• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: het onbedoelde effect van de BMW 6 Gran Turismo

7 mei 2018 door Advocatie Redactie

In 2009 presenteerde BMW de 5-serie Gran Turismo: een hoge, coupé-achtige verschijning met – dankzij het onderstel van de 7-serie – zeeën van binnenruimte. En hoewel de 5 GT bepaald geen esthetisch hoogstandje was, waren de verkopen er niet minder om. Reden voor BMW om vorig jaar de opvolger te introduceren, waarbij gemakshalve het cijfer 5 plaatsmaakte voor 6.

Door Ewoud Hallebeek

Eerlijk is eerlijk, het uiterlijk is er wel op vooruit gegaan. Waar de 5 GT nog uitblonk in visuele obesitas en disproportionaliteit, gaat het er bij de 6 een stuk evenwichtiger aan toe. Waarmee niet gezegd is dat het nu een klassieke schoonheid is, maar de adem stokt in ieder geval niet meer van schrik. De breedte is niet veranderd, maar hij is wel langer (9 cm) en lager (2 cm), en dat betaalt zich terug in meer vloeiende lijnen. Voor de rest bleef het recept ongewijzigd en kijk je nog altijd naar een soort vijfdeurs 7-serie, want net als zijn voorganger staat ook de 6 GT op het onderstel van BMW’s toplimousine.

Dat laat onverlet de vraag wat nu eigenlijk de doelgroep is. BMW zelf drukt zich vooral uit in gemeenplaatsen, stellende dat de 6 GT ‘het comfort van een luxe sedan voor lange afstanden combineert met de aantrekkelijke styling van een coupé’ en is bedoeld voor ‘veeleisende klanten die waarde hechten aan individualiteit, esthetiek en uitzonderlijk rijcomfort.’ Zo lusten we er nog wel een paar.

Natuurlijk is het een cross over (zonder die typering verkoop je tegenwoordig geen auto’s meer), maar de daadwerkelijke invulling daarvan ontgaat ons een beetje. Ja, hij is 4 cm hoger dan een gewone 5-serie, maar de bodemvrijheid is exact gelijk, zodat van een bejaardenfähige hoge instap geen sprake is. Terreincapaciteiten kun je hem ook al niet toedichten, evenmin als bovenmatig praktische kwaliteiten. Het is, kortom, vlees noch vis. Of u moet als een blok vallen voor het uiterlijk, dan hebben we het nergens meer over.

Misschien moeten we de 6 GT vooral plaatsen in de hoek van de CEO die ‘een stukje maatschappelijke betrokkenheid’ wil tonen door af te zien van zijn gebruikelijke 7-serie, maar weigert in te leveren op het gebied van comfort en luxe. In dat opzicht is de 6 GT een alleszins verdedigbare keuze. Hij is net zo lang als een 7, heeft zelfs meer binnenruimte, maar oogt minder ‘in your face’ en is bovendien tienduizenden euro’s goedkoper. Win-win.

Fantastisch motorblok
De 6 GT is leverbaar met twee benzinemotoren en twee diesels, die allemaal een begrensde topsnelheid van 250 km/u hebben en zijn voorzien van een achttraps automaat met flipperbediening achter het stuur. Voor benzinerijders begint het feest bij de 630i (2.0 turbo, 258 pk, 0-100 km/u in 6,3 sec), gevolgd door de 640i (3.0 zes-in-lijn, 340 pk, 0-100 in 5,4 sec). De twee zelfontbranders hebben een drieliter zescilinder turbo onder de motorkap, met voor de 630d een vermogen van 265 pk (0-100 km/u in 6,1 sec) en 320 pk voor de 640d (0-100 km/u in 5,3 sec). Desgewenst worden de 640’s voorzien van xDrive-vierwielaandrijving.

Wij reden de 630d en die stelde in geen enkel opzicht teleur. Wat een fantastisch motorblok. Sterk, soepel, stil als het moet en gezegend met een hemeltergend mooi geluid. Wie denkt dat een diesel niet als een benzinemotor kan klinken, moet deze zespitter eens proberen. Het enige puntje van kritiek betrof de lichte, maar onmiskenbare dreun bij stationair toerental. Nu merk je daar, vanwege het stop/start-systeem, in de praktijk niet zo heel veel van, maar als je het eenmaal hebt gehoord, blijf je het horen. BMW belooft voor de 630d een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Wij kwamen uit op 1:13.

Zoals het een BMW betaamt, is de interieurafwerking onberispelijk. Het is een feest om achter het (heerlijk dikke) stuur te zitten en te genieten van de mooie materialen, de weldadige uitrusting en de fijne wegligging. Uitzonderlijk stil is de 6 GT niet (bij hogere snelheden dringt windgeruis toch wat op de voorgrond) en de besturing had wel wat meer gevoel mogen hebben, maar per saldo is het vooral genieten met een hoofdletter G. Ook (of misschien wel: juist) achterin, want de beenruimte op de achterbank is voorwaar koninklijk te noemen. Kruis op het orderformulier het Entertainmentsysteem Professional (€ 2.455) en het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem (€ 4.442) aan, en u wilt nooit meer uitstappen.

Ten opzichte van de 5 GT groeide de bagageruimte met 110 liter, tot 610 (met neergeklapte achterbank 1.800 liter), maar door de schuin aflopende daklijn is de bruikbaarheid daarvan een stuk minder dan u op grond van de kille cijfers zou verwachten. Met het hele gezin op tweede Pinksterdag naar de Intratuin leidt er onherroepelijk toe dat u op de parkeerplaats beteuterd naar uw niet eens overvolle winkelwagen staat te kijken. Aankopen hoger dan 40 cm kunt u uitsluitend kwijt achter de voorstoelen en dat is dan toch een beetje een gênante vertoning. Te meer daar u dat probleem bij een simpele stationwagen of SUV niet zou hebben gehad.

De BMW 6-serie Gran Turismo is verkrijgbaar vanaf € 74.237. Nogal een verschil met de 7-serie, waarvan u de goedkoopste pas meekrijgt na achterlating van € 103.000.

Daar staat tegenover dat het links en rechts aanvinken van leuke accessoires u duur kan komen te staan. Onze testauto, nota bene de instap-diesel, had voor 47 mille (!) aan opties aan boord, waardoor het totaalbedrag uitkwam op een monumentale € 131.027. Dat zou zo erg nog niet zijn als u voor dat bedrag iets bijzonders voor de deur zou hebben staan. Hoe fijn de 6 GT ook is (en dat is hij), nuchter beschouwd levert hij – afgezien van de businessclass-beenruimte achterin en het eventuele prestige dat u ontleent aan het typeplaatje op de achterklep – niets dat hem doet uitstijgen boven een prettig aangeklede 5-serie Touring, die niet alleen sportiever rijdt, maar volgens ons ook nog eens aanzienlijk mooier is. En die een vanafprijs heeft van € 56.990 plus een veel lagere afschrijving.

Een kleine week in een 6 GT toonde ons vooral aan hoe goed de 5 Touring is. Wie had dat gedacht?

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Raad van State: toevoegingen voor benadeelden in zaak Wilders
Volgende artikel
De rechtenstudent bereiken? Kies voor Advocatie en Advocatie Magazine!

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×