• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Citroën C5 Aircross: de comfortabelste?

25 mei 2020 door Ewoud Hallebeek

Citroën C5 Aircross

Je zou denken dat alle autofabrikanten inmiddels een medium-SUV in hun portfolio hebben. Toch is dat niet zo. Neem Citroën, dat deze uiterst lucratieve markt nu pas betreedt. De C5 Aircross is volgens de makers wel meteen ‘de comfortabelste auto in zijn klasse’. Zo’n bewering schreeuwt om een test.

Eigenzinnigheid zit verankerd in het DNA van Citroën. Dus toen alle andere fabrikanten zich vol op de SUV-markt stortten, hield de ‘double chevron’ gewoon vast aan de aloude MPV. Ruimte en praktische inzetbaarheid zouden immers nooit uit de mode raken. Daarmee rekende men in Parijs echter buiten de waard, want mondiaal zwichtte de consument massaal voor de nieuwe hype. Sexy, stoer en jeugdig waren ineens de sleutelwoorden en daar had de MPV, met zijn belegen en burgerlijke spruitjesimago, geen enkel weerwoord op.

Vanwege de instortende verkopen van haar monospace-modellen, zat er voor Citroën niet veel anders op dan zich ten langen leste aan de nieuwe keizer te onderwerpen. In 2017 was het zover, met de introductie van de kleine C3 Aircross en de mid-size C5 Aircross. Die laatste bleef in eerste instantie voorbehouden aan de Chinese markt, maar is sinds vorig jaar – in iets gewijzigde vorm – ook in Europa verkrijgbaar. En heeft, voor alle duidelijkheid, in geen enkel opzicht iets van doen met de drie jaar geleden ten grave gedragen C5 sedan.

Aansprekend uiterlijk 

Citroëns nieuwste topmodel (die, net als de Opel Grandland X en de DS 7 Crossback, is gebaseerd op de Peugeot 3008/5008) maakt zijn entree in het overvolle middensegment, waar hij het moet opnemen tegen de Nissan Qashqai, de Renault Kadjar, de Kia Sportage, de Hyundai Tucson, de VW Tiguan, de Volvo XC40 en eerdergenoemde zustermodellen van Peugeot en Opel. Ga er maar aan staan, om als laatkomer in dat gezelschap nog een punt van de grotendeels al verdeelde taart te bemachtigen.

Een aansprekend uiterlijk is daarvoor een eerste voorwaarde. Daarin stelt de C5 Aircross, wat ons betreft, niet teleur. De vormgeving is verre van spannend of out-of-the-box, maar in de wetenschap dat de gemiddelde klant daar ook helemaal niet op zit te wachten, moet worden vastgesteld dat Citroëns Franse en Chinese designstudio’s (de C5 Aircross is een gezamenlijk ontwerp) een puike prestatie hebben geleverd. Toegegeven, de achterzijde is wat non-descript, maar het front is krachtig zonder agressief te zijn, en fraaie details als de dakrails en de chroomlijst rondom de zijruiten geven het geheel toch een vleugje Franse flair.

Onder de motorkap vinden we de overbekende PSA-krachtbronnen: twee PureTech benzines (een 1.2 met 130 pk en een 1.6 met 180 pk) en twee BlueHDi diesels (een 1.5 met 130 pk en een 2.0 met 180 pk). Sinds kort is er ook een 225 pk-sterke plug-in hybride, waarmee je 50 km elektrisch kunt rijden. De goedkopere motoren hebben een handgeschakelde zesbak, de topversies een achttraps automaat. Integrale aandrijving behoort niet tot de mogelijkheden; voorwielaandrijving is de enig beschikbare smaak.

Tot zover is alles dus keurig marktconform en mainstream. Maar om in de gunst van de koper te komen, is meer nodig. Een unique selling point doet dan wonderen. En laten Citroëns nu van oudsher bekend staan als vliegende tapijten… Waar de concurrentie vooral benadrukt hoe sportief hun modellen zijn, inclusief de daarvoor noodzakelijk geachte snoeiharde onderstellen, richt Citroën zich met de C5 Aircross volledig op comfort. Niet voor niets opent de folder met de Traction Avant, de DS, de CX en de Lelijke Eend, plus de woorden ‘De comfort class SUV’. Iedere C5 Aircross is standaard uitgerust met Progressive Hydraulic Cushions (PHC): gepatenteerde schokdempertechnologie die we al kennen van de C4 Cactus, en die moet zorgen voor ongekend veercomfort.

Aangenaam met een toefje chic 

Wij reden de goedkoopste automaat, voorzien van de benzine driecilinder turbo met 130 pk (230 Nm, 0-100 km/u in 11,3 sec, topsnelheid 193 km/u), in Business Plus-uitvoering. Dat pakket omvat fijne dingen als adaptieve cruise control, keyless go, LED-koplampen, elektrisch bediende achterklep, 19-inch wielen en ‘advanced comfort seats’.

