• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Skoda Superb: geen kapsones

13 september 2018 door Advocatie Redactie

Niet iedereen is gecharmeerd van een ster op de motorkap, vier ringen in de grille of een blauw-witte propeller op de achterklep. Niet zozeer vanwege de prijs of de uitrusting, want met comfort en moderne techniek is niks mis, maar ‘het sfeertje’ rondom auto’s uit het topsegment zorgt bij sommigen voor een ontheemd gevoel. Om over de negatieve reacties van cliënten nog maar te zwijgen. Voor die mensen zou de Skoda Superb zomaar de ideale oplossing kunnen zijn.


Door Ewoud Hallebeek

Skoda’s zijn al lang niet meer die deerniswekkende IJzeren Gordijn-vehikels waarvan de achterruitverwarming uitsluitend diende om koude handen bij het aanduwen te voorkomen. Het Tsjechische merk – dat dit jaar zijn 123e verjaardag vierde, waarmee het één van de oudste autofabrikanten ter wereld is – kwam in 1991 in handen van het Volkswagen-concern en heeft sindsdien een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt. Weliswaar beschouwen de Wolfsburgers het als hun budgetmerk, maar laat het maar aan de Duitsers over om een dergelijke kwalificatie handen en voeten te geven.

Vandaag de dag is Skoda gewoon een iets goedkopere Volkswagen, inclusief de spreekwoordelijke ‘Duitse kwaliteit’. Desondanks zorgt de naam bij niet-kenners nog altijd voor steunbetuigingen en meewarige blikken. Daar moet je tegenkunnen. Maar als uw ego u daarbij niet in de weg zit, kunt u er ook uw voordeel mee doen.

Want laten we eerlijk zijn, ons Nederlanders ben zunig. En wij Calvinisten gunnen iedereen het allerbeste, zo lang de ander het maar niet beter heeft dan wij. Fluitsma en Van Tijn zongen het al in 1996: ‘Het land vol van verdraagzaamheid, alleen niet voor de buurman. De grote vraag die blijft altijd: waar betaalt-ie nou z’n huur van?’

En dus wordt u, met uw zuurverdiende zes-cijfers-voor-de-komma-automobiel op de kantoorparkeerplaats, geconfronteerd met cliënten en zakelijke toeleveranciers, die semi-grappend opmerken ‘nu begrijp ik waarom die nota zo hoog is’, ‘nou, nou, het kan er kennelijk vanaf’ en ‘het is wel duidelijk waar mijn centen naartoe gaan’. Dan kunt u bij de koffieautomaat tegen uw mede-vennoten verzuchten dat ‘in Amerika het tonen van succes juist een aanbeveling is’, maar daar heb je in Zoetermeer-Oost bar weinig aan. Dus waarom niet een 180 graden-draai gemaakt en alle zuurpruimen de wind uit de zeilen nemen? Met Skoda’s topmodel Superb bijvoorbeeld.

In 2002 kwam de eerste Superb op de markt, gebaseerd op de Chinese VW Passat. Inmiddels zijn we bij de derde generatie aanbeland, die drie jaar geleden het levenslicht zag. De vormgeving, met scherpe lijnen en strakke hoeken, is ‘typisch Volkswagen Groep’ en doet niet onder voor die van VW of Audi. En ook de afwerking, met smalle naden tussen de carrosseriedelen en fraaie ontwerpdetails, kan zich zonder moeite met die merken meten. Wij zijn geen liefhebber van de huidige Skoda-grille, maar dat is een kwestie van smaak (je hebt het, of je hebt het niet, zoals wij ooit eens iemand hoorden zeggen) en doet ook eigenlijk niet zo ter zake. Per saldo staat er gewoon een fraaie, moderne en ingetogen auto.

Die trouwens best fors is, maar nog altijd 7 cm korter dan een BMW 5-serie, om maar eens een ander merk dan VW te noemen. Die lengte biedt natuurlijk voordelen. Volgens Skoda heeft de Superb de grootste bagageruimte in zijn klasse en met 625 liter (de Combi meet 660 liter en met neergeklapte achterbank zelfs 1.950) is hij inderdaad enorm te noemen. Dat geldt ook voor de beenruimte achterin, die werkelijk ongeëvenaard is.

Handigheidjes
Sowieso is het interieur een prettige omgeving, met veel onderdelen die we herkennen uit andere VAG-producten. Dat is geen straf, maar het maakt wel duidelijk dat die vriendelijke prijs érgens vandaan komt. Dat zie je ook aan de gebruikte plastics, die goedkoper aanvoelen dan bij de meer premium merken. Maar plak op het stuur een VW-logo en niemand die doorheeft in een goedkoper alternatief te zitten.

