• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
  • Innovatie & Tech
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • GZL 2022
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Berkeley Bridge
    • EVE
    • Hoffelijk Juridisch
    • Intervisie Advocatuur
    • Mutsaerts
    • Nalanda
    • OSR
    • PO-Online
    • YER Legal

Column: Innovatie duur?

17 februari 2021 door Jeroen Zweers

Jeroen Zweers

Ik hoor juristen vaak zeggen dat innovatie alleen is weggelegd voor grote advocatenkantoren of corporate in-house afdelingen. Het beeld bestaat dat innovatie duur is, en dat alleen de grote kantoren de financiële middelen hebben om hierin te investeren. Ik zie dit anders; voor innovatie is niet per se een grote som geld nodig.

Innovatie komt al tot stand met een dosis creativiteit, flexibiliteit en lef. Hiermee zijn juristen zeker in staat om een aantal noodzakelijke verbeteringen voor de eigen situatie en die van de cliënt te realiseren. Helaas zijn deze eigenschappen niet vanzelfsprekend voor juristen. Zowel in hun opleiding als in de huidige juridische bedrijfsculturen worden zij nog altijd gestimuleerd om binnen de kaders te denken.

Laten we eens kijken naar de definitie van innovatie. In de Van Dale staat: ‘in·no·va·tie (de; v; meervoud: innovaties): invoering van iets nieuws’. Wikipedia voegt daaraan toe: “Innovatie is meer dan alleen een technische verbetering. Innovatie kan ook in bijvoorbeeld management of marketing plaatsvinden.” Hieruit blijkt al dat innovatie niet per se een dure technologische oplossing hoeft te zijn, maar ook kan bestaan uit een aangepaste werkwijze of een aanvullende service aan de klant.

Dus laat je niet afschrikken door dat onterechte beeld van dure innovatie. Bedenk wat beter kan voor jou of je cliënten en ga het gewoon doen. Experimenteer! Innoveer! Dat kan in veel gevallen met de middelen, kennis en vaardigheden die je al tot je schikking hebt. Daarnaast zijn er ook gratis opensource tools beschikbaar. Voorbeelden zijn ContraxSuite, een gratis tool voor contractanalyse, het Accord Project waar je met smart contract kunt experimenteren en Docassemble, een systeem waarmee je complexe beslisbomen kunt bouwen. Zeker de moeite waard om te verkennen.

Klein heeft een voordeel op groot

Overigens hebben kleine kantoren vaak zelfs een voordeel op de grotere kantoren waar het innovatie betreft. Een klein kantoor dat in het weekend een goed idee bedenkt voor een maatschappelijk vraagstuk of een ontwikkeling bij een cliënt, kan op maandagochtend bij de koffie beslissen dit idee te gaan uitvoeren.

Bij grote kantoren leggen goede ideeën een veel langere weg af. Een weg van lobbyen bij partners, spreken met besturen en veel tijd en moeite om de conservatieve massa in beweging te krijgen. Met niet zelden als resultaat dat het idee een stille dood sterft, of het kantoor wordt ingehaald door de concurrent, of het wordt enkel als marketingmiddel (etalage) gebruikt. Dat leidt niet alleen tot frustratie, maar ook tot stilstand. Ik heb het voorrecht enkele van deze creatieve denkers te mogen coachen in hun ploeterende weg door de bureaucratie. Kantoren zouden deze mensen veel meer moeten koesteren en de ruimte moeten geven. 

‘Velen zijn slimmer dan weinigen’

Kortom, met creativiteit en lef kom je een heel eind. En is er wel een investering nodig, dan zijn er voldoende oplossingen te bedenken om deze bijeen te krijgen. Je hoeft het niet alleen te doen. Jaren geleden ben ik gefascineerd geraakt door een presentatie van Edwin Vlems, een bekende Nederlandse marketeer en auteur, die vertelde over het boek The wisdom of the Crowd van James Surowiecki. Dit boek legt uit waarom ‘velen slimmer zijn dan weinigen’.

Kleine kantoren en eenpitters kunnen de middelen bundelen om gezamenlijk verbeteringen door te voeren in hun bedrijfsprocessen. Zo zou je bijvoorbeeld een platform kunnen oprichten waar een aantal advocaten hun kennis delen en samenwerken aan nieuwe oplossingen. Een soort virtuele collectieve kennismanagement afdeling dus, als oplossing voor het gebrek aan dit soort afdelingen bij kleine kantoren door financiële onhaalbaarheid. Of een platform waar kantoren de uitspraken van hun zaken (uiteraard geanonimiseerd) kunnen uploaden.

Zoals waarschijnlijk wel bekend is, wordt slechts 5% van alle uitspraken in Nederland gepubliceerd op rechtspraak.nl. Bij voldoende deelname aan zo’n uitsprakenplatform, realiseren we al snel 10%. Dit betekent voor de deelnemende kantoren een substantieel kennisvoordeel.

Tot slot: heb je een innovatief idee, maar weet je niet hoe je dit aan moet pakken of waar je de tijd vandaan moet halen? Helaas zie ik in de praktijk veel goedbedoelde initiatieven stranden voor de eindstreep. Laat je begeleiden door professionals die het werkveld van een advocaat begrijpen en weten hoe je succesvol innovatie kunt toepassen in de advocatuur. Dat zal dan wel weer duur zijn, hoor ik je denken. Maar ook dat hoeft helemaal niet zo te zijn! Coaching kan ook op beperkte schaal plaatsvinden, in de vorm van een virtuele innovatiecoach bijvoorbeeld, die op afstand helpt om de structuur neer te zetten.

Een professional kan net dat beetje begeleiding bieden waardoor je de eindstreep wel haalt en kunt gaan profiteren van innovatie.

De fax is weg, nu de tombstones nog

Lees meer

Column: Hoopvolle juridische innovatievoornemens voor 2023

Lees meer

Gastcolumn: ‘Wat is de impact van ChatGPT op het juridische zoeklandschap?’

Lees meer

Advocaat, reageer eens niet zo snel

Lees meer

Column: Informatie zoeken en maken? Vraag het ChatGPT!

Lees meer

Fiscale mogelijkheden om werknemers te ondersteunen in deze moeilijke tijd

Lees meer
Jaap Baar

Column – De FIFA: Een rechtspersoon waarvan de werkzaamheid in strijd is met de openbare orde

Lees meer

Urennorm achterhaald en bovendien niet klantvriendelijk

Lees meer

Filed Under: Innovatie & Tech, Instagram, Nieuws, Opinie en blogs

Vorige artikel
Drentse notaris uit ambt ontzet om slecht advies bij risicovolle grondbelegging
Volgende artikel
Hof: arbeidsrelatie bezorgers Deliveroo te kwalificeren als arbeidsovereenkomst

Primary Sidebar

Topvacatures

(Gevorderde) advocaat-stagiaire of advocaat-medewerker Vastgoed Amsterdam

Advocaat-stagiaire Fiscaal recht Groningen

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Tuchtprocedures van Stibbe tegen Pels Rijcken kunnen doorgaan door uitspraak gerechtshof
  • ‘Lawyers by day, artists by night’
  • Advocaat in den vreemde: ‘Het gaat hier meer over het strategisch onderhandelen’
  • Nieuwe Uitdaging bij… Jones Day, Six Advocaten en Stek
  • De fax is weg, nu de tombstones nog

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers 2022
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×