Binnenin is het prima vertoeven. De sfeer is aangenaam met een toefje chic, achter het stuur vinden we een 12,3 inch digitaal instrumentarium en in het midden van het dashboard een 8 inch touchscreen, waarmee je (bijna) alle functies bedient. De menustructuur is niet altijd even helder en het schrappen van een draai- of drukknop om de temperatuurhuishouding te regelen, blijft een onbegrijpelijke keuze (alle merken lijken acute fysieke-knoppen-intolerantie te hebben), maar over het algemeen werkt het allemaal probleemloos.

Het zitmeubilair doorstaat iedere vorm van kritiek, de afwerking en gebruikte materialen zijn wat je in deze prijsklasse mag verwachten en aan been-, hoofd-, opberg- en aflegruimte is geen gebrek. Dat wil zeggen: voorin, want achterin houdt het niet over. Waar je bij alle andere merken een conventionele achterbank aantreft, is de C5 Aircross voorzien van drie separate – en neerklapbare – stoelen, waarvan de rugleuningen verstelbaar zijn en die je onafhankelijk van elkaar over een lengte van 15 cm kunt verschuiven. Mooi en apart en alles, maar ook in de achterste stand is de beenruimte bepaald niet overdadig. Iets om vooraf te beproeven als u bent veroordeeld tot kinderzitjes.

Grappig accent is het ‘vierkante’ stuurwiel, dat herinneringen oproept aan het zo verguisde ‘Quartic’-stuur van de Austin Allegro uit de jaren ’70. Daarmee was British Leyland zijn tijd (te) ver vooruit, want als we de geruchten mogen geloven, is vierkant het nieuwe rond en zullen veel meer merken hierop overstappen. Vanzelfsprekend is de C5 Aircross (al dan niet tegen meerprijs) voorzien van de modernste veiligheidssystemen en rij-assistenten, een hoge mate van connectiviteit (denk Apple CarPlay en Android Auto), USB-aansluitingen en draadloos telefoon opladen.

En dat brengt ons bij het onderwerp dat we voor ons uit hebben proberen te schuiven, maar waar we nu niet meer omheen kunnen: het rijgedrag. Of liever: het comfort. Citroën noemt de C5 Aircross ‘de comfortabelste auto in zijn klasse’ en dat leidde bij ons tot hoge verwachtingen. Helaas werden die maar ten dele ingelost. In ieder geval ontgingen de voordelen van de PHC-techniek ons grotendeels.

Suzuki Alto-prutteltje 

Ja, de C5 Aircross is comfortabel en op de snelweg worden glooiende oneffenheden inderdaad moeiteloos gladgestreken, maar in de stad komen richels, tramrails, steile verkeersdrempels en putdeksels net zo hard door als bij elke andere (PHC-loze) auto. Met dank aan de o-zo-fraaie 19-inch wielen, waarvan de lage banden bedroevend weinig veerweg bieden. Wij denken dat de standaard 17- of 18-inch wielen de auto meer recht doen.

Minstens zo belangrijk is echter de motorkeuze. Wij reden, zoals gezegd, de driecilinder benzine, en die kreeg bij ons de handen niet op elkaar. Niet vanwege een gebrek aan vermogen, zoals u wellicht zou verwachten, want de 130 paardenkrachten voldoen in de dagelijkse praktijk ruimschoots en zorgen bovendien voor een aangenaam laag verbruik. Nee, wij vielen over de tergend trage gaspedaalrespons (de sportmodus heft dat probleem grotendeels op, maar roept dan weer ongewenste neveneffecten in het leven) en – vooral – het armoedige motorgeluid. Bij een auto van dit statuur hoort geen Suzuki Alto-prutteltje. Kies daarom, als Bruin het ook maar even kan trekken, altijd voor de 180 pk viercilinder. Die vergt een extra investering van zo’n € 2.500,-, maar is, denken wij, iedere cent waard.

Over de automatische versnellingsbak niets dan lof. Sportief wordt de C5 Aircross nooit, daar is de besturing te licht en te weinig informatief voor en is het onderstel niet scherp genoeg, maar de auto is ook nooit zo bedoeld en dan kun je maar beter genieten van de zijdezachte gangwisselingen en de voortreffelijke geluidsisolatie.

De Citroën C5 Aircross is verkrijgbaar vanaf € 32.490,-, maar die instapper kunt u gevoegelijk vergeten. U wilt immers wel een beetje aardige uitrusting en dan komt u automatisch terecht bij de € 750 duurdere Business. Een automaat heeft u vanaf € 36.040,- en de 180 pk-versie begint bij € 38.540,-. Dieselen kan vanaf € 35.240,-.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
Update arbeidsrecht: steunpakket voor economie met drie maanden verlengd
Volgende artikel
FRP Scriptieprijs-deelneemster pleit voor een zorgplicht voor procesfinanciers

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×