• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – BMW iX: Love it or hate it

4 oktober 2021 door Ewoud Hallebeek

In de staart van het peloton begint ook BMW nu eindelijk op stoom te komen als het gaat om volledig elektrisch rijden. Twee weken geleden presenteerden de Duitsers in München de iX en de i4 aan de internationale vakpers. Advocatie was aanwezig en reed uitgebreid met beide nieuwkomers.

Over de i4 mogen we nog niks verklappen, daarover binnenkort meer, dus voor nu beperken we ons tot de iX. Volgens het vaste BMW-lingo betekent die hoofdletter dat we het dan hebben over een SUV (hoewel zijn makers het consequent over SAV – met de A van ‘activity’ – hebben, want jeugdig), de i staat voor ‘volledig elektrisch’ en heeft met het prehistorische ‘injectie’ dus niks te maken.

Eerste ‘echte’ EV

De iX is BMW’s eerste ‘echte’ moderne EV, het in 2013 geïntroduceerde buitenbeentje i3 even buiten beschouwing gelaten. Met de iX3 wordt al wel in de elektriciteitsbehoefte voorzien, maar dat is feitelijk een doekje voor het bloeden, bij gebrek aan een vanaf de tekentafel als EV ontworpen model. Met de komst van de iX – die in 2018 als conceptcar Vision iNext aan het publiek werd voorgesteld – wordt die omissie eindelijk verholpen. Rijkelijk laat, maar achteraf kijk je een koe onder de staart. Belangrijker is hoe het nieuwe vlaggenschip zich verhoudt tot de concurrentie.

Welnu, als het puur om de looks gaat, zou je kunnen beargumenteren dat de auto al direct op achterstand staat. Ook door een roze bril bezien, is de iX met geen mogelijkheid een klassieke schoonheid te noemen. In werkelijkheid is het minder erg dan de foto’s doen vermoeden, en uiteindelijk went alles, maar toch: het design is op zijn minst ‘apart’ te noemen.

Doelbewust, zo bleek ons tijdens het diner, waar wij naast projectleider en eindverantwoordelijke Johann Kistler zaten. “De iX markeert een nieuw hoofdstuk in de BMW-historie. Alles is nieuw aan deze auto: de aandrijflijn, de gebruikte materialen, de software, de productiemethoden, álles. We hebben lang gediscussieerd of we hem het uiterlijk van een traditionele BMW moesten geven, maar besloten uiteindelijk tot een radicale trendbreuk. De auto moest weerspiegelen dat BMW een nieuwe weg in mobiliteit is ingeslagen. Compromisloos. Love it or hate it. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn.” Op onze vraag of het ontwerp wellicht ook werd ingegeven door de Aziatische smaak en voorkeuren (China is één van BMW’s grootste afzetmarkten), gaf Kistler schoorvoetend toe: “De iX is hier in Duitsland ontworpen, maar ik kan niet ontkennen dat dat in samenspraak met onze Chinese collega’s is gebeurd. Voor de wat behoudender Europese smaak hebben we de i4.” Waarvan akte.

Tamelijk fors

De in het Duitse Dingolfing (de fabriek draait op wind- en waterenergie) geproduceerde iX lijkt op het eerste gezicht tamelijk fors uitgevallen, maar dat ligt vooral aan zijn enorme wielbasis, die net zo groot is als de X7. De buitenmaten zijn vergelijkbaar met de X5 en hoewel die met geen mogelijkheid een kleine jongen kan worden genoemd, behoort hij ook niet tot de Scania-buitencategorie. Een tweede aspect is het massieve front met – zoals het nieuwe familiegezicht voorschrijft – megalomane ‘nieren’. Die volledig gesloten zijn en dus geen enkele functie hebben, anders dan dat zij de daarachter verborgen kwetsbare technologie (camera’s, radar, sensoren) beschermen. En ze zijn verwarmd, opdat de elektronica ook onder winterse omstandigheden vrij zicht heeft.

Alle iX-en zijn vierwiel aangedreven en voorzien van luchtvering. Twee elektromotoren (eentje op elke as) zorgen voor de aandrijving, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 200 km/u en het accupakket is in de vloer weggewerkt. Op dit moment is er keuze uit twee uitvoeringen. Instapper is de xDrive40 met 77 kWh accupakket (326 pk, 630 Nm, 0-100 km/u in 6,1 sec). Die heeft een theoretische (WLTP) actieradius van 416 km, wat in de praktijk zal neerkomen op zo’n 350 km. Voorlopig topmodel is de xDrive50 met 112 kWh accupakket (523 pk, 765 Nm, 4,6 sec) en een WLTP-bereik van 630 km.

