• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Jaguar i-Pace: sport-EV

6 februari 2019 door Advocatie Redactie

Jaguar i-Pace front 300x300

Na het overdonderende succes van Tesla, en vooral het door de mondiale politiek vol inzetten op elektrificatie, haasten alle merken zich om met een zogeheten EV op de markt te komen. Enigszins verrassend schaarde Jaguar – over het algemeen niet het meest vooruitstrevende merk – zich onder de pioniers, door vorig jaar vanuit het niets met de i-Pace op de proppen te komen.

Door Ewoud Hallebeek

Toegegeven, wij vonden de i-Pace, waarvan de eerste schetsen in 2016 uitlekten, aanvankelijk maar een raar ding. ‘Lelijk’ was niet het goede woord, maar de ongebruikelijke proporties stonden liefde op het eerste gezicht behoorlijk in de weg. Een kwestie van wennen, zo bleek, te meer omdat de auto in het echt stukken mooier is dan op de foto’s.

De imposante grille is trouwens niks meer dan make-up. Voor koeling is hij niet nodig (daar zorgt de opening in de voorbumper voor; het gat in de ‘motorkap’ heeft een aerodynamische functie), maar hij maakt de i-Pace wel onmiddellijk als Jaguar herkenbaar, en daar valt veel voor te zeggen.

Officieel gaat de auto, die gebouwd wordt door het in het Oostenrijkse Graz gevestigde Magna Steyr, als i-Pace EV400 door het leven, waarbij EV staat voor Electric Vehicle en 400 voor het aantal pk’s. Het 90 kWh-accupakket is op papier (volgens de nieuwe WLTP-norm) goed voor een actieradius van 480 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 350 km. Alleszins bruikbaar, maar gezien de prijs van de i-Pace hadden we toch indrukwekkender cijfers verwacht. De middenklasserige Nissan Leaf, Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric hebben een vergelijkbaar bereik, of weten dat zelfs te overtreffen.

Daar komt bij dat die 350 km uitsluitend haalbaar is bij een ‘gemengd traject’, met een royaal aandeel stadsverkeer. Degenen die vooral de snelweg plegen te frequenteren, zullen na minder dan 300 km al op zoek moeten naar een oplaadpunt, zo kunnen wij uit eigen ervaring melden. Volgens de importeur lag dat aan de vrieskou en – vooral – de optionele 22-inch wielen onder onze testauto, die (door hun hogere rol- en luchtweerstand, nog eens versterkt door de winterbanden) onder dergelijke omstandigheden zo maar 25% van de accucapaciteit opslokken.

Wat daar ook van zij, feit is dat u die enorme wielen dus maar beter links kunt laten liggen. Niet dat dat een enorme aderlating is, trouwens. Qua rijgedrag voegen ze niks toe, terwijl u bovendien niet luistert naar de naam Lil’ Kleine of Boef, zodat u toch al niet van plan was die dingen aan te schaffen. Twintig inch is het perfecte compromis tussen looks en praktische bruikbaarheid.

Traag
Gebruikmakend van een snellader is de accu in 40 minuten voor 80% vol. Een prima score. Maar, zoals gezegd, dat is bij een snellader en die heb je nu eenmaal niet permanent voorhanden. Aan een publieke laadpaal, of thuis met een wallbox, duurt volledig opladen – afhankelijk van de capaciteit van het laadpunt – tussen de 13 en 27 uur. In ons geval, met het snoer aan een doorsnee Haagse laadpaal, duurde het 21 uur en dat is ronduit traag te noemen. Een Tesla doet het in een derde van de tijd.

Dat heeft alles te maken met de door Jaguar gebruikte ‘1 fase’-omvormer (die de uit het stopcontact komende wisselstroom omzet naar de noodzakelijke gelijkstroom), waar andere fabrikanten een veel snellere ‘3 fase’-omvormer gebruiken. Jaguar heeft echter al aangegeven bezig te zijn met een dergelijke variant. Tot het zo ver is, dient u zich dus aan een simpele stelregel te houden: parkeren = opladen. En schaft u zo snel mogelijk een wallbox aan. Plannen voor een eigen laadnetwerk, zoals de Tesla Superchargers en het in hoog tempo uit te rollen Ionity-netwerk (waarin BMW, Ford, Mercedes-Benz en de VAG-groep zich hebben verenigd), heeft Jaguar overigens niet.

De i-Pace staat op een volledig nieuw platform, met het lithium-ion accupakket onder de bodem, waarop ook toekomstige Jaguars gebouwd zullen worden. De voorwielophanging is afkomstig van de F-Type, de achterwielophanging van de F-Pace. Alle techniek is in eigen huis ontwikkeld, zij het met hulp van concerngenoot Land Rover. De voor- en achteras hebben een eigen elektromotor, wat meteen de vierwielaandrijving verklaart. Je kunt er zelfs het terrein mee in, zo bleek tijdens de persintroductie. De Britten moedigden het journaille zelfs aan een waterpartij te doorkruisen en staken hun trots niet onder stoelen of banken: ‘Wij hebben een echte Jaguar gebouwd, geen tablet die ook kan rijden.’ Die kon Elon Musk in zijn zak steken.

