• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De verhuurder uitgescholden: wel of niet met een korrel zout nemen?

19 augustus 2020 door Annemiek Machielse

Conflict huurrecht

Weinig mensen zullen ervan op kijken dat een rechter een huurovereenkomst ontbindt met een huurder die de verhuurder ernstig heeft bedreigd. Of heeft opgesloten in een koelcel. Overlast tegenover verhuurders vormt wel een grijs gebied; een doolhof waarin zelfs juristen of advocaten kunnen verdwalen.

Agressief gedrag van huurders tegenover verhuurder komt namelijk in allerlei soorten en maten voor. Het is een glijdende schaal van verbale agressie naar fysieke agressie, waarbij het niet eenvoudig is om een exacte grens te trekken wanneer het gedrag van huurder nu écht ontoelaatbaar wordt.

Scheldkanonnades

Hoe weet je nu of een scheldkanonnade door de telefoon grensoverschrijdend gedrag van een huurder is? Ik betrap mezelf er namelijk ook wel eens op dat mijn toon in een telefoontje richting een klantenservice vaak veel bozer klinkt. Die klantenservicemedewerker kan er natuurlijk helemaal niets aan doen dat de oven die ik heb ontvangen niet werkt en die boosheid komt natuurlijk alleen maar door mijn eigen frustratie omdat ik nu langer moet wachten op die werkende oven waarmee ik zo graag lasagne had willen klaarmaken vanavond…

Eén scheldkanonnade ziet een verhuurder wellicht nog over het hoofd, maar twee of drie of een voortdurend agressieve, intimiderende en bedreigende toon in elk telefoongesprek? En, maakt het nog uit welke medewerker van de verhuurder er aan de andere kant van de lijn hangt? De ene woonconsulent heeft nu eenmaal een dikkere huid dan de ander. Wat nu als een huurder die scheldpartijen na die (volgens hem of haar) onbevredigende telefoongesprekken voortzet in een e-mail? Of nog een schepje erbovenop: zijn ongenoegen over de verhuurder uit met beledigingen op social media of in een vlog?

Risicovol voor de huurder

Huurders dienen te beseffen dat misdragingen tegenover de verhuurder bijzonder risicovol zijn. Als huurder heb je namelijk de voortdurende verplichting om je als goed huurder te gedragen. Wordt de grens overschreden, dan kan een huurder dit niet meer ongedaan maken door beter gedrag in de toekomst. Tekortkomingen uit het verleden leveren een blijvende onmogelijkheid tot nakoming op, waardoor ontbinding van de huurovereenkomst op de loer ligt.

Persoonlijke omstandigheden, zoals bijvoorbeeld psychische problemen, zijn geen excuus om je niet als goed huurder te gedragen, aldus rechters. Een huurder doet er dan ook goed aan om op tijd op de rem te trappen en sorry te zeggen. Excuses hebben soms een magische uitwerking en kunnen de gemoederen als snel weer wat doen bedaren.

Hoe reageert de verhuurder?

Veel huurders beseffen echter zelf niet dat de manier waarop ze zich verbaal uiten, slecht huurdersgedrag is. Hoe de verhuurder in dat geval omgaat met verbaal agressief gedrag, kan cruciaal zijn voor een goede of slechte afloop. Een verhuurder zal uiteraard willen de-escaleren, maar loopt het risico met een verkeerde reactie juist olie op het vuur te gooien. Het is zaak om een smeulend vuurtje snel volledig te blussen in plaats van aanwakkeren.

De huidige aanpak door verhuurders is zeer divers en varieert van een uitnodiging tot een ordegesprek of het opleggen van een contactverbod tot het staken van dienstverlening. Naar mijn idee valt er voor verhuurders in dat opzicht veel te winnen, met name in de communicatie. Ja, het is zeer begrijpelijk dat uitschelden of beledigen voor een verhuurder een regelrechte no-go is. Een gesprek met huurder hierover kan echter escalerend werken als er te weinig oog is voor de menselijke maat en het een verplicht protocol-volg-nummertje is geworden. Dossieropbouw voor een ontbindingsprocedure dient geen doel op zich te zijn om van een lastige huurder af te kunnen komen.

