• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De passie van Minou Woestenenk: ritjes in een Italiaanse feelgood-auto

15 juni 2020 door Patricia Jacob

In deze rubriek leest u wat advocaten in hun vrije tijd doen. Deze keer: Minou Woestenenk over haar liefde voor de Fiat 500. “Zodra ik de motor start, gaan mijn mondhoeken van het ene naar het andere oor en blijven ze daar. Voel ik me rot of ben ik alles zat, dan maakt een ritje mij weer vrolijk.”

Minou Woestenenk steekt haar liefde voor de Fiat 500 niet onder stoelen of banken. Het autootje komt terug in haar oorbellen, ketting én het T-shirt dat ze op de dag van het interview draagt. Op haar bureau ligt een pakje Fiatamine, pillen die wat weg hebben van Sinaspril, paracetamol voor kinderen. Maar dat zijn het niet.

“Ik heb die gekregen van de Fiat 500 Club waar ik lid van ben. We zouden in mei ons 40-jarig bestaan vieren, maar door de coronacrisis is dit afgeblazen. Dit ‘medicijn’ vult als het ware mijn gebrek aan Fiat 500-evenementen aan. Volgens de bijsluiter werkt het als een afrodisiacum; het verstevigt zowel de mentale als fysieke verbinding tussen de eigenaar en zijn Fiat 500 en bevordert hiermee de intensiteit van de liefde voor de auto. De werking ervan is vooral psychologisch van aard. Grappig, toch?”

Hoge aaibaarheidsfactor

Minou Woestenenk en haar Fiat

Haar liefde voor de auto stamt uit de jaren tachtig, toen ze vaak op vakantie naar Italië ging. “Steeds als ik zo’n Fiatje zag staan, maakte ik een foto. De autootjes hebben een hoge aaibaarheidsfactor en klinken zo leuk. Door de tweecilindermotor pruttelen ze beetje. Net een naaimachine.”

Toen ze later verhuisde en een grote garage bij haar huis kreeg, besloot ze op zoek te gaan naar haar eigen Fiat 500. Om meer technische kennis over de auto te vergaren en erachter te komen hoe het is om in een Fiat 500 te rijden, werd ze eerst lid van de Fiat 500 Club Nederland, een vereniging met circa 1.600 fanatieke Fiat 500 rijders. Via MarktpIaats vond ze uiteindelijk in 2005 haar droomauto. Hij bleek in het Gelderse Ederveen te staan. Een chef-monteur van een vrachtwagenbedrijf had de auto in 1993 uit Italië geïmporteerd. “Hij had de auto helemaal gerestaureerd en rood gemaakt – mijn lievelingskleur. De Fiat bleek uit mijn geboortejaar te komen, 1966, en had op 9 januari 2004 – mijn verjaardag! – voor het eerst een Nederlands kenteken gekregen. Ik wist het meteen: deze Fiat hoort bij mij.”

Renovatie klassieker

Inmiddels heeft ze naast de Fiat 500 F uit 1966 ook een moderne, rode Fiat 500 Twinair. “Twee auto’s, ja. Maar zodra het kan, pak ik de fiets.” Wellicht vervangt ze de nieuwe Fiat ooit nog door het racemodel, de Fiat 500 Abarth, of een elektrische Fiat 500. “Alleen ben ik er nog niet uit of elektrisch rijden wel zo milieuvriendelijk is. Het afval van de accu’s is lastig te verwerken. Ook komt de energie meestal uit kolencentrales. Zo duurzaam is dat niet. Waterstof of zonne-energie zou beter zijn.”

Op dit moment wordt haar klassieker gerestaureerd. “Alle onderdelen zijn tot op het laatste schroefje gerestaureerd, vernieuwd of vervangen. Ik heb de auto verder in de originele kleur rood laten spuiten, rosso medio, en de kentekenplaten vervangen. Er stonden ingestanste letters op, maar ik wilde per se kentekenplaten met opgelegde letters, zoals dat hoorde in de jaren zestig. De restauratie begon in oktober vorig jaar. Deze zomer kan ik er weer in rijden.”

Bedrijfslogo

Woestenenk kijkt ernaar uit. “Zodra ik de motor start, gaan mijn mondhoeken van het ene naar het andere oor en blijven ze daar. Rijd ik langs, dan lacht iedereen – op de weg, de stoep, het fietspad. Voel ik me rot of ben ik alles zat, dan maakt een ritje mij weer vrolijk. De Fiat 500 is een feelgood-auto. Ik ben er ook wel eens mee naar cliënten gereden. Ze vonden het geweldig.”

