie makkelijker, gebruik gewone taal. De advocatuur is nu zo verheven boven de gewone mens dat er een enorme kloof is ontstaan. Dit schreeuwt om disruptie. Dus gebruik digitalisering in je voordeel en besteed de vrijgekomen tijd aan nauwer contact met de cliënt, zodat er minder ruimte is voor disruptors.”

Lef tonen
Het is zodoende aan de advocatuur om ‘het lef te tonen haar huidige bouwstenen zo opnieuw in elkaar te zetten dat ze ook over tien jaar nog relevant zijn’, schetst Vera. “Vraag jezelf af: hoe kan ik over tien jaar met mijn bestaande elementen nog relevant zijn? Wat gaan cliënten over zoveel jaar nodig hebben? Wat worden hun issues? En hoe kan ik als eerste op die markt zitten? Hoe kan ik mijn business model alvast aanpassen aan die toekomst?”

Lastige vraagstukken, erkent Vera: “We hebben in dit nieuwe tijdperk immers nog niemand die het al heeft voorgedaan. We bevinden ons met z’n allen op dag één; iedereen heeft gelijke kansen. Wie vooruit blikt en risico’s neemt, maakt kans om te overleven. Wie zo dicht in de buurt van die zon geen risico’s durft te nemen, brandt gegarandeerd op.”

Filed Under: Actueel

Vorige artikel
Gratis online cursus ‘Personen- en Familierecht’
Volgende artikel
De blockchainteams van advocatenkantoren: 'Cliënten zijn nog voorzichtig'

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Column – Je werktijd is waardeloos

  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente berichten

  • Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden
  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh
  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×