Verhuurders die een voor de huurder bekend gezicht langs sturen om in de eigen, veilig voelende woonsituatie eens te praten over wat de huurder dwars zit, hebben meer succes met het oplossen van verbale agressie dan verhuurders die ordegesprekken voeren op het eigen kantoor. Verbale agressie komt in het merendeel van de gevallen namelijk voort uit het feit dat de huurder zich niet gehoord voelt door de verhuurder.

Het woord ‘ordegesprek’ alleen kan dan al kwaad bloed zetten. Huurders willen niet op het matje geroepen worden op het kantoor van de ‘baas’. Als dat gesprek dan ook nog voelt als eenrichtingsverkeer, loopt zo’n huurder de deur uit met een nog gefrustreerder gevoel. Zo’n huurder is al binnengekomen met de stellige overtuiging dat de verhuurder alleen oplegt wat wel en niet mag, maar zelf niet luistert. Met een eenzijdig gesprek, wordt dat beeld juist bevestigd.

Oog voor achterliggende problematiek

Bij snel ingrijpen kan de verhuurder de nadruk allereerst leggen op het achterhalen waar de ‘grensoverschrijdende’ reactie van huurder vandaan komt. Soms blijkt namelijk maanden later pas dat de schoen is gaan wringen omdat een verhuurder niet adequaat heeft gereageerd op een klachtmelding. Als een verhuurder bijvoorbeeld schimmelproblematiek toewijst aan bewonersgedrag en na maanden blijkt dat er sprake is van lekkend leidingwerk, dan komt het boze gedrag van huurder plots in een heel ander daglicht te staan.

Blijken er psychische problemen aan het gedrag ten grondslag te liggen, dan kan verhuurder wellicht een belangrijke rol spelen in de afstemming met gemeente, politie, zorg en welzijn om het gedrag van huurder bij te sturen. In veel van die gevallen speelt er overigens vaak meer dan alleen agressief gedrag richting verhuurder en hebben omwonenden bij verhuurder aan de bel getrokken middels klachtmeldingen.

Met name woningcorporaties, waar de meest kwetsbare doelgroep op is aangewezen voor huisvesting, staan voor een uitdagende taak. Zij ondervinden steeds meer problemen met verwarde huurders die zelfstandig wonen. Aedes, de vereniging van woningcorporaties, ontwikkelde er zelfs een toolkit voor.

Bij verbale agressie zal het altijd lastig blijven om te bepalen wanneer de grens van het toelaatbare nu écht is overschreden door een huurder. Een woonconsulent is natuurlijk geen hulpverlener, maar zelfs al is nog zo duidelijk dat verhuurder geen verwijt kan worden gemaakt; een open gesprek met huurder, waarin verhuurder een luisterend oor biedt zal in het merendeel van de gevallen echt bijdragen aan het verbeteren van de communicatieve relatie. Niet geschoten is altijd mis. Verergert de situatie, dan heeft een verhuurder immers nog een ontbindingsprocedure bij de rechter als alternatief achter de hand.

Annemiek Machielse is advocaat bij AM advocatuur

Checklist Dossieropbouw bij Overlast

Langdurig overlast van huurders? Dat vraagt om een juiste aanpak. Begin goed met de opbouw van het dossier en download deze gratis checklist met behulp van het REP-model. Ideaal voor huurrechtprofessionals en woningcorporaties.

DOWNLOAD NU DE CHECKLIST

Filed Under: Huurrecht, Opinie en blogs

Vorige artikel
Arbeidsrecht: de zieke werknemer op vakantie
Volgende artikel
Column Zo Zuidas: LinkedIn en de kunst van het opscheppen

Primary Sidebar

AGENDA

Basiscursus Huurrecht

Meer Sdu Opleidingen voor Huurrecht

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Proefabonnement OpMaat Huurrecht

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×