• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Lotus Eletre: you get what you need

11 maart 2024 door Ewoud Hallebeek

We horen het u al denken: de zoveelste elektrische full size SUV. Klopt. Maar dit is een Lotus. En Lotus is een heuse sportwagenfabrikant. Maakt dat de zaak anders? Advocatie nam de proef op de som.

Lotus werd in 1952 opgericht door de even geniale als mysterieuze techneut Colin Chapman, die een volstrekt unieke visie had op het verschijnsel ‘sportwagen’. Waar alle anderen zich vooral bekommerden om motoren met zoveel mogelijk vermogen, richtte Chapman zich bijna maniakaal op gewichtsbesparing. Immers, een auto van 500 kg met 100 pk is in theorie net zo snel als een auto van 1.000 kg met 200 pk. Terwijl die eerste, dankzij dat lagere gewicht, een veel betere wegligging heeft. Als je minder kilo’s hebt voort te slepen, kun je ook met minder grote remmen toe. En met minder grote remmen kun je weer… Enfin, u snapt: het is een zelfversterkend effect. Niet voor niets luidde Chapmans ijzeren stelregel ‘simplify, then add lightness’.

Excentriek

In 1958 maakte Lotus zijn entree in de Formule 1, die toen nog bestond uit welwillende amateurs en fanatieke garagisten met rouwranden onder de nagels. Chapmans radicale benadering zette de sport volkomen op zijn kop. In 1960 werd er al gewonnen, drie jaar later volgde het kampioenschap. In 15 jaar tijd scoorde Lotus 13 wereldtitels, wat zonder meer een uitzonderlijke prestatie mag worden genoemd. Chapman was de eerste die zijn F1-auto’s voorzag van sponsoring (1968) en was de ‘uitvinder’ van het ground effect (1978), waarmee maar gezegd wil zijn dat de excentrieke Brit van vele markten thuis was.

Financiële afgrond

Alleen niet op het gebied van een gezonde bedrijfsvoering. Lotus mocht dan op het circuit uiterst succesvol zijn, op de thuisbasis in Hethel werd de boekhouding permanent in rode inkt geschreven. Met de opbrengsten van de Lotus-straatauto’s subsidieerde Chapman zijn F1-hobby, terwijl hij ook niet terugschrok voor zakelijke transacties in de periferie van het wettelijk toegestane (zijn schimmige aandeel in de ontwikkeling van de De Lorean ‘Back to the Future’ DMC-12 spreekt wat dat betreft boekdelen). Slimme marketingtrucs – de Lotus Esprit als onderzeeër in The Spy Who Loved Me was een tamelijk briljante vondst – konden niet voorkomen dat Lotus steevast op de rand van de financiële afgrond balanceerde. Na het plotsklapse overlijden van Chapman in 1982, geheel in stijl vlak voordat het justitiële net zich rondom hem sloot, was er geen redden meer aan en zag het roemruchte merk zich om de paar jaar geconfronteerd met een nieuwe eigenaar. Pas in 2019 kwam er definitief rust, toen het Chinese Geely, eigenaar van onder meer Volvo en Polestar, alle aandelen in handen kreeg. Eindelijk was er geld, visie en continuïteit.

Gerommel in de marge

Het ‘oude’ Lotus bestaat overigens nog steeds, al was het maar omdat heritage op dit moment hét USP van het roemruchte merk is. En dus blijft men zich in Engeland voorlopig richten op het ontwikkelen en bouwen van (fossiele) lichtgewicht sportwagens. Vanwege de merkbeleving en voor zo lang het duurt, want verkooptechnisch zet zulk romantisch gerommel in de marge natuurlijk geen zoden aan de dijk. Veel belangrijker zijn dan ook de nieuwe locaties in Duitsland en in China, waar aan de échte toekomst wordt gewerkt: elektrische volumemodellen voor het premium segment. In 2022 zag de eerste resultante daarvan het daglicht: de in het Chinese Wuhan (ja, van de Corona-pandemie) gebouwde Eletre.

Geen vlieggewicht

En zoals de – met name Chinese en Amerikaanse – markt voorschrijft, is dat een hele forse SUV. De Eletre is 5,1 meter lang, waarmee hij zowel de Audi Q8 e-Tron als de BMW iX, om maar eens twee directe concurrenten te noemen, met niet minder dan twintig (!) centimeter overklast. Baas boven baas. Als u dacht dat de Eletra, in ware Lotus-traditie, een relatieve vlieggewicht is, dan moeten wij u teleurstellen, want de lichtste uitvoering legt al 2.600 kg in de schaal. Dat is weliswaar marktconform, maar ook een beetje tegenvallend. Van Lotus hadden we meer (of in dit geval dus eigenlijk minder) verwacht. Anderzijds, de geschiedenis heeft geleerd dat ‘echte’ Lotussen (lees: licht, klein en wendbaar) nauwelijks geld in het laadje brengen en de schoorsteen moet toch blijven roken. Vergelijk het daarom met Porsche, dat overleefde dankzij de door puristen verfoeide Cayenne. Of in de woorden van de Rolling Stones: you can’t always get what you want, you get what you need.

