• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

De perfecte Pitch! Hoe doe je dat?

27 november 2007 door Advocatie Redactie

De ‘inkopers’ worden steeds agressiever. En dus word je vaker opgeroepen om mee te doen in een pitch. Maar hoe zorg je nu voor een perfecte pitch?
Christ’l Dullaert, Le Tableau


Foute pitch
Laat ik eerst eens beginnen bij een foute pitch. Dat is een pitch waarbij het kantoor zich zelf als ‘de beste’ probeert neer te zetten. Dit is een logische fout, je wordt tenslotte gevraagd je van je beste kant te presenteren. Maar als je niet als een van de besten te boek stond, werd je niet uitgenodigd. Wie zijn uw concurrenten in de pitch? Juist ja, uw evenknieën. Ook keurige, goede kantoren. Dus als u zegt dat u de enige goede bent, is dat zelfs ongeloofwaardig.

Goede Pitch
Natuurlijk moet u kort vertellen wat u in huis heeft. Maar dan moet u onmiddellijk er toe overgaan waarom u deze potentiële klant kunt bedienen in zijn of haar vakgebied. Bijvoorbeeld door aan te geven ‘wij zouden voor u …kunnen regelen’. Met andere woorden, u demonstreert niet zozeer hoe briljant u zelf bent, maar u demonstreert hoe goed u uw potentiële klant heeft bestudeerd. En dat moet u eigenlijk direct laten volgen door wat goede vragen aan uw potentiële cliënt. ‘Is het juist dat ik uit uw jaarverslag mag concluderen dat er grote problemen zijn met de bedreiging van uw merkrecht’?

Wat zeggen de bedrijfsjuristen?
Een tijdje geleden gaf ik een training aan een groep bedrijfsjuristen over hun inkoop van juridische dienstverlening bij advocatenkantoren. Deze bedrijfsjuristen gaven aan dat om bovenstaande reden veel advocaten door de pitch-mand vallen. Een slecht doordachte pitch komt dan zelfs arrogant over, want als u alleen maar staat te presenteren hoe goed u bent en geen oog heeft voor de behoeften van de cliënt, dan is zo’n conclusie natuurlijk snel getrokken. U zou eens een rondje ‘bedrijfsjuristen-pitch’ moeten organiseren. Gewoon een soort wedstrijdje om eens veilig te kunnen oefenen. Want de komende 10 jaren zal het pitchen beslist niet minder ingezet worden. Integendeel, opdrachtgevers laten u steeds vaker een proefdansje doen.

Filed Under: Nieuws

Vorige artikel
Partners Steinhauser Hoogenraad starten allemaal eigen kantoor
Volgende artikel
Groei 'dwingt' Lovells tot verhuizing

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×