• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Mercedes-Benz EQC

28 oktober 2019 door Advocatie Redactie

Mercedes-EQC-front-300

In 2016 riep Mercedes-Benz het submerk ‘EQ’ in het leven, vergelijkbaar met AMG. Voortaan krijgen alle elektrische modellen dit label mee, zo verklaarden de Duitsers, die daarbij de ambitie uitspraken om in 2023 tien EQ’s in het leveringsprogramma te hebben. Een jaar geleden werden die woorden in daden omgezet, met de introductie van de EQC. Niet geheel toevallig een middelgrote SUV, want dat is nu eenmaal waar de markt om vraagt.

Door Ewoud Hallebeek

Niet dat dit de eerste EV van het merk is, overigens. Al in 2012 was er de Mercedes SLS AMG Electric Drive, twee jaar later gevolgd door de B-klasse Electric Drive. Maar dat waren probeersels in kleine oplagen, die vooral een marketingtechnisch doel dienden.

De EQC is de eerste stroom-Benz voor het grote publiek (de elektrische uitvoeringen van zustermerk Smart laten we even buiten beschouwing) en vormde het startschot voor een waar elektrisch offensief: de EQV – officieel een nieuwe MPV, maar feitelijk een opgeluxte en geëlectrificeerde Vito – werd afgelopen augustus voorgesteld, de compacte EQA en -B maken komend jaar hun opwachting, waarna het tijd wordt voor vlaggenschip EQS. Voor de volledigheid: ‘EQ’ is een samenvoeging van IQ en de E van ‘elektrisch’ en ‘emotie’, en staat voor ‘intelligente elektromobiliteit’.

Dat het de Stuttgarters ernst is, blijkt wel uit het feit dat de ontwikkeling van verbrandingsmotoren inmiddels is stopgezet. Althans, als we ontwikkelingschef Markus Schäfer tegenover het gezaghebbende Auto, Motor und Sport mogen geloven. Volgens Schäfer zullen de huidige krachtbronnen de komende jaren geleidelijk worden uitgefaseerd, om plaats te maken voor een honderd procent elektrisch modellenportfolio. Dat zijn nog eens uitspraken.

Mercedes benadrukt dat de EQC geen elektrische afgeleide is van een bestaand model, zoals de EQV wél is, maar van meet af aan als EV is ontworpen. Dat betekent echter niet dat er niet geput werd uit voorradige techniek. Omdat het ‘elektrische platform’ nog in ontwikkeling is, werd de GLC als uitgangspunt genomen (zo’n 20% van de onderdelen komt overeen), wat niet alleen de identieke wielbasis en de loze middentunnel verklaart, maar ook waarom hij in dezelfde fabriek in Bremen van de band loopt.

Geen stadse fratsen
Het uiterlijk is opvallend behoudend. Verwacht dus geen stadse fratsen als uitklappende portiergrepen of camera’s als buitenspiegels – doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg, lijkt het devies te zijn geweest. En daar valt wat voor te zeggen. Audi bewandelde het zelfde pad bij de ontwikkeling van de e-Tron en dat lijkt de Ingolstadters geen windeieren te leggen.

Slechts één ontwerpfrivoliteit permitteerde Das Haus zich: de koplampen zijn optisch met elkaar verbonden door een LED-lichtbalk aan de bovenkant van de (functieloze) grille. Voor de rest staat er een moderne en smaakvolle auto, die van achteren enigszins doet denken aan de Porsche Panamera. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het zwaar aangezette front vreemd dissoneert met het verder zo ingetogen uiterlijk, maar dat is een kwestie van smaak. Hoe dan ook vormt het het nieuwe EQ-familiegezicht, dus weet wat u te wachten staat. Waarbij we er nog graag op wijzen dat de gekozen lakkleur allesbepalend is voor de visuele impact.