Drie uitvoeringen

Lotus’ eerste SUV is in drie uitvoeringen leverbaar. De niet nader aangeduide instapper heeft een vermogen van 603 pk (0-100 km/u in 4,5 sec, topsnelheid 258 km/u) en een theoretische (WLTP) actieradius van 600 km, wat in de praktijk neerkomt op zo’n 500 km. Daarboven staat de S, die dezelfde techniek herbergt, maar is voorzien van een rijkere uitrusting. Topmodel is de R, die met zijn 905 pk (2,9 sec, 265 km/u, WLTP 500 km) rechtstreeks zijn pijlen richt op de Tesla Model X Plaid. Vierwielaandrijving is standaard, evenals luchtvering en adaptieve demping. Vierwielbesturing en actieve stabilisatoren zijn tegen meerprijs verkrijgbaar. Het lithium-ion accupakket meet 112 kWh en snelladen kan met een verbluffende 355 kW, waarmee je – zou je een dergelijke laadpaal weten te vinden (spoiler alert: die zijn er nog niet) – in vijf minuten tijd 120 km bereik ‘tankt’.

Immense binnenruimte

De wielbasis meet een enorme 3,02 meter, wat zich vertaalt in een immense binnenruimte, zowel voor- als achterin. Tegen meerprijs kunt u de achterbank inwisselen voor twee elektrisch verstelbare sportstoelen (identiek aan de voorstoelen), met daar tussenin een brede tunnel met 9-inch touchscreen waarop je van alles kunt bedienen. Bijzonder fraai, maar wees erop bedacht dat de rugleuningen niet neerklapbaar zijn en dat de laadruimte aanzienlijk afneemt. Met een druk op de knop wordt het glazen panoramadak ondoorzichtig, het infotainmentsysteem draait op uit de gamewereld afkomstige Unreal-techniek, dat zorgt voor sprankelende graphics en een voorbeeldige functionaliteit. Apple Carplay wordt nog niet ondersteund, maar komt binnenkort, middels een software-update over the air, beschikbaar.

Hoofdbrekens

Wij reden de 603 pk sterke S. In oersaai Kaimu Grey. Een onbegrijpelijke keuze, want het expressieve uiterlijk van de Eletra vormt het ideale canvas voor een wat meer ‘weg van de kudde’-kleur. Ons advies: Galloway groen. Voor de durfals, maar wat staat het hem fantastisch. Bovendien: koos u niet voor een Lotus om juist niet op te gaan in de massa?
Binnenin is het afwerkingsniveau van zeer hoog niveau. Waar de bekende (Duitse) premiummerken steeds meer hun toevlucht nemen tot goedkoop plastic, wordt je in de Eletre ondergedompeld in een zee van leer, alcantara en gekarteld aluminium. Met een kwaliteitsbeleving die bij de gevestigde orde absoluut tot hoofdbrekens zal leiden. Alles zit snaarstrak in elkaar en voelt als uit marmer gebeiteld. Het centrale 15,1-inch Oled-aanraakscherm werkt foutloos, de KEF geluidsinstallatie met 23 speakers en Dolby Atmos is een waar genot en de beeldschermpjes van de optionele cameraspiegels (voor als u zo nodig moet – wij zouden ze achterwege laten) zijn fraai in de deuren geïntegreerd. De stilte in het interieur is haast onwerkelijk en het comfort staat op grote hoogte.

Verantwoordelijkheden

Maar met een Lotus-badge komen ook verantwoordelijkheden, met name op het gebied van rijplezier, dynamiek en wegligging. Vooropgesteld: de Eletre weert zich wat dat betreft, voor een auto van dit formaat en dit gewicht, bijzonder kranig. Ook in S-uitvoering is hij misselijkmakend snel (wij zouden oprecht niet weten wat de 300 pk extra van de R nog toevoegen – integendeel, zouden wij haast zeggen), wordt het vermogen prachtig progressie afgegeven, is het openen en sluiten van de actieve dakspoiler een coole gadget en is het weggedrag prettig voorspelbaar. Je kunt de Eletre uitstekend plaatsen en hij stuurt lekker direct, waarbij je in het grensgebied wordt geconfronteerd met vertrouwenwekkend onderstuur. Maar eerlijk is eerlijk: erg onderscheidend is het allemaal niet. Wij hadden gehoopt op een auto met uitgesproken sportieve kwaliteiten en met karrevrachten stuurgevoel, maar daarin werden we toch een beetje teleurgesteld. Hoe goed de Eletre ook rijdt, qua dynamiek moet hij zijn meerdere erkennen in de Porsche Cayenne.

De Lotus Eletre is verkrijgbaar vanaf 98.690. Topversie R kost 154.090. Overigens, mocht u net per se op zoek zijn naar een SUV, maar een vol-elektrische Lotus wel kunt waarderen, weet dan dat onlangs de Emeya werd geïntroduceerd: een vierdeurs sportsedan, met dezelfde techniek als de Eletre.

Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

Lees meer

NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid

Lees meer

Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Lees meer

Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Lees meer

Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

Lees meer

Nederlandse overnamemarkt laat lichte groei zien ondanks economische onzekerheden

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Overlijden van Britse partner van Pinsent Masons roept discussie op over balans werk/privé
Volgende artikel
Taghi in hoger beroep tegen levenslange straf

Primary Sidebar

Topvacatures

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • (Ex-)patroon & pupillen: ‘We maken onszelf niet kleiner of groter dan we zijn’

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers

Recente berichten

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi
  • NOvA wil uitstel wetsvoorstel kroongetuigenregeling door zorgen om veiligheid
  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk
  • Brits kantoor Kennedys meldt zich bij toezichthouder na datalek misbruikslachtoffers
  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×