Ze is zó gek op haar auto dat ze de Fiat heeft verwerkt in een relatiegeschenk, een sleutelhanger, en in haar bedrijfslogo. “Op de voorkant van mijn auto zie je ‘het snorretje’: het Fiat-logo met twee metalen streepjes aan de zijkanten. De letters WL met aan weerszijden streepjes boven mijn bedrijfsnaam verwijzen naar dit snorretje. Waarschijnlijk ziet niemand het, maar ik vond het leuk om in dit logo iets te verwerken dat echt bij mij hoort.”

Tour Europa

De ene keer rijdt ze alleen, de andere keer met vrienden of de Fiat 500 Club. Ze rijdt ‘bij voorkeur door het Hollandse polderlandschap met het dakje open’, maar is ook twee keer in haar klassieker naar Italië gereden. De eerste keer (2007) ging ze over provinciale wegen, de tweede keer (2013) over snelwegen. “Op de weg val ik nog minder op dan een Smart. Een Smart is ook klein, maar is wel hoger dan een Fiat 500. Als iemand niet oplet, rijdt hij mijn auto en mij zo aan gort. De snelweg hoeft voor mij niet meer zo.”

Ze denkt nog vaak terug aan die eerste buitenlandse autorit in 2007. Op 4 juli van dat jaar was het vijftig jaar geleden dat de Fiat 500 op de markt kwam. Enkele Duitsers en Zwitsers organiseerden toen een Tour Europa, een autorit van Kiel in Noord-Duitsland via Nederland, België, Frankrijk en Zwitserland naar Garlenda in Italië, bij Albenga, tussen Genua en Nice. Onderweg sloten steeds meer nationaliteiten zich bij de stoet aan. Net als de andere Nederlandse deelnemers sloot Woestenenk zich in het Limburgse Roggel bij de groep Fiat-rijders aan. De tocht eindigde met een bezoek aan de Italiaanse Fiat 500 Club in Garlenda. Er waren toen in totaal bijna 1.500 auto’s.

Een paar dagen eerder werd in Turijn, de geboortestad van het merk, de nieuwe Fiat 500 gepresenteerd op het podium bij de Po. Op het plein daarnaast stonden de klassiekers. De naam van het evenement: 500 meets 500. “Tijdens de lancering van de nieuwe Fiat 500 werd er in licht en beeld een link gelegd met de ‘oudjes’ op het plein. Heel indrukwekkend. Veel gejuich, ook. Kippenvel!”

Italiaans icoon

Dat de Fiat 500 voor Italianen niet zomaar een autootje is, merkte ze al toen ze samen met de anderen op 4 juli 2007 de stad binnenreed. “De stoet werd begeleid door carabinieri op motoren. Gejoel, getoeter, een ongelooflijke herrie. Sommige Italianen huilden. Al die emoties! De autootjes werden onthaald als verloren zoons.”

Voor Italianen is de auto van ontwerper Dante Giacosa een icoon. “Het bijzondere aan de Fiat 500 is dat er niets overbodigs aan zit. Géén vier- maar een tweecilindermotor, kleine koplampen, géén wieldoppen. De kleine goedkope auto werd gepresenteerd als de ultieme gezinsauto. Vader, moeder, kinderen, bagage. Toen mijn kinderen klein waren, gingen ze wel eens mee. Nu passen ze er niet meer in. Mijn jongste zoon heeft niet speciaal iets met de auto, mijn oudste wel. Hij is altijd gek op auto’s geweest en sleutelt graag. Het lijkt me geweldig als hij ooit mijn Fiatje kan onderhouden.”

Minou Woestenenk is advocaat bij Woestenenk Legal in Nieuwerkerk aan den IJssel. Ze studeerde rechten en milieuwetenschappen en is sinds 2008 milieurechtadvocaat. Ze werkt zowel voor ondernemers als particulieren. In de zomer komt haar boek over handhaving van omgevingsrecht uit, een van haar specialismen.

Heeft u ook een bijzondere hobby of liefhebberij waarover u graag alles wilt vertellen aan Advocatie? Neem dan contact met ons op via redactie@advocatie.nl.

(Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

Lees meer

De passie van Nienke de Bruijn: detoxen met ‘spinning on steroids meets meditation’

Lees meer

(Ex-)patroon & pupil: ‘Door te sparren voorkomen we tunnelvisies’

Lees meer

High heels thuis, ambities mee: Legal Women vieren diversiteit op de snelweg

Lees meer

Marivonne van Kralingen over haar eerste pleidooi: ‘Op verzoek van de rechter stapten we met z’n allen in de auto’

Lees meer

De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Lees meer

De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

Lees meer

Mark Teurlings over zijn eerste pleidooi: ‘Er zat een hele schoolklas in de rechtbank’

Lees meer

Filed Under: Human Interest

Vorige artikel
De passie van Margriet Koedooder: een beetje verslaafd aan tattoos
Volgende artikel
Chiraz Muradin over zijn eerste pleidooi: “Alsof ik met opa op stap was”

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×