• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s – BMW M4 Competition Cabriolet: donder en bliksem

21 juni 2022 door Ewoud Hallebeek

Met de introductie van de nieuwe BMW 4-serie, begin vorig jaar, was het natuurlijk een kwestie van tijd voordat de Oben Ohne-uitvoering het levenslicht zou zien. Die is er nu. Advocatie reed met het topmodel, de 510 pk-sterke M4 Competition M XDrive Cabriolet.

Dat is inderdaad nogal een mond vol, maar het logische gevolg van BMW’s onnavolgbare marketingstrategie (daar schreven wij eerder al over). Waar de dichte M4 ook leverbaar is met een bescheiden 480 pk, wordt de M4 Cabriolet vooralsnog uitsluitend in Competition-uitvoering aangeboden, wat de teller op 510 pk brengt.

Over onnavolgbaar gesproken, want bij een cabrio doet het credo ‘meer is beter’ over het algemeen geen opgeld. Niet alleen omdat een open auto per definitie minder stijf is dan eentje met vast dak, waardoor die laatste altijd het te prefereren precisie-instrument is als het gaat om ‘zo hard mogelijk’, maar vooral omdat de lol van open rijden hem juist zit in het genieten van het royale uitzicht, de zon op het schedeldak en het opsnuiven van de geur van vers gemaaid gras. Kanongebulder en opzichtig vertoon van spierkracht leiden in dat opzicht eerder af dan dat het iets toevoegt aan het genoegen.

Wat moet je ermee?

En dat is precies waarom de M4 Competition Cabriolet nogal schizofreen aanvoelt. Aan de ene kant wil hij een comfortabele cruiser zijn, aan de andere kant doet hij zijn uiterste best een supersportwagen te imiteren. Waardoor hij beide net niet is. De 3.0 zes-in-lijn twinturbo is een absolute heerlijkheid en zorgt voor ademstokkende prestaties: van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden en een topsnelheid van 250 km/u, waar BMW – na achterlating van een kleine 1.000 euro – met alle plezier 280 km/u van maakt. Omdat de strijd om de Alpha-status nu eenmaal op de linkerbaan wordt beslecht.

De achttraps automaat schakelt zijdezacht als het moet, hyperassertief als het kan. Vierwielaandrijving is standaard, ofschoon het systeem het grootste deel van het vermogen en koppel naar de achterwielen stuurt, en er is zelfs een speciale driftmodus. De uitlaat heeft een volumeknop en dan hebben we het over de instelbare motorrespons (‘normaal’ of vlijmscherp) nog niet eens gehad.

Prachtige techniek, maar het roept constant de vraag op: wat moet je ermee?

Prachtige techniek, waar de liefhebber zijn vingers bij aflikt, maar het roept constant de vraag op: wat moet je ermee? De wegligging is boven iedere twijfel verheven, maar je hebt een circuit nodig om het potentieel volledig aan te kunnen spreken. En dan nog wordt dat potentieel beperkt door het talent en – vooral – de durf van de man of vrouw achter het stuur. De M4 Competition kan simpelweg véél meer dan het gros van zijn bestuurders. Daar helpen de optionele carbon full race-kuipstoelen (€ 4.500) – die we u zouden ontraden als u maatje L bent ontgroeid – en keramische remmen (€ 8.754) geen moedertje lief aan. Bovendien, als u circuits pleegt te frequenteren, kunt u beter de M4 Coupé kiezen, die niet alleen 20 mille goedkoper is, maar ook stijver en 200 kg lichter.

Een ruime 2+2

Het uiterlijk is een kwestie van smaak. Over de enorme ‘nieren’, als het huidige BMW-familiegezicht, hoeven we het niet meer te hebben – daar is in de gespecialiseerde pers al genoeg over geschreven. Ironisch genoeg is het front een toonbeeld van beschaving en terughoudendheid vergeleken bij de onlangs geïntroduceerde nieuwe 7-serie, die voorwaar de wansmaak voorbij is. De achterkant is zelfs met een beetje goede wil elegant te noemen. Het fraai afgewerkte stoffen dak (40% lichter dan het metalen klapdak van zijn voorganger) staat hem prachtig en opent of sluit zich in 18 seconden. Met een druk op de knop, dat spreekt, en het kan zelfs rijdend. Tot 50 km/u weliswaar, maar toch: niets zo armoedig als in de file te worden uitgelachen door je medeweggebruikers als de hemelsluizen zich onverwacht openen.

Het interieur is typisch BMW, en dat bedoelen we in de positieve zin van het woord

Met de kap open hoeft u tot zo’n 150 km/u uw stem niet te verheffen. Daarboven neemt het windgeruis de overhand. Daar valt prima mee te leven, maar nieuwe maatstaven zet de M4 Cabriolet hier allerminst. Met dichte kap staat 385 liter bagageruimte tot uw beschikking. Met de kap open, blijft daar 300 liter van over en dat is helemaal niet verkeerd. BMW noemt de M4 Cabriolet een vierzitter, maar dat is schromelijk overdreven. ‘Een ruime 2+2’ dekt de lading een stuk beter.

Het interieur is typisch BMW, en dat bedoelen we in de positieve zin van het woord. Geen modieuze kamerbrede aanraakschermen, maar ‘old school’ fysieke knoppen waar die wenselijk zijn, en dat kunnen we niet sterk genoeg prijzen. De afwerking en gebruikte materialen zijn als altijd hoogstaand, de stoelen kunnen heerlijk laag worden gezet en het sportstuur voelt als een verlenging van het lichaam. De besturing is scherp, precies en vol gevoel, hoewel voor dagelijks gebruik misschien een tikkeltje aan de nerveuze kant. En daar wringt het dan toch met het beoogde cruiser-karakter.

Vlees noch vis

De M4 Competition Cabriolet is een beetje vlees noch vis. Het is geen relaxte flaneermobiel, want daarvoor is hij te hardcore en leunt hij te zwaar op zijn sportieve kwaliteiten. Het is echter, ondanks zijn beresterke motor en zijn tot de verbeelding sprekende prestaties, ook geen supersportwagen. Daarvoor is hij te zwaar (twee ton schoon aan de haak) en ontbeert hij de noodzakelijk scherpte en agiliteit. Maar als statement is hij onovertroffen, zeker in het prachtige Portimao Blau (€ 1.295) waarin onze testauto was gestoken.

De BMW M4 Competition Cabriolet kost € 147.000. Zonder extra’s. Onze testauto had voor ruim 30 mille aan opties aan boord, dus weet waar u aan begint. Kunnen het geweld onder de motorkap en het bijbehorende visuele en auditieve spektakel u gestolen worden, weet dan dat u voor € 65.500 de sleutels overhandigd krijgt van de 420i Cabriolet. Die heeft een viercilinder met 184 pk. Maar met evenveel hoofdruimte als de M4.

Porsche Panamera: hooligan in maatpak

Lees meer

Land Rover Defender Octa: Dakar voor alledag

Lees meer

Porsche Macan: zonder hoofdletter P

Lees meer

Polestar 4: een beetje gek

Lees meer

Mercedes G580 EQ: met de G van Groot(s)

Lees meer

Maserati Grecale Folgore: haute couture

Lees meer

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto

Vorige artikel
‘Ieder advocatenkantoor moet in deze tijd een softwarebedrijf worden’
Volgende artikel
Hoge Raad publiceert ‘oude’ arresten

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×