• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Ben je een manusje van alles, of lever je echt meerwaarde als advocaat?

29 maart 2021 door Erik Jan Bolsius

Manusje van alles - alleskunner

Heeft je advocatenkantoor een wat onduidelijk profiel? Ja, je bent advocaat, dat blijkt al uit de naam van het kantoor, maar voor wat voor soort klanten werk je? ‘Zakelijke klanten’ of ‘ondernemers’ is niet het goede antwoord.

In een goed artikel in het recente nummer van Harvard Business Review maken de auteurs korte metten met advocatenkantoren en andere professionele dienstverleners met een diffuus profiel en een dito mix van klanten. Zo’n portfolio dat is opgebouwd in de recente crisis, uit angst om de salarissen niet te kunnen betalen, leidt tot een zwakke positionering, interne conflicten en onenigheid over de toekomst van het kantoor in de maatschap.

De Harvard-auteurs analyseren in het uitgebreide artikel (26 pagina’s) waar het misgaat, en komen met adviezen aan managing partners voor een betere positionering. Wat er misgaat, zit ingebakken in de opzet van advocatenkantoren. Anders dan bij een groot bedrijf waar je top-down een strategie uitrolt met de nodige ondersteuning, zijn de belangrijkste strategische assets van advocatenkantoren hun cliënten en de advocaten zelf.

De waarde die een kantoor levert bestaat uit de expertise van advocaten; op basis van die expertise kiezen ze hun klantenkring en op hun beurt ontwikkelen advocaten hun expertise ook weer via de diensten die ze leveren. Dit soort zinnen moet ik zelf altijd minstens twee keer lezen, excuus bij voorbaat. Het is een vicieuze cirkel, maar zinvol om bij stil te staan, want een goede strategie begint bij zelfkennis.

Grijze haren of standaardwerk

Een kantoor kan haar positionering kiezen op basis van ervaring en expertise, stellen de auteurs. Leveren ze een commodity, zijn ze vooral procedureel of projectmatig ingericht, kun je er ‘grijze haren’ kopen of leveren ze rocket science? Afhankelijk daarvan kunnen ze de juiste mensen werven, hun marges bepalen, de organisatie inrichten en benoemen wat voor soort klantvragen ze aankunnen. De commodity-kantoren doen de relatief eenvoudige zaken in grote aantallen, de raketwetenschappers redden grote bedrijven tegen vijandige overnames. Natuurlijk staan er geen hekken rond dit soort profielen, maar hoe scherper de keuze van het kantoor, hoe beter het kantoor zich ontwikkelt. Een onduidelijk profiel, maakt het kantoor tot een manusje van alles, dat nergens echt goed in is. In het Engels klinkt dat mooier: a jack of all trades and a master of none.

Wat recruitment betreft is de keuze om een wetenschappelijk kantoor of een commodity-praktijk te zijn ook essentieel. De rocket scientist hoeft geen perfecte netwerker te zijn, de medewerker van een commodity-kantoor kan met minimale kennis on the job leren. Hetzelfde geldt voor kennismanagement, dat wordt bij een projectmatig ingericht kantoor zo georganiseerd dat andere teams dezelfde methodes kunnen toepassen, terwijl goed kennismanagement in een grijze haren kantoor vooral ervaren collega’s aan elkaar koppelt.

Ook de tarieven hangen af van de keuze voor wat voor kantoor je wilt zijn. Een rocket science-kantoor rekent de hoogste tarieven en dito marges, een commodity-kantoor concurreert op prijs en maakt lage marges. De grijze haren en rocket science-kantoren kunnen qua leverage maar beperkt werk in de organisatie wegzetten, omdat klanten verwachten dat de senior partners substantieel bijdragen aan het werk.

Voorkomen dat het kantoor afglijdt

Als klanten de tarieven onder druk zetten ‘omdat ze niet zien welke waarde we echt leveren’, dan weet je dat de kantoortarieven niet aansluiten bij het profiel. Dan is zelfonderzoek essentieel voor partners die denken dat ze nog steeds high end werk leveren, terwijl de markt dit al lang niet meer zo ziet. Deze zelfoverschatting kan liggen aan marktontwikkelingen die het kantoor inhalen, of aan het feit dat ervaren partners het onderscheidende karakter van hun eigen vaardigheden overschatten.

Je kunt proberen te voorkomen dat je kantoor langzaam afzakt door de kennis af te schermen en zeker niet te delen, wat de grijze haren of rocket science-kantoren doen. De status quo proberen te handhaven is zelden succesvol, daarentegen wordt innovatie door unieke nieuwe diensten te lanceren zeer aanbevolen door de Harvard-auteurs. Ze erkennen dat het opgeven van bestaand werk daarbij de grootste uitdaging is. Het argument ‘maar we verdienen er toch geld mee’ gaat voorbij aan het feit dat een kantoor dat eenmaal gezien wordt als inwisselbaar – omdat ze standaardwerk leveren – moeilijk terugkomt op een hoger niveau. Dat leidt op de langere termijn tot het einde van het kantoor.

Wat te doen om te voorkomen dat een kantoor afglijdt? De auteurs adviseren vooral goed te kijken naar het klantenportfolio, en wel op basis van de eigen capaciteiten. In het artikel in Harvard Business Review gaan ze hier dieper op in. Ze schetsen een matrix waarin de ‘kosten om klanten te bedienen’ afgezet worden tegen de ‘bereidheid van klanten om te betalen’. Zoeken naar klanten die veel willen betalen terwijl je als kantoor weinig kosten hebt om te leveren lijkt de heilige graal. Vaak zijn dat boetiek-kantoren; het Amerikaanse top M&A-kantoor Wachtell Lipton is daar een voorbeeld van.

Toch valt er ook genoeg winst te behalen in de andere kwadranten. Of je nou tegen lage kosten levert en lage prijzen hanteert, of meer investeert in relaties en zo ook klanten trekt die bereid zijn meer te betalen. Een ijzeren discipline is daarbij essentieel, want zonder een duidelijke strategie zeg je geen nee zeggen tegen klanten, en blijf je alles doen voor iedereen.

5 redenen voor optimisme op de M&A-markt

Lees meer

Twee nieuwe kantoren in november: New Paradigm en Rubicon

Lees meer

Wendela Raas benoemd tot CEO van Dentons Europa

Lees meer

Deloitte rolt intern ontwikkelde AI-tool verder uit in Europa en Midden-Oosten

Lees meer

Edward de Bock beëindigt carrière na 33 jaar Houthoff

Lees meer

Twintig jaar bestuurscultuur in advocatenland: ‘De leiding is sterk geprofessionaliseerd’

Lees meer

Filed Under: Business

Vorige artikel
De Stand 2021: Dentons, BarentsKrans, Linklaters snelste groeiers in 2017-2021
Volgende artikel
Ook het Oost-Nederlandse JPR Advocaten trekt naar Utrecht

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Ex-advocaat uit Limburg krijgt schrapping na achterlaten cliënten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh

  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is

  • Column – Je werktijd is waardeloos

  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente berichten

  • Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden
  • Nieuwe Uitdaging bij… Stijl, Evers Soerjatin en NautaDutilh
  • Het Bevolkingsonderzoek datalek: waarom schade zo moeilijk aantoonbaar is
  • Column – Je werktijd is waardeloos
  • Eerste Legal Rebel Awards uitgereikt tijdens SAIL Amsterdam

Recente reacties

    Archieven

    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×