Vanzelfsprekend zorgen 400 pk en 696 Nm koppel voor aansprekende prestaties. Van nul naar honderd in 4,8 seconden: daar beten tot voor kort supersportwagens hun tanden op stuk. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u, maar dat is uitsluitend van academische waarde. Wij gaan er tenminste van uit dat u de leeftijd gepasseerd bent waarop u aan dat getal uw positie op de apenrots afleidde.

Vermoeidheidsherkenning
De i-Pace is in vier uitrustingsniveau’s te bestellen (S, SE, HSE en First Edition), waarbij Jaguar de goede smaak heeft gehad de instapper niet als stiefkind te behandelen. Die is namelijk standaard al voorzien van 18-inch lichtmetalen wielen, LED-koplampen, elektrisch verstelbare voorstoelen, het Touch Pro Duo infotainmentsysteem, 360-graden parkeerhulp (met sensoren rondom), navigatie, 4G WiFi-hotspot, Apple Car Play, Meridian audio, actieve rijstrookassistentie en verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Hulde. Waarbij wij dan zonder aarzelen het ultramarijn-achtige Caesium Blue zouden aankruisen. Mooier wordt het niet.

Het interieur is bijzonder ruim, met dank aan de enorme wielbasis van bijna 3 meter. Het dashboard, dat in grote lijnen overeenkomt met dat van de Range Rover Velar, wordt gedomineerd door een 10-inch touch screen voor navigatie, infotainment en diverse instellingen. Daaronder een 5-inch aanraakscherm voor de temperatuurhuishouding. Smaakvol en modern, met heldere en fraaie graphics, maar de gebruiksvriendelijkheid laat veel te wensen over. De gebruikte materialen zijn echter hoogwaardig en op de afwerking valt niets af te dingen, waardoor onder aan de streep vooral de indruk van beschaafde sportiviteit resteert. Decent luxueus. Zó beweegt een heer van stand (m/v) zich in de 21e eeuw voort.

En sportief is de i-Pace. Hij is razendsnel, met allesvernietigende tussensprints, en de besturing en wegligging staan, voor een EV, op eenzame hoogte. Het is natuurlijk geen sportwagen, al was het maar vanwege zijn gewicht van ruim 2.100 kg, maar toch dringt die vergelijking zich steeds op. Een auto om op zondagmiddag voor de lol mee te pakken (niet voor niets wordt hij door zijn makers ‘the guilt-free Jaguar’ genoemd), bij zijn nekvel te grijpen en in alle rust en comfort te genieten van de fenomenale grip en de niet aflatende duw in de rug.

Waarmee meteen de vraag beantwoord is of we hier te maken hebben met een ‘echte’ Jaguar. Jazeker. Het gemis van een huilende V8 bent u binnen een paar minuten vergeten.

De Jaguar i-Pace is verkrijgbaar vanaf € 79.180. Het ligt voor de hand om de Tesla Model X of Model S als directe concurrenten te noemen en dan met name, gezien de prijs, de 75D-versies daarvan. Opmerkelijk genoeg verklaarden de Amerikanen vorige maand die uitvoeringen te hebben geschrapt, waarmee de i-Pace het volledige segment ‘premium elektrisch onder de ton’ cadeau leek te krijgen.

Maar Tesla heeft ook de Model 3, die nu eindelijk mondjesmaat uitgeleverd wordt en waarvan de 80 kWh Performance-uitvoering (462 pk, 0-100 km/u in 3,5 sec, topsnelheid 250 km/u, WLTP-bereik 530 km) begint bij 70K. Dan is er nog Audi, dat eind vorig jaar de Q5-achtige e-Tron (95 kWh, 408 pk, 5,7 sec, 200 km/u, 400 km) introduceerde, met een vanafprijs van 84 mille. Deze zomer komt Mercedes met de vergelijkbare EQ C (80 kWh, 408 pk, 5,1 sec, 180 km/u, 400 km) en dan hebben we het over de Porsches Taycan en Cross Turismo, de BMW iX-serie en de Polestar 1 nog niet eens gehad.

Nu willen we de woorden van ex-international Gary Lineker (‘Voetbal is een eenvoudig spel: 22 mannen lopen 90 minuten achter een bal aan en op het eind winnen de Duitsers’) niet parafraseren, maar feit is wel dat het heel snel heel druk wordt in het hogere EV-segment.

De Jaguar i-Pace is niet de beste EV op de markt. Daarvoor laat hij op doorslaggevende aspecten (bereik, laadtijd) te veel punten liggen. Maar het is op dit moment wel de enige die het predikaat ‘sport-EV’ verdient. Vooralsnog legt dat onvoldoende gewicht in de schaal om Tesla van de troon te stoten, maar dat de Amerikanen zich grote zorgen moeten gaan maken, staat buiten kijf. De roofkat heeft prooi geroken.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Specialisatieopleiding Faillissementsfraude | Start 21 maart 2019
Volgende artikel
Joris Boon verlaat deBreij voor cliënt Walvis Participaties

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×