• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Range Rover Evoque

9 december 2019 door Advocatie Redactie

Evoque

Sinds zijn ontstaan is de Range Rover Evoque de lieveling van vrouwelijk nieuw geld. In die hoedanigheid domineert hij de straten van het Gooi en de parkeerplaatsen voor de winkels van Pauw en La Dress. Een jaar geleden zag de tweede generatie het levenslicht. Advocatie reed met de nieuweling.

Door Ewoud Hallebeek

In 2008 onthulde Land Rover de LRX Concept; een door Gerry McGovern getekend studiemodel van een compacte stads-SUV. Staand op het EUCD-platform van (toen nog) moederbedrijf Ford en met de Freelander als technische basis. Drie jaar later maakte de onconventionele crossover in bijna ongewijzigde vorm en onder de welluidende naam Evoque zijn opwachting in de showroom. My first Range Rover was geboren.

De eerste Evoque was leverbaar in drie- en vijfdeurs-uitvoering, met keuze uit voor- of vierwielaandrijving en met uitsluitend viercilinders onder de motorkap: een benzine 2.0 Ford EcoBoost, of een eigen 2.2 turbodiesel. Geen V8 dus, zoals de grotere Range Rovers, maar daar zat de beoogde doelgroep toch niet op te wachten.

Victoria Beckham
Evoque rear-300Ter promotie werd socialite Victoria Beckham – wier verfijning en goede smaak immers boven iedere twijfel verheven is – aangetrokken. De ex-Spice Girl zorgde voor pijnlijke momenten, door bij de lancering van de auto in China (voor Land Rover een niet geheel onbelangrijke gebeurtenis) blijmoedig tegenover eenieder die het maar horen wilde te verklaren dat zij de Evoque had ontworpen.

Maar het Aziatische avontuur werd pas écht vervelend toen Landwind een schaamteloze Evoque-kopie (‘X7’ genaamd) op de markt bracht. Natuurlijk meldde Jaguar Land Rover* zich onmiddellijk bij de rechter, maar de uitkomsten van die zich jarenlang voortslepende procedures waren even onvoorspelbaar als diffuus. Het verschil tussen ‘copyright’ en ‘right to copy’ bleek onder Chinese magistraten niet altijd even helder, zodat er voor de Britten niet veel anders opzat dan knarsetandend het motto ‘imitatie is het grootste compliment’ te omarmen. Uiteindelijk delfde Landwind het onderspit in de plagiaatkwestie, maar toen was het kwaad al geschied.

Tot ieders verrassing ontpopte de Evoque zich razendsnel tot de meest verkochte Jaguar Land Rover aller tijden. Binnen vier jaar stond de teller op 500.000, waarmee ‘schot in de roos’ een understatement van jewelste was. Geen wonder dat de concurrentie niet wist hoe snel ze met iets vergelijkbaars op de proppen moesten komen. Mercedes-Benz toonde zich het meest doortastend, door in 2014 de GLA uit te brengen, maar inmiddels heeft iedere zichzelf respecterend merk minstens één Evoque-concurrent in het programma. Denk aan de BMW X2 en X4, de Lexus UX, de Volvo XC40, de Audi Q3 Sportback, de Mercedes GLC Coupé en – met een beetje goede wil – de Porsche Macan.

In 2014 volgde een facelift. Het uiterlijk bleef grotendeels ongewijzigd, maar onderhuids waren de veranderingen tamelijk aanzienlijk: een nieuwe negentraps automatische versnellingsbak, een volledig herzien 4×4-systeem en andere motoren. Met de Convertible (de meest overbodige auto ooit) overspeelde Land Rover zijn hand, maar dat mocht de pret niet drukken. You win some you lose some. Maar na tien jaar en ruim 800.000 verkochte exemplaren werd het toch wel eens tijd voor een opvolger.

Kenmerkend uiterlijk 
En die staat sinds begin dit jaar bij de dealer: een kakelverse Evoque (volgens zijn makers komt alleen het ophangsysteem van de voorportieren overeen), ofschoon je de oude en de nieuwe naast elkaar moet zetten om de verschillen te zien. Het design blijkt dus toch tijdlozer dan de sceptici vooraf vreesden. De nieuweling – die op een aangepast D8-platform staat, wat een grotere wielbasis (lees: meer binnenruimte bij gelijk gebleven buitenmaten) oplevert – is er uitsluitend nog als vijfdeurs. De driedeurs Coupé, zoals hij officieel heette, werd nauwelijks verkocht, dus dat lijkt een logische beslissing. De Convertible keert evenmin terug, zodat we mogen vaststellen dat ook in Coventry het spreekwoord ‘wijsheid komt met de jaren’ opgeld doet.

