• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Ook notarissen willen betere toegankelijkheid notariaat voor kwetsbare doelgroepen

28 november 2022 door Advocatie Redactie

In navolging van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en SP’er Michiel van Nispen vindt ook een meerderheid van notarissen dat de beroepsgroep toegankelijker moet worden voor kwetsbare mensen. Dat meldt de KNB op basis van onderzoek onder haar leden.

De beroepsorganisatie deed afgelopen oktober dit onderzoek, waarop ruim 640 reacties kwamen. Driekwart van de respondenten gaf aan dat het notariaat zich actief moet inzetten om het notariële recht toegankelijker te maken voor laaggeletterden en andere kwetsbare doelgroepen. Iets minder dan de helft (45 procent) van de geënquêteerden ziet daarbij een rol voor zichzelf weggelegd. Andere respondenten (54 procent) vinden dat de KNB deze taak op zich moet nemen.

Volgens de beroepsorganisatie was de meest gehoorde reactie onder respondenten die vonden dat actieve inzet niet nodig is, dat iedere notaris reeds ‘de plicht heeft om te zorgen dat cliënt snapt wat in de akte staat en wat hij of zij hiermee regelt’.

Oplossingen notarissen en KNB

Tijdens het onderzoek is ook gevraagd naar de mogelijkheden van notarissen zelf om de toegankelijkheid voor kwetsbare groepen te verbeteren. De respondenten kwamen met verschillende oplossingen op de proppen. Een leesbare toelichting maken bij de akte zou de toegankelijkheid kunnen verbeteren, alsook correspondentie in eenvoudige taal, gesprekken in een laag tempo – waarbij cliënten zelf veel vertellen – en clientèle vooraf in de spreekkamer al op zijn of haar gemak stellen.

De respondenten is ook gevraagd wat zij van de KNB verwachten. De beroepsorganisatie kan bijvoorbeeld goede informatie leveren over notariële dienstverlening aan de belangenbehartigers van de kwetsbare groepen in kwestie, of publieksvoorlichting ontwikkelen, speciaal gericht op deze doelgroepen. Verder werden het ontwikkelen van een visuele checklist voor in de spreekkamer (plaatjes incluis) genoemd, en het ontwikkelen van eenvoudige modellen, een speciale opleiding voor het omgaan met deze kwetsbare mensen en een training over de juridische aspecten van onder meer dienstverlening aan wilsonbekwamen.

Gefinancierde rechtshulp

Tot slot is in het onderzoek naar de wenselijkheid van gefinancierde rechtshulp gekeken. Bijna tachtig procent van de respondenten vindt dat het notariaat dat moet aanbieden. Daarbij vindt bijna zeventig procent dat dit moet met behulp van gefinancierde rechtshulp door de overheid, maar dat het notariaat dit het beste zelf kan organiseren. Slechts twaalf procent vindt dat het notariaat de financiële hulp zelf moet organiseren.

Ingrijpen voorzitters Kamers Notariaat werkt: 87 procent van klachten strandt

Lees meer

Chique imago notariaat houdt mensen buiten de deur

Lees meer
passeren akte

Notarissen hebben handen vol aan hypotheken en bv’s

Lees meer

Flinke stijging hypotheek- en overdrachtsakten

Lees meer

Tuchtrecht: Geen schorsing voor notaris die eer en aanzien van het ambt ernstig schaadde

Lees meer

Berisping voor notarissen om frauderende boekhouder

Lees meer

Filed Under: Nieuws, Notariaat

Vorige artikel
Laatste kans: Gratis 10 e-learnings mét 10 PO-punten!
Volgende artikel
Oud-deken trekt fel van leer tegen NOvA: 'Het gaat om vrije advocatenkeuze'

Primary Sidebar

AGENDA

Training AI, ChatGPT, GenIA-L & Copilot: Toepassingen in de Notariële Praktijk

Verdiepingscursus Huurprijzen Bedrijfsruimte

Verdiepingscursus Huurprijzen Woonruimte

Online cursus Wwft, Wwft-compliance en risicomanagement voor juridische professionals

AI en ChatGPT: Toepassingen in de Notariële Praktijk

Meer Sdu Opleidingen voor Notariaat

Topvacatures

Advocaat medewerker Arbeidsrecht Utrecht

Advocaat medewerker Onderneming en Commerciële Geschillen Den Haag

More vacancies

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Advocaat raadt veelpleger aan ander beroep te kiezen: “Je wordt voortdurend opgepakt”

  • Van jurisprudentie naar promptrecht: hoe LLM’s een nieuwe rechtsbron creëren

  • Tweede Kamer wil einde aan ‘notaris-hoppen’ door geweigerde cliënten

  • Nieuwe Uitdaging bij… Banning, Florent en Buren

  • Nieuwe stap in digitalisering rechtspraak: pilot met hoger beroep

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Lefebvre Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Lefebvre Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
lefebvre SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×