Onze testauto was gespoten in Hightech Zilver (onderdeel van het € 12.342,- kostende actiepakket ‘Edition 1886’), wat van een blaartrekkend conformisme getuigt. Onze tip: briljantblauw metallic (€ 944,-) met 21-inch AMG-wielen (€ 1.815,-). Dan klopt het plaatje wél – mits u de aluminium treeplanken (€ 605,-) achterwege laat, natuurlijk, maar dat spreekt vanzelf. U woont immers niet in een verrijdbaar chalet.

Koninklijke standaarduitrusting
Mercedes EQC sideDe EQC 400 4Matic, zoals de nieuweling voluit heet, wordt aangedreven door twee elektromotoren (één op elke as, daarom ook vierwielaandrijving), die samen goed zijn voor 408 pk en 760 Nm (0-100 km/u in 5,1 sec, topsnelheid 180 km/u). De motoren worden gevoed door een 80 kWh lithium-ion-accupakket, dat is weggewerkt in de vloer en onder de achterbank. De voorwielen worden aan de grond gehouden middels een conventionele wielophanging, de achterwielen zijn (vanwege het 625 kg wegende accupakket) luchtgeveerd. Een automaat is standaard. De auto heeft een theoretisch (WLTP-)bereik van 417 km, maar Mercedes is de eerste om toe te geven dat u dat niet gaat halen. Volgens het merk moet u in de zomer uitgaan van 360 km, in de winter van 260. Een verfrissend realistische benadering. 

Die realiteitszin kan echter niet verhullen dat de EQC onderhuids weinig grensverleggend is. Net als de Jaguar i-Pace heeft hij – onbegrijpelijk genoeg – geen 3 fase-omvormer, maar een 1 fase. Dat betekent dat opladen teleurstellend traag gaat. Aan een snellader merk je daar niet zoveel van, want dan is de accu in 40 minuten voor 80% vol, maar aan een gewone laadpaal of wallbox neemt volledig opladen minstens 12 uur in beslag. Vergelijkbaar met de Jaguar, maar aanzienlijk trager dan de Tesla Model X en eerdergenoemde Audi e-Tron.

Daar staat een ronduit koninklijke standaarduitrusting tegenover: 19 inch lichtmetalen wielen, voorstoelen met druk-op-de-knopbediening, airco, navigatie, standkachel, parkeerhulp met 360 graden-camera, LED-verlichting rondom, keyless go, privacy-glas achter, elektrische achterklep, rem- en rijbaan-assistent, adaptieve cruise control, alarm, USB-aansluitingen in de bagageruimte, infotainment met persoonlijke assistent (‘Hey Mercedes’), 590 Watt Burmeister surround sound audiosysteem met 13 speakers, elektrisch schuifdak, draadloos telefoon-opladen, head-up display en Energizing Comfort, dat de sfeerverlichting en de klimatologische omstandigheden (geur, temperatuur, stoelverwarming) aan uw gemoedstoestand aanpast.

Zonder meerprijs wordt de auto voorzien van het AMG Line-exterieurpakket, met extra sportieve details. Kom daar maar eens om bij aartsrivaal Audi. Eigenlijk missen we alleen DAB+ radio en smartphone-integratie (Apple CarPlay en Android Auto). Dat is wel verkrijgbaar, maar dat je daarvoor extra moet betalen, is anno 2019, in een 80K-kostende auto die door zijn makers als hypermodern wordt gekenschetst, een vreemde omissie.

Het interieur is prachtig minimalistisch vormgegeven, met kamerbrede digitale (aanraak)schermen, touchpads en zwarte pianolak met aluminium-look accenten zover het oog rijkt. Verwennerij in optima forma, met een haast on-Mercedes-achtige terughoudendheid, zonder de nadruk te leggen op de bijzondere aandrijflijn en zonder de inzittenden het gevoel te geven in een rijdende versie van de Battlestar Galactica onderweg te zijn.