Wat gebleven is, is het kenmerkende uiterlijk. Het geheel is strakgetrokken en vervolgens overgoten met een Velar-sausje, wat hem net dat masculiene tintje geeft dat hij ontbeerde. Opdat niet alleen de vrouwen van Dries Roelvink en Badr Hari zich ertoe aangetrokken voelen, maar ook het wat conservatievere deel van de bevolking. Eigenlijk staat er gewoon een wat bulliger Velar (hij is nauwelijks langer dan een VW Golf), hetgeen u als compliment dient op te vatten. Zelfs het interieur lijkt rechtstreeks overgenomen van die grotere broer, inclusief diens hoogwaardige materialen, fraaie afwerking en niet altijd even handige bediening. Alleen aan de traditionele versnellingspook – waar de duurdere modellen een draaiknop hebben – is te zien dat u in de goedkoopste Range Rover zit.

Alle Evoques zijn uitgerust met in eigen huis ontwikkelde 2.0 liter Ingenium-krachtbronnen: drie benzines (200-300 pk) en drie diesels (150-240 pk). Met uitzondering van de diesel-instapper hebben alle motoren een ‘mild hybrid’ systeem (MHEV): bij afremmen wordt, ter besparing van brandstof, de motor uitgezet als de snelheid onder de 20 km/u is gedaald (daar merk je niks van). Een dynamo slaat de vrijgekomen energie op en gebruikt die weer bij accelereren. Volgend jaar verschijnt een plug-in hybride (PHEV), voorzien een 1.5-liter driecilinder (!) benzinemotor met 200 pk en een 108 pk-sterke elektromotor. Een volledig elektrische variant hoeft u vooralsnog niet te verwachten – naar verluidt verschijnt die in 2025, als het doek van de derde generatie wordt getrokken. Alle 4×4-uitvoeringen zijn voorzien van de modernste elektronische off road-hulpmiddelen. Een erezaak, want een Range Rover dient zich op elk terrein superieur te tonen.

Innovatieve cameratechnieken 
Evoque interior-300File-assistent (autonoom stapvoets rijden) is standaard, evenals vermoeidheidsherkenning, LED-verlichting, lichtmetalen wielen, rijstrookassistentie, parkeerhulp met camera en een noodstopsysteem. Ronduit innovatief zijn de optionele cameratechnieken, waarmee je zowel onder (handig in het terrein, of om te zien of de kat van de buren weer eens aan het schuilen is), direct vóór (sta ik nou bij de stoeprand of niet?) als achter (denk aan een tot de nok gevulde bagageruimte) de auto kunt kijken. Volgens Land Rover is de Evoque ‘waarschijnlijk de meest luxueuze auto onder de 4,4 meter’. Een volkomen nietszeggende mededeling, maar feit is wel dat de prestigieuze SUV aan alle kanten kwaliteit en rijkdom uitstraalt. En dat de standaarduitrusting weinig ‘luxueus’ is en dat predicaat feitelijk pas verdient vanaf uitvoeringsniveau SE, hoeven de buren natuurlijk niet te weten.

Wij reden de benzine P250 S (249 pk, 365 Nm, 0-100 km/u in 7,5 sec, topsnelheid 230 km/u) met R-Dynamic-pakket en gestoken in prachtig Seoul Pearl Silver. Een uiterst prettige metgezel, mits u geen sportieve ambities koestert (heeft u die wel, dan moet u vooral met de Jaguar F-Pace gaan rijden). Hij weegt 1.900 kg, wat in de praktijk – met een handvol inzittenden – al snel neerkomt op royaal boven de twee ton. En dan is 249 pk bepaald niet overbedeeld (300 ook niet, overigens), terwijl het softe onderstel, de weinig informatieve stuurinrichting, de bruuske gaspedaalreacties en de bij vlagen incoherente automatische versnellingsbak ook al niet uitnodigen het bit eens stevig tussen de tanden te nemen.

