• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – BMW iX3: inhaalslag

19 april 2021 door Ewoud Hallebeek

BMW loopt bepaald niet voorop als het gaat om elektrificering van haar modellenportfolio. De Duitsers zullen het zelf nooit toegeven, maar feit is dat zo’n beetje alle andere fabrikanten eerder de nieuwe werkelijkheid onderkenden. Met de iX3 hoopt BMW alsnog aansluiting te vinden.

Niet dat BMW geen ervaring heeft met EV’s. De i3 dateert notabene al uit 2013, terwijl de i8 inmiddels ook alweer zeven jaar oud is. Meer recent is de Mini Electric, maar dat is feitelijk een gewone Mini, voorzien van de elektrische aandrijflijn van eerdergenoemde i3. En dat is nu precies de achterstand waar BMW tegenaan hikt: in tegenstelling tot veel concurrenten is er is (nog) geen elektrisch platform beschikbaar, waardoor het Beierse merk is veroordeeld tot het ‘ombouwen’ van bestaande modellen.

BMW zou BMW niet zijn als daar niet een sterk staaltje omdenken bij uit de kast werd getrokken. Volgens de Beiers valt u voor een bepaalde auto, maar ervaart u beknotting in uw keuze vanwege de beperkte aandrijfvormen. Het is immers altijd óf óf. Omdat BMW daarin meevoelt, biedt het daarom haar modellen aan met alle opties: benzine, diesel, plug-in-hybride én – jawel – volledig elektrisch. ‘The power of choice’, aldus de ronkende nieuwe slogan. Goed gevonden.

Mid-size SUV

De iX3 is daar de eerste vrucht van: gewoon een achterwiel aangedreven X3, zoals die sinds 2017 op de markt is, maar dan elektrisch. In april 2018 toonde BMW de conceptversie ervan, eind vorig jaar maakte de in het Chinese Shenyang gefabriceerde auto zijn publieksdebuut.

Hij heet een mid-size SUV te zijn, precies tussen de X1 en de X5 in, maar maak niet de vergissing te denken dat dat staat voor bescheiden afmetingen. Met een lengte van ruim 4,7 meter is de iX3 maar liefst 10 cm langer dan de eerste generatie X5. In die hoedanigheid moet hij tegenwicht bieden aan de Mercedes-Benz EQC, de Audi e-Tron, de Jaguar i-Pace en de volledig elektrische uitvoering van de Porsche Macan, die binnenkort zijn opwachting maakt. Tesla heeft vooralsnog, totdat eind dit jaar de Model Y arriveert, niets in de melk te brokkelen, aangezien de geherpositioneerde Model X vele tienduizenden euro’s duurder is. Hoeft het niet per se een SUV te zijn, weet dan dat u voor hetzelfde geld ook een Polestar 2 of Tesla Model 3 op de oprit zet.

Het 80 kWh lithium-ion accupakket is in de vloer weggewerkt en voedt de tussen de achterwielen gemonteerde 286 pk-sterke (400 Nm) elektromotor. Die configuratie snoept ten opzichte van een ‘fossiele’ X3 veertig liter van de bagageruimte af, maar de resterende 510 liter zijn nog altijd ruimschoots toereikend voor een gemiddelde vakantie-uitrusting.

Prestaties

De prestaties zijn wat je in deze prijsklasse mag verwachten: 0-100 km/u in 6,8 seconden (vergelijkbaar met de X3 xDrive30i) en een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u. De theoretische actieradius (volgens de WLTP-norm) bedraagt 460 km, waar in de praktijk zo’n 400 km van overblijft. Netjes, want bepaald niet alle concurrenten weten dat te evenaren. Aan een snellader is de accu in 34 minuten weer voor 80% vol, volledig opladen aan een publieke laadpaal (of aan een wallbox bij u thuis of op kantoor) neemt een kleine 8 uur in beslag.

BMW’s marketingstrategie (‘power of choice’) dicteert ook dat de iX3 in zijn verschijningsvorm niet of nauwelijks afwijkt van een ‘gewone’ X3. Alleen de dichte grille, de afwijkende wielen, het ontbreken van een uitlaat en wat blauwe accenten hier en daar tonen dat u ‘groen’ onderweg bent. En ook het (ruime) interieur is krek eender als in welke X3 dan ook, de bescheiden blauwe details daargelaten. Waar helemaal niks mis mee is, al was het maar omdat de afwerking, de gebruikte materialen en de zitpositie ‘typisch BMW’ zijn. Noblesse oblige.

Rijervaring

De rijervaring is van hetzelfde hoge niveau. De iX3 rijdt als elke andere X3. Hij is comfortabel en stil, en lijkt als uit steen gehouwen. De stuurinrichting mag dan enigszins afstandelijk aanvoelen, maar de auto laat zich – mede dankzij de achterwielaandrijving, de fijne gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt – graag verleiden tot een dynamische rijstijl. Het weggedrag is voorspelbaar veilig, zoals je van een moderne BMW mag verwachten. Het adaptieve onderstel maskeert het extra gewicht (accupakket met appendages leggen zo’n 500 kg in de schaal) voorbeeldig. Ultra-sportief is het allemaal niet, de explosiviteit die sommige EV’s zo kenmerkt, ontbreekt volledig, maar de doorwrochtheid van de auto maakt veel, zo niet alles goed.

De iX3 is leverbaar in twee uitvoeringen. Instapper Executive kost 67.500 euro, topmodel High Executive is zes mille duurder. Maar ook in die eerste hoeft u niet op een houtje te bijten, want de standaarduitrusting is tamelijk royaal: 19-inch lichtmetaal, panoramadak, elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen, WiFi hotspot, elektrische buitenspiegels, parkeersensoren, gescheiden climate control, camera’s rondom, led-koplampen en een uitgebreid pallet aan rij-assistenten en veiligheidssystemen.

En daarmee zijn we weer terug bij ‘the power of choice’ – een slogan die bij nader inzien helemaal niet zo vergezocht blijkt te zijn. Niet iedereen wil ‘uit principe’ een EV. Wat nu als u gewoon op zoek bent naar de ultieme X3, de uitvoering die u op de langere termijn, op verschillende niveaus, de meeste voldoening gaat geven? Grote kans dat u dan uitkomt bij de iX3. Een groter compliment kunnen wij de auto niet maken.

Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

Lees meer

Raad van State kritisch over verplicht gebruik alternatieven voor chemische gewasbeschermingsmiddelen

Lees meer

Column – Je werktijd is waardeloos

Lees meer

Column – The big bang: GPT-5

Lees meer

Column – Kop dicht en doorwerken

Lees meer

Kan legal tech een existentiële crisis krijgen? Over AI, alignment en iets te initiatiefrijke assistenten

Lees meer

Opinie: Nee, advocatenkantoren voeren cliëntdata niet aan ChatGPT

Lees meer

Van jurisprudentie naar promptrecht: hoe LLM’s een nieuwe rechtsbron creëren

Lees meer

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Ode aan de kantoorlunch
Volgende artikel
Werkt de nieuwe kraakwetgeving contraproductief?

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×