• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Mini Clubman: Maxi Mini

25 april 2016 door Advocatie Redactie

In 1969 introduceerde Austin de Mini Clubman Estate: een stationcarversie van het bekende kleine doosje. In 2010 blies BMW de naam Clubman nieuw leven in, inclusief de twee kenmerkende kleine achterdeurtjes van het origineel, in plaats van een grote omhoog scharnierende klep. Eind vorig jaar werd de Clubman volledig herzien. Advocatie reed met de snelste uitvoering, de 192 pk Cooper S.

Door Ewoud Hallebeek

En natuurlijk is de nieuwe Clubman weer langer (30 cm!), breder (12 cm) en hoger (1,5 cm) dan zijn voorganger. Hij is zelfs groter dan de Countryman, Mini’s eigen SUV. Of om het maar even in een ander perspectief te plaatsen: de nieuwe Clubman is exact even groot als een VW Golf. Geen wonder dat wij zo’n beetje dagelijks hoorden ‘dat heeft toch niets meer met een Mini te maken?’

Klopt. Dat wil zeggen, als je het huidige Mini maar blijft vergelijken met het innemende, door Alec Issigonis ontworpen kleintje dat in 1959 op de markt kwam. Onder moederbedrijf BMW is Mini echter uitgegroeid tot een zelfstandig merk, dat weliswaar qua naamgeving en designtaal zwaar leunt op het roemrijke verleden, maar er verder zo goed als niets mee te maken heeft. En net zoals ieder ander merk heeft Mini (de fabrikant ziet graag dat we die naam in hoofdletters schrijven, maar dat is een kwestie van ‘don’t push your luck’) meerdere modellen nodig om het hoofd boven water te houden. Want wat nu als welgestelde samenwoners kinderen krijgen? Die kunnen ze niet kwijt in hun geliefde driedeurs Mini. Enter de Clubman, die daadwerkelijk bruikbare zit-, been- en bagageruimte achter de voorstoelen heeft. En genoeg deuren om overal makkelijk bij te kunnen. Wat wil een mens nog meer?

Nou, een wat beter doordachte ergonomie zou wel eens een keertje fijn zijn. Als vanouds ziet het dashboard eruit alsof de ontwerpers vanaf een afstandje lukraak wat knoppen en hendels naar binnen hebben gesmeten en wat bleef plakken maar meteen hebben vastgezet. Dat was vroeger (toen alles beter was en – om met Kees van Kooten te spreken – het kraanwater ook een stuk dikker) nog wel grappig, maar inmiddels is het een gimmick geworden en balanceert het gevaarlijk op het randje van irritant. De soepbord-grote klok in het midden is een kwestie van smaak, maar dient in  ieder geval niet meer als snelheidsmeter, hetgeen een hele verbetering is. In plaats daarvan huisvest het het multimediascherm voor audio, navigatie en communicatie. Net zoals zoveel dingen rechtstreeks van BMW afkomstig (daar heet het iDrive), waar – vanzelfsprekend, zouden we haast zeggen – helemaal niks mis mee is. Mogen wij u trouwens dringend elektrisch verstelbare stoelen (€ 1.271) aanbevelen? Eenmaal aan boord is handmatig de rugleuning verstellen zo goed als onmogelijk. Dat gezegd hebbende: de gebruikte materialen zijn van hoogwaardige kwaliteit en op de afwerking is niets af te dingen, en dat maakt veel – zo niet alles – goed.

De twee achterdeurtjes zijn vooral een grappig ontwerpdetail, als verwijzing naar het gelijknamige model uit de jaren ’70. En te openen met de afstandsbediening, waardoor het eigenlijk best een handige oplossing voor een niet bestaand probleem is. Daar staat dan weer tegenover dat, vanwege de brede deurstijlen, het zicht door de achteruitrijspiegel zo’n beetje non-existent is. Sowieso blinkt de Clubman niet uit in overzichtelijkheid, zodat de achteruitrijcamera (€ 386) al snel tot uw primaire levensbehoeften gaat behoren. Wie trendsetter wil zijn, moet nu eenmaal pijn lijden. Vraag het maar aan een willekeurige hipster. Of dacht u dat die baard en remloze-racefiets-zonder-versnellingen uit praktische overwegingen waren gekozen?

