• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Poldermodel: de BMW3-serie Gran Turismo

25 januari 2014 door Advocatie Redactie

De aanschaf van een nieuwe automobiel is vandaag de dag geen sinecure. Want wat is wijsheid, als u net uw medewerkers met leedwezen te kennen heeft gegeven dat er wederom geen winstdeling in zit en dat voor het derde jaar op rij de nul-lijn moet worden vastgehouden? Om dan een overduidelijk zes cijfers-kostende nieuwe vierwieler op uw vaste plek in de parkeergarage te zetten, zal door menigeen als ongepast, om niet te zeggen als regelrechte provocatie worden beschouwd. Voor uw goede fatsoen zit er niets anders op dan maar een stapje terug te doen.

Door Ewoud Hallebeek

Downsizen is één ding, het moet allemaal wel een beetje leuk blijven. En laten we eerlijk zijn, die plotselinge automobiele bescheidenheid is natuurlijk vooral voor de bühne. Diep in uw hart zal het u allemaal worst zijn, maar ja, die werkvloer. Of om het maar eens recht voor zijn raap te zeggen: als de lieve vrede ermee gediend is, bent u best bereid ‘een stukje maatschappelijke betrokkenheid’ te tonen, maar dan wel op een manier dat u er niets van voelt. Een lastige kwestie, maar met de BMW 3-serie Gran Turismo hoeft het helemaal geen straf te zijn.

Humanitaire ramp
Jazeker, een ‘3’. Op het eerste gezicht een welhaast humanitaire ramp, vergeleken met uw huidige 7-serie, en wij begrijpen het volledig als u zich nu even afzondert om na te gaan hoeveel artikelen van het EVRM hiermee geschonden worden. In de praktijk valt het echter reuze mee. Toegegeven, over het verlies aan prestige zult u zich even heen moeten zetten (anderzijds: was het daar nu juist ook niet allemaal om te doen?), maar de 3 GT is bepaald geen kleine jongen. Vergeet de normale ‘3’, de GT staat op de bodemplaat van de in China leverbare verlengde 3-sedan. En dat levert een maar liefst 11 cm langere wielbasis op, waardoor de beenruimte achterin vergelijkbaar is met die van een 7-serie.

Sowieso is de 3 GT tamelijk royaal. De via de elektrische achterklep toegankelijke en van een enorme dubbele bodem voorziene bagageruimte, bijvoorbeeld, bedraagt een indrukwekkende 520 liter (met neergeklapte achterbank zelfs 1.600 liter), net zoveel als die van de 5-serie. Begint het u een beetje te dagen waar we heen willen?

Acceptabel
In dit verband ontkomen we er niet aan even stil te staan bij het uiterlijk. De 3 GT is, zoals BMW het noemt, een kruising tussen een sedan en een coupé. Niemand wist dat de wereld daarop zat te wachten, maar het succes van de vergelijkbare 5 GT en X6 toont maar weer eens aan hoe zeer de oude Henry Ford gelijk had toen hij zei ‘als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden’. Of Steve Jobs, die plachte te verkondigen: ‘Mensen weten niet wat ze willen, totdat je het hen laat zien.’

Hoe dan ook, het kruisingsconcept van BMW lijkt in goede aarde te vallen, waarmee natuurlijk niet gezegd is dat de vruchten daarvan ook esthetische pareltjes zijn. Opmerkelijk genoeg lijkt hier echter te gelden: hoe kleiner hoe beter. De X6 schreeuwt in neonletters dat zijn bestuurder (m/v) zonder vaste fiscale woon- of verblijfplaats is, maar domicilie heeft gekozen in een ommuurd park met verrijdbaar chalets. De iets bescheidenere 5 GT is nog altijd goed voor een kleine huivering, maar de 3 GT neigt zowaar naar ‘acceptabel’. Een klassieke schoonheid is het niet en zal het ook nooit worden, maar hij vergt in ieder geval geen lange gewenningsperiode. Sterker nog, al na een paar dagen betrapte ik mezelf erop dat ik hem zelfs met enige instemming tegemoet trad.

Viercilinders
BMW3 GT‘BMW maakt rijden geweldig’, aldus de aloude reclameslogan. Dat ‘geweldig’ zit hem steevast in het superieure onderstel en de krachtige motoren. Om met die laatste te beginnen: wij reden met de 328i GT, en wie nog een beetje is blijven hangen in het oude BMW-lingo, zal uit die typeaanduiding afleiden dat het gaat om de 2.8-uitvoering van BMW’s bekende zes-in-lijn. Niets is minder waar. Onder invloed van de steeds strengere milieueisen is die iconische zescilinder enige tijd geleden ten grave gedragen, om plaats te maken voor schone, geblazen viercilinders (nu ja, met uitzondering van de 335i, want daarin huist nog steeds die typische BMW-krachtbron, het gaat even om het idee).