First world problems
Dat gezegd hebbende, moet ook worden vastgesteld dat sommige plastics goedkoop aanvoelen en dat de EQC geen ruimtewonder is. Voorin heeft niemand iets te klagen, maar achterin houdt het allemaal niet over. En ook de bagageruimte is – met 500 liter – niet overdadig. De Audi e-Tron doet het, met 660 liter, een stuk beter. U zou dan kunnen aanvoeren dat die 14 cm langer is en dat het nu eenmaal uit de lengte of de breedte moet komen, maar de 11 cm kortere GLC kan 550 liter verstouwen en dat geeft dan toch te denken. First world problems, net wat u zegt. En die accu’s moet je nu eenmaal érgens kwijt.

Het zelflerend MBUX-multimediasysteem past zijn instellingen aan aan uw voorkeuren, gewoonten en bewegingen, zodat het steeds intuïtiever wordt. Aan de hand van de gebruikte sleutel weet de auto wie er achter het stuur plaatsneemt en wordt alvast de meest favoriete omgeving gecreëerd. Voor € 250,- wordt het (bepaald niet foutloze) navigatiesysteem uitgebreid met ‘augmented reality’, waarbij de kaarten worden afgewisseld met live camerabeelden, waarover grafische aanwijzingen worden gelegd. Een geinige gadget, waarvan u geen wonderen moet verwachten.

Vliegend tapijt-rijervaring
Mercedes interiorMercedes heeft met de EQC vol ingezet op comfort. De auto is onwerkelijk stil en zijdezacht geveerd, wat op de snelweg een welhaast vliegend tapijt-rijervaring oplevert. Zelden zoefden wij zo majestueus voort, geholpen door een van de fijnste adaptieve cruise controls die wij de laatste tijd tegenkwamen. Maar er kleeft ook een nadeel aan. De voorzijde is zó zacht gedempt, dat in de bebouwde kom, met alle putdeksels en verkeersdrempels van dien, wagenziekte verre van denkbeeldig is. Iets om serieus te beproeven bij een testrit.

In Nederland wordt de EQC aangeprezen als ‘de Mercedes-Benz onder de elektrische auto’s’. Spitsvondig. En in letterlijke zin niks op af te dingen. Maar vanzelfsprekend dienen we vooral de onderliggende boodschap te verstaan: beter dan dit wordt het niet. Of zoals het motto van Mercedes-Benz luidt: Das Beste oder nichts. En daar begint het toch wat te wringen. De EQC is namelijk niet de beste EV van dit moment. U koopt er een fantastisch comfortabele auto aan, met – voor wie daar gevoelig voor is – prestige in overvloed, maar de Audi e-Tron overklast hem op alle fronten en dat hadden wij vooraf niet gedacht.

De Mercedes EQC 400 4Matic is verkrijgbaar vanaf € 80.995. Op dit moment moet hij het vooral opnemen tegen eerdergenoemde e-Tron, i-Pace en Model X. Een select en overzichtelijk gezelschap. Opvallend genoeg is de EQC daarin de voordeligste, zeker als je de uitrusting in het vergelijk betrekt. Maar volgend jaar ligt het premium EV-speelveld er weer heel anders bij. Dan verschijnen de Tesla Model Y, de BMW iX3, de Volvo XC40 Recharge, de Polestar 2 en de goedkopere instapversie van de Porsche Taycan, terwijl de Audi Q4 e-Tron en de BMW i4 zich inmiddels ook al aan het warmlopen zijn.

Toegegeven, sommige daarvan verschillen fundamenteel van de EQC, zowel qua prijs als qua verschijningsvorm, maar de EV-markt staat nog in de kinderschoenen en de consument beweegt zich op dit moment kriskras door het autolandschap. Van merkentrouw is nauwelijks nog sprake, zodat het voor alle fabrikanten tot op zekere hoogte een kwestie van ‘op hoop van zegen’ is. Het zijn opwindende tijden.

Filed Under: Mercedes-Benz, Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Voorkom ruzie bij de kist, een klein vervolg
Volgende artikel
President rechtbank Noord-Nederland stapt op na interne onrust

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×