Maar zet uw innerlijke Max Verstappen op mute, en u ontdekt hoe heerlijk rustgevend zo’n statige Brit is. Betere snelweg-cruisers zijn nauwelijks denkbaar. Comfortabel. Stil. Stijlvol. En dankzij de nieuwe voor- en achterwielophanging gezegend met een vertrouwenwekkend voorspelbaar weggedrag. Heel veel meer kun je niet verlangen. Hooguit een verfijnder stop/start-systeem en wat meer beenruimte achterin, maar dat is autojournalistieke muggenzifterij. De Evoque wordt immers vooral als tweede auto gekocht, dan wel als enig vervoermiddel door empty nesters, en daarvoor liggen de praktische drempels nu eenmaal een stuk lager.

Eindelijk volwassen 
Evoque side-300Met de nieuwe generatie is de Range Rover Evoque eindelijk volwassen. Zijn onvolkomenheden vergeef je hem met een glimlach. Niet onbelangrijk: door zijn rijpheid neemt hij op overtuigende wijze afstand van zijn tegen wil en dank verkregen Rachel Hazes-imago. Helaas horen daar ook upmarket-prijzen bij. Voor de benzine-uitvoeringen lopen de bedragen uiteen van € 65.900 voor de P200, tot € 97.450 voor de P300 R-Dynamic HSE, en dat is fors duurder dan voorheen.

Maar natuurlijk kunt u ook dieselen (stiekem denken wij dat die brandstofsoort de meest uitgebalanceerde Evoque oplevert) en dan begint de pret al bij 56.700 euro. Voor dat bedrag krijgt u een voorwielaandrijver met 150 pk en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Bent u het schraalhans-is-keukenmeester-tijdperk inmiddels wel ontgroeid, dan kunt u uw blik richten op de D240. Die heeft 90 pk méér, vierwielaandrijving en een automaat, maar ook een prijskaartje van minimaal 71.900 euro. Gezien de uitgebreide optielijst en (vooral) de niet buitensporig royale standaarduitrusting hoeft u dan niet eens zo héél veel moeite te doen om de ton aan te tikken (onze testauto kwam uit op 93.268 euro).

Het zijn sterke schouders die de weelde kunnen dragen, want voor hetzelfde geld zet u een Velar (die begint bij 80K) voor de deur. Twee modellen die elkaar kannibaliseren – het lijkt een vreemde strategie, te meer omdat de nieuwe en minstens zo begerenswaardige Land Rover Discovery Sport in exact dezelfde vijver vist. Of plaveien de Britten hiermee de weg voor een nieuw instapmodel?


*
Officieel is Range Rover geen zelfstandig merk, maar ‘slechts’ het luxe-label van Land Rover. De Evoque heet dan ook eigenlijk Land Rover Range Rover Evoque. Ondoenlijk natuurlijk, vandaar dat iedereen dat Land Rover maar gewoon weglaat. Maar het verklaart wel waarom op iedere Range Rover een LaRo-badge prijkt. Jaguar Land Rover (JLR) is dan weer de overkoepelende organisatie.

In 2008 kwam JLR in handen van de Indiase industriële grootmacht Tata, die het voor 2,3 miljard dollar van Ford overnam. Een forse strop voor de Amerikanen, die in 1989 Jaguar inlijfden en in 2000 Land Rover kochten van BMW, maar beide merken – de miljardeninvesteringen ten spijt – nooit winstgevend wisten te krijgen. Onder Tata floreerde JLR als nooit tevoren, maar inmiddels lijkt het vuur onder de kroketten te zijn gedoofd. JLR heeft vooralsnog geen antwoord op de wereldwijd ingestorte vraag naar diesels, de globale emissiewetgeving en de stagnerende Chinese markt, om over de voortdurende Brexit-onzekerheid nog maar te zwijgen. Dat maakt het concern kwetsbaar, te meer nu moeder Tata – grotendeels als gevolg van de door Donald Trump ontketende handelsoorlog – op dit moment eveneens in zwaar weer verkeert. Onlangs werden bij JLR vijfduizend banen geschrapt en het einde van die reorganisatie is nog niet in zicht. Dit voorjaar leek de PSA-groep (Peugeot, Citroën, Opel) aan te sturen op een vijandige overname, maar een paar weken geleden bereikten de imperialistische Fransen een onverwacht fusie-akkoord met het Italiaanse FCA (Fiat Chrysler), waarmee de rust bij JLR lijkt te zijn weergekeerd. Voor zo lang het duurt, want Tata heeft inmiddels verklaard open te staan voor gedeeltelijke verkoop. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
De paradox van box 3.3
Volgende artikel
Column: Opvang in een hemel of in een hel

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×