De 3 GT-benzinereeks begint met de 184 pk sterke 320, gevolgd door de 328i met 245 pk en de 335i met 306 pk. Dieselaars hebben de keuze uit 143 pk (318d), 184 pk (320d) en 218 pk (325d). Voorwaar geen kinderachtige cijfers. Waarbij alle modellen bovendien kunnen worden uitgerust met BMW’s nieuwe achttraps Steptronic automaat met flipperbediening achter het stuur. En dat wilt u. Toevalligerwijs monteert BMW tot en met maart van dit jaar die automaat standaard, zonder meerprijs, waardoor u ineens € 2.500 bespaart.

Viercilinders dus. In het geval van de 328i een tweeliter met twee turbo’s. Heel modern. En een stuk minder behelpen dan u wellicht denkt. Natuurlijk klinkt hij minder vol en romig dan die fantastisch assertieve zescilinder, maar dat hoort u alleen bij voluit accelereren, bij welke krachttoer de 328i een nogal middenklasserig roffeltje ten gehore brengt. Onder alle andere omstandigheden rijdt de 328i echter als een 335i. De prestaties zijn identiek (een halve seconde op de standaardsprint merkt u echt niet) en nimmer bekruipt u het gevoel dat u zichzelf ernstig tekort heeft gedaan door niet voor het topmodel te kiezen.

In het streven naar optimale groenheid heeft BMW alle uitvoeringen voorzien van Efficient Dynamics-maatregelen als Brake Energy Regeneration en Auto Start Stop. Daarnaast is de GT, net zoals trouwens elke andere ‘3’, uitgerust met een drukknop naast de versnellingspook waarmee u kunt switchen tussen vier vaste programma’s voor gaspedaal- en transmissierespons: Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+, in welke laatste stand alle elektronische vangnetten worden uitgeschakeld. In Eco Pro gaan alle systemen (waaronder de airconditioning) op ‘zo zuinig mogelijk’, maar die stand is eigenlijk alleen geschikt voor lange ritten op de snelweg. Er is dan namelijk zo goed als geen gaspedaalrespons, waarmee het ‘Freude am Fahren’ zo’n beetje tot nihil wordt gereduceerd.

Effectief is het echter wel. BMW belooft een gemiddeld verbruik van 1:14,9 en dat is bepaald netjes voor een auto van dit formaat en gewicht.

Oud Zuid-fähig
BMW3 GTDe lange wielbasis, de extra hoogte (+ 8 cm ten opzichte van een gewone ‘3’) en het hogere gewicht (+ 150 kg) hebben een behoorlijk invloed op het weggedrag. Zo lichtvoetig en communicatief als de 3-sedan is, zo kalm en beheerst, om niet te zeggen afstandelijk, is de 3 GT. Nimmer nodigt hij uit het bit eens stevig tussen de tanden te nemen, het is vooral een kwestie van in alle rust kilometers verslinden. De achterwielaangedreven 3 GT is tegen meerprijs met vierwielaandrijving leverbaar. Tenzij u regelmatig vastloopt op de oprit van uw winterverblijf in Sankt Moritz, zouden wij die optie, evenals het adaptieve M-sportonderstel, met een gerust hart achterwege laten. Het is er simpelweg de auto niet naar.

De 3 GT is verkrijgbaar vanaf € 42.000 (altijd met een fiscale bijtelling van 25%), voor de 328i GT vraagt de dealer € 46.658. Hierbij is echter een grote ‘maar’ op zijn plaats. Natuurlijk wilt u die verdrietige af-fabriek gemonteerde 17-inch wielen niet. Pas met 19-inch staat de 3 GT een beetje Oud Zuid-fähig op zijn wielen, hetgeen echter wel een extra investering van € 1.000 vergt. Dat geinige glazen panaromadak kost 2 mille, het head up-display (een absolute must have) nog eens € 1.000. De vanwege de onoverzichtelijke carrosserie toch tamelijk essentiële achteruitrijcamera staat voor € 450 in de prijslijst, het sublieme navigatiesysteem (u gaat toch niet met zo’n armoedige TomTom aan de slag?) voor € 2.660 en dan hebben we het nog niet eens over de meest elementaire accessoirepakketten gehad.

Kortom, voor u pap kunt zeggen heeft u voor een mille of 20 aan extra’s aangevinkt, waarmee de door u begeerde GT moeiteloos de grens van 70k doorbreekt. En dat voor een ‘simpele 3’. De grap is: niemand die het ziet dat u zichzelf in wezen ongegeneerd in de watten heeft gelegd. Een staaltje ‘polderen’ waarop Ruud Lubbers jaloers zou zijn geweest.

 

Ewoud Hallebeek (1966) werkt, na de veEwoud Hallebeekrkoop van zijn notarispraktijk, sinds 2009 voor Sdu Uitgevers. Daarnaast is hij sinds 1995 werkzaam als freelance autojournalist. Van zijn hand verschenen inmiddels honderden artikelen in diverse autotijdschriften. Zijn eigen autohistorie is tamelijk divers, van Mazda MX-5 tot Lancia Delta Integrale Evo en van Alfa Romeo Giulia tot Audi S4, ofschoon een lichte voorkeur voor klassiekers valt te bespeuren.

 

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Wanda van Kerkvoorden voorzitter RvT fusieomroep BNN-VARA
Volgende artikel
Uitgaanstips voor de winterweken, met o.a. Holland Dance Festival en Setfest Freeze

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×