• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De drie P’s: “Anoniem pitchen voorkomt reputation billing”

26 augustus 2008 door Advocatie Redactie

Op 11 november aanstaande organiseert KSU het seminar De drie onmisbare P’s voor een succesvol advocatenkantoor. Sprekers zijn Gerard Tanja (Temporal Tanja Consulting, Productontwikkeling), Jaap Bosman (Houthoff Buruma, Prijsstelling) en Paul de Jonge (Legalbenchmarket, Pitchen). In een korte serie lichten we alvast een tipje van de sluier: In deze tweede aflevering Paul de Jonge over pitchen. “Uit het verschil tussen de hoogste en de laagste bieder – het gaat soms om enorme bedragen – kun je afleiden dat de markt niet optimaal werkt”.

Paul de Jonge heeft veel sterke voorbeelden in huis. Een Britse huisadvocaat die een bepaalde klus – het had te maken met privacy op de werkvloer – voor 920.000 pond wilde klaren. Het bedrijf besloot te pitchen, en kwam uit bij een advocatenkantoor dat al eerder een vergelijkbare klus had gedaan voor een andere klant. De prijs: 90.000 pond. Of een recent Nederlands geval: de laagste bieder bood € 516.000, de hoogste € 856.000.

Er wordt in de juridische wereld steeds vaker gepitched, en in het buitenland is die trend nog sterker waarneembaar dan in Nederland. De Jonge organiseert met Legalbenchmarket (anonieme) pitches voor bedrijven, maar hij hoort van business development managers bij advocatenkantoren ook dat bedrijven steeds vaker zelf pitches organiseren. Iets wat De Jonge overigens afraadt: “Wij garanderen een prijs van minimaal 15% minder. Met anonieme pitches zoals wij die organiseren, kun je reputation billing voorkomen.”

De Jonge stelt dat de grote verschillen tussen de hoogste en de laagste prijs verschillende oorzaken kunnen hebben. “Het kan te maken hebben met de ervaring die een advocatenkantoor eerder opdeed met juridische vraagstukken, maar ook met de hoeveelheid omhanden werk. Een kantoor waar iedereen het erg druk heeft, zal geneigd zijn om een hogere prijs te vragen vergeleken met een kantoor waar men duimen zit te draaien.”

Een ander aspect van pitchen heeft betrekking op de voorwaarden van de aanbesteder. Die stelt in navolging van de Verenigde Staten steeds vaker eisen over bijvoorbeeld diversiteit op de werkvloer of de hoeveelheid pro bono werk. “Een Engels kantoor in Amsterdam speelt daar aardig op in. Die hebben een boekje gemaakt van circa honderd pagina’s waarin al hun pro bono werk vermeld staat.”

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Pornosterren op site advocatenkantoor
Volgende artikel
Big, Bigger, Biggest!

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Corporate / MenA Utrecht

Advocaat medewerker Onderneming en Commerciële Geschillen Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… EntzingerScheltinga Arbeidsrechtadvocaten, Wille Donker en Florent

  • Wie zit er straks aan de knoppen? AI als ruggengraat: deel II

  • Britse advocaat geschrapt na werken en declareren voor drie werkgevers tegelijk

  • Vlaamse advocaat voor rechter na het met zijn BMW inrijden op een terras

  • De passie van John Brökling: vrijwillig als redder de zee opgaan

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×