De Superb zit vol met handigheidjes: deurvakken die groot genoeg zijn voor 1,5-literflessen, opbergzakken aan de zijkant van de voorstoelen, uitneembare kofferbakverlichting (zodat je in het donker een zaklampje hebt), een prullenbakje, paraplu’s in de voorportieren, een ruitenkrabber achter het tankklepje, een tablethouder in de middenarmsteun van de achterbank en meer van die dingen waarvan je je afvraagt waarom ze niet standaard in elke auto zitten. Niet voor niets hanteert Skoda het adagium ‘simply clever’.

Het touch screen, met daarachter de navigatie en het infotainment, is fraai, met heldere kleuren en scherpe graphics, en werkt prettig intuïtief. Ons enige puntje van kritiek betrof de voorstoelen, die (ondanks dat onze testauto was voorzien van ‘sportstoelen’) weinig zijdelingse steun bieden en wat ons betreft wel een paar centimeter lager hadden mogen staan.

Skoda’s interpretatie van ‘all inclusive’
Het motoraanbod is overzichtelijk genoeg: een 1.4 TSI-benzineblok (met 150 pk, 250 Nm, 0-100 km/u in 8,9 sec en een topsnelheid van 218 km/u) en twee tweeliter diesels. Eentje met 150 pk (340 Nm, 0-100 km/u in 9,1 sec, 214 km/u) en eentje met 190 pk (400 Nm, 0-100 km/u in 7,8 sec, 233 km/u). Geen zescilinders, geen hybrides, geen fratsen.

Wij reden de 150 pk sterke 1.4 TSI Combi Business met Sportline-pakket, voorzien van de optionele automatische DSG-7 versnellingsbak en 19-inch lichtmetaal. Die wielen staan hem prachtig (en zijn, met een meerprijs van € 470, echt belachelijk goedkoop), maar wij zouden het Sportline-pakket, dat zo’n 6 mille kost, zonder meer achterwege laten. De Superb is in geen enkel opzicht sportief te noemen en dan slaan schakelflippers, spoilers, een (nep) diffuser, carbonversiering en een ‘performance monitor’ enigszins de plank mis. Om over de volledig zwarte grille, waardoor het ding er nóg grondstoffelijker uitziet, en het niet eens zo fijne sportstuur nog maar te zwijgen.

De Superb is gewoon een comfortabele reis- en familieauto, zonder circuitambities of -talent. En met dat in het achterhoofd zouden wij opteren voor het Style-pakket (± € 2.000), dat met zijn ingetogenheid naadloos aansluit bij het no-nonsense karakter van de auto. Mocht de prijs geen beletsel zijn, dan zou ons oog vallen op de luxe Laurin & Klement (vernoemd naar de oorspronkelijke Skoda-oprichters), met o.a. 18-inch lichtmetalen wielen, Dynamic Chassis Control, Led-verlichting, leren bekleding, geventileerde en verwarmde voorstoelen, interieurlijsten in hoogglans pianolak, 9,2-inch touch screen, DAB+ en tv-aansluiting, adaptive cruise control, automatische airco met drie gescheiden zones en lounge step voetenbankjes achterin. Zeg maar Skoda’s interpretatie van ‘all inclusive’.

Overigens belooft Skoda voor de door ons gereden uitvoering een gemiddeld verbruik van 1 op 19,6. Wij kwamen, met een tamelijk behoudende rijstijl, uit op 1:14 en dat is best een groot verschil. Daar staat als positief punt tegenover dat u met die 1.4 TSI prima bediend bent. Het motorblok is weliswaar niet bijster soepel, maar is sterk genoegen trekt zich op kruissnelheid in auditief opzicht aangenaam op de achtergrond terug. Heel veel meer kun je niet verlangen.

Skoda Superb rijden kan vanaf € 35.290, dieselen begint bij € 36.920. De Combi heeft een meerprijs van € 1.500 tot € 2.000, afhankelijk van motorisering en uitvoering. De allerduurste Superb is de 190 pk Combi 2.0 TDI 4×4 L&K, die voor € 64.520 in de prijslijst staat. Zelfs als u alle opties aanvinkt, bent u daarmee royaal onder de 70K klaar.

Niet alleen heeft u dan niets meer te wensen, uw cliënten zal het vooral opvallen dat u zo heerlijk gewoon gebleven bent. Weten zij veel.

Overigens kunt aan de overkant van het Kanaal bij de Skoda-dealer ook een gepantserde (PAS 300-norm) Superb bestellen. Die kost omgerekend 135 mille, waar dan nog de extra belastingen bijkomen die de Nederlandse overheid daarvoor in rekening brengt. Maar mocht u toevallig Willem H. heten…

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Houthoff breidt uit met ‘representative’ in Japan
Volgende artikel
Twee verdachten van inbraak bij advocatenkantoor opgepakt

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

  • Vaccine vial and blood test tubes labeled COVID-19 on a blue surface, representing healthcare progress. Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor

Recente berichten

  • Meerderheid wil rechterlijke toetsing van overheidsbeleid
  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×