Mini hanteert voor al zijn instapmodellen de naam One, dus ook bij de Clubman. In dit geval voorzien van een 1.5 driecilinder turbobenzinemotor met 102 pk (0-100 km/u in 11,1 seconden, topsnelheid 185 km/u). De Cooper heeft hetzelfde motorblok, zij het met 136 pk (0-100 in 9,1 sec, 205 km/u). Aan de top van de voedselketen staat de Cooper S, met een tweeliter viercilinder turbo met 192 pk en 280 Nm (7, 2 sec, 228 km/u). Dieselen kan natuurlijk ook. De driecilinder One D levert 116 pk, doet het standaardsprintje in 10,4 seconden en heeft een top van 192 km/u. Zakelijke rijders met haast kiezen de tweeliter Cooper D met 150 pk (8,6 sec, 212 km/u). Voor veelrijders met een chronisch zware rechtervoet is er ten slotte de Cooper SD (190 pk, 400 Nm, 7,4 sec, 225 km/u).

Voorwielaandrijving is standaard, tegen bijbetaling van tenminste € 4.500 wordt uw Cooper S of Cooper SD voorzien van vierwielaandrijving. Af-fabriek staat de Clubman op 16-inch lichtmetaal (Cooper S: 17-inch), maar dat is natuurlijk een lachertje. Neem tenminste 18-inch (± € 1.500, afhankelijk van het ontwerp). Nog beter: 19-inch (€ 782), maar dat kan alleen als u ook het Pepper- (€ 2.495) of het Chili-pakket (€ 5.339) heeft aangevinkt.

Wij reden de Cooper S en die was, ondanks zijn op papier veelbelovende prestaties, aanzienlijk minder sportief dan gedacht. De in onze testauto gemonteerde optionele achttraps automatische ‘sporttransmissie’ haalde veel rijplezier weg. Of je nu wilt of niet, in het hoogste toerengebied schakelt hij onverbiddelijk zelf op, óók als je de bak in ‘manual’ hebt staan. Wij zouden de meerprijs van deze automaat (€ 2.136) lekker in onze zak houden en fijn zelf schakelen. De sportstand instellen (onderdeel van het Chili-pakket) maakt het er overigens niet veel beter op. De stuurinrichting krijgt dan weliswaar meer gewicht (fijn), maar niet meer gevoel (jammer), terwijl de demping nóg straffer wordt dan hij al was. Wel hangt het tweeliter turboblok wat feller aan het gas, maar per saldo voegt het allemaal maar weinig toe.

Het weggedrag is even speels als altijd, zoals het hoort bij een Mini, met de nadruk op onderstuur. Torque steer is de Clubman Cooper S echter niet vreemd, evenmin als een doorslaand binnenste voorwiel bij snel genomen bochten. Je zou bijna denken dat 192 pk te veel is voor het onderstel, maar iedereen die ooit een John Cooper Works GP heeft gereden, weet dat dat niet het geval is. Zou BMW het er misschien doelbewust ingebouwd hebben, om ook bij veilig lage snelheden de sensatie van ‘sturen op de grens’ te bieden?

De Mini Clubman is verkrijgbaar vanaf € 24.490. Een bedrag voor des keizers baard, want de One wilt u niet. U opteert voor de Cooper S, zoals het hoort. Die vergt een minimale investering van € 35.490. Minimaal, want Mini heeft het ‘personaliseren’ van uw auto in alle opzichten tot ware kunst verheven. Nonchalant wat geinige opties aanvinken kan u dan ook letterlijk duur komen te staan. Zo had onze testauto voor een kleine 15 mille aan extra’s aan boord. En nee, daar zat elektrische stoelbediening nog niet bij. Wel een in delen neerklapbare achterbank (€ 203) en stoelverwarming (€ 335), want dat is niet standaard, evenmin als climate control (€ 508) en navigatie (€ 895 of, voor het uitgebreide ‘professional’ systeem, € 2.095, welke laatste dan weer alleen leverbaar is in combinatie met het € 2.385 kosten Wired-pakket). Kortom, voordat u pap heeft kunnen zeggen, heeft u die aantrekkelijke vanafprijs verdubbeld. U bent gewaarschuwd. Hoe dan ook koopt u met de Mini Clubman een volwaardige gezinsauto. Verre van foutloos, maar altijd origineel en met de nodige zelfspot, zodat die glimlach op uw gezicht geen toevalligheid is.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Van fusies & overnames naar alpaca’s in de Andes
Volgende artikel
Column Zo Zuidas: vervelen is voor losers

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×