Volgens BMW moet u daar in het echte leven 550 km ver mee kunnen komen. Met alle systemen in ‘Sport’ boenderen over de Beierse Alpen en waar mogelijk op de Autobahn de topsnelheid toucheren, zoals wij deden, mag u blij zijn met 300 km, maar dat geheel terzijde. Begin volgend jaar staat de M60 in de showroom (619 pk, 1100 Nm, 3,8 sec, 250 km/u, WLTP 575 km). Die auto is nog niet officieel onthuld, maar wij mochten er al een blik op werpen en neem van ons aan: de uiterlijke wijzigingen ten opzichte van de ‘gewone’ iX zijn marginaal. Verwacht dus geen heftig spoilerwerk.

Limousineniveau

Snelladen kan tot 150 kWh in de xDrive40 en tot 200 kWh in de xDrive50. Daar valt prima mee te leven (bij de juiste snellader ‘tank’ je in 10 minuten 150 km bereik en is de accu in 35 minuten weer voor 80% vol), maar grensverleggend is het allerminst. Tesla, Audi en Porsche doorbreken inmiddels lachend de 250 kWh-barrière en we hadden eigenlijk verwacht dat BMW daar wel bij zou aansluiten.

Ook in het interieur heeft BMW alle tradities overboord gezet. De kenmerkende middenconsole is verdwenen, daarvoor in de plaats zien we nu een prachtig ‘zwevend’ element met ongelakt hout. Het dashboard bestaat uit twee licht gebogen displays (van respectievelijk 12,3 en 14,9 inch), her en der zien we van geslepen kristal vervaardigde bedieningsknoppen en het stuurwiel is zeshoekig. Elegant minimalisme. Het Bowers & Wilkins audiosysteem behoort tot het beste wat de industrie te bieden heeft. De navigatie is voorzien van ‘augmented reality’, waarbij de kaarten worden afgewisseld met live camerabeelden, waarover grafische aanwijzingen worden gelegd. Die techniek is niet nieuw (Mercedes heeft het al een tijdje), maar in de iX werkt het beter dan ooit en voegt het daadwerkelijk iets toe. Tel daarbij de zee aan ruimte, de onwerkelijke stilte, de voortreffelijke stoelen en het niet te versmaden panoramadak, en het moge duidelijk zijn dat het binnenin de iX méér dan aangenaam vertoeven is. Limousineniveau.

Met dank trouwens aan de eerdergenoemde luchtvering, die oneffenheden in het wegdek met speels gemak gladstrijkt. Zelfs de 22-inch wielen onder onze testauto verstoorden het veercomfort niet en dat zien we ook wel eens anders. De wegligging is formidabel; je kunt de iX met ongehoord hoge snelheden rondsmijten. Het zwaartepunt is laag, overhellen zo goed als non-existent en het stuurgevoel is – vooral in de sportstand – precies zoals je het hebben wilt. De vierwielaandrijving en het grote vermogen en koppel doen de rest. Dat je met 2,5 ton gewicht aan het stoeien bent, merk je geen moment en dat is wellicht het grootste compliment dat we de auto kunnen geven.

De BMW iX verzet qua EV-techniek nergens de bakens – ‘marktconform’ dekt de lading het best. Maar als u op zoek bent naar een elektrische SUV met op eenzame hoogte staand comfort zonder dat u aan rijplezier hoeft in te leveren, dan zijn er weinig betere te bedenken. De iX xDrive40 is verkrijgbaar vanaf 86.997 euro. Voorlopig topmodel xDrive50 kost minimaal 105.516 euro. 

Auto’s – Tesla Model X Plaid: surrealistisch

Lees meer

Auto’s – Kia EV6 GT: Koreaanse sambal

Lees meer

Auto’s – Land Rover Discovery Sport P300e PHEV: extreem praktische cruiser

Lees meer

Auto’s – Citroën C5 X: comfort in onalledaagse verpakking

Lees meer

Auto’s – Range Rover: penthouse

Lees meer

Auto’s – BMW M4 Competition Cabriolet: donder en bliksem

Lees meer

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Dilemma: psychische problemen huurder vs. overlast omwonenden
Volgende artikel
Twaalf weken voorwaardelijke schorsing voor advocaat die naaktfoto's stuurde

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat Astrid Holleeder keert terug in de juridische sector

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×