• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Tesla Model 3: herdefinitie

18 februari 2019 door Advocatie Redactie

Tesla Model 3 front 300x300

Na een stormachtige ontwikkelingsfase, met talloze soap-achtige plotwendingen, zette de langverwachte Tesla Model 3 eind vorig jaar eindelijk voet aan Europese wal. Advocatie reed met deze ‘Tesla voor de massa’, die in alle opzichten grote indruk maakte.

Door Ewoud Hallebeek

Begin 2016 kondigde Tesla de komst van een ‘betaalbaar’ model aan. De Amerikanen repten over een prijs van USD 35.000 en dat was voldoende om een welhaast onbeheersbare hype te creëren. De eerste signalen tekenden zich af op 31 maart van dat jaar, toen Tesla de inschrijving opende. Het liep volledig uit de hand. Binnen 24 uur stond de teller op 130.000, na een week hadden 325.000 geïnteresseerden een aanbetaling gedaan. Let wel: zonder dat iemand de Model 3, zoals de nieuwe Verlosser inmiddels was gaan heten, had gezien of over specificaties beschikte. Massahysterie.

Waarmee Tesla zich behoorlijk in de voet bleek te hebben geschoten, want ineens lag de ontwikkeling van Model 3 onder een wereldwijd vergrootglas. Alles wat Tesla – of liever: CEO Elon Musk – hierna deed of naliet, werd door Jan en alleman breed uitgemeten. Hoge bomen, net wat u zegt.

Uiteindelijk werd in de zomer van 2017 de productieversie voorgesteld. Met de belofte dat de baby-Tesla eind 2018 in de Oude Wereld beschikbaar zou worden voor zo’n € 35.000, waarmee elektrificatie voor de kleine luiden binnen handbereik lag. Ach ja. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.

De Model 3 is het kleinere (- 28 cm), smallere (- 11 cm), lichtere (- 370 kg) en vooral goedkopere (hij kost ruwweg de helft) broertje van de Model S en doet in die hoedanigheid zijn intrede in het zakelijk segment waar tot op heden de BMW 3-serie en de Audi A4 de dienst uitmaken. Net als alle andere Tesla’s is de Model 3 ontworpen door Franz von Holzhausen, een Amerikaan die zijn palmares verdiende bij VW, General Motors en Mazda. En die met de vierdeurs Model 3 wat ons betreft de voorlopige kroon op zijn werk zet. De verhoudingen zijn treffend raak, de lijnen van een simplistische eenvoud, terwijl de auto als geheel in het krappe Europa veel beter tot zijn recht komt dan de toch wat bombastische S en Model X.

Vooralsnog is de Model 3 in twee 4×4-uitvoeringen te bestellen, beide met een 75 kWh-accupakket: de Long Range AWD (351 pk, 527 Nm, 0-100 km/u in 4,8 sec, topsnelheid 233 km/u, WLTP-actieradius 560 km) en de Performance AWD (462 pk, 639 Nm, 3,5 sec, 250 km/u, 530 km), die te herkennen is aan zijn grotere wielen en remmen, het verlaagde sportonderstel en het carbon spoilertje op de achterklep. Op termijn komt ook de in de VS al verkrijgbare achterwielaandrijver naar ons land, als goedkopere instapper.

Royaal
Qua uitvoering zult u dus weinig keuzestress ervaren, maar ook op accessoire-gebied bent u snel klaar. Er zijn vijf lakkleuren: uni-zwart is kosteloos, maar voor metallic wit, rood, blauw en grijs geldt een meerprijs van € 1.600 tot € 2.700. Voor de Long Range-versie kunt u opteren voor 19-inch lichtmetalen wielen (18 is standaard, de Performance staat altijd op 20-inch), waarna uitsluitend nog de vraag resteert of u ook witte interieuraccenten (€ 1.050) en/of Autopilot (€ 5.300) belieft.

Wel zo overzichtelijk. En waarom ook niet? De standaarduitrusting is van zichzelf al tamelijk royaal (airco, WiFi met internettoegang, Spotify, navigatie, LED-verlichting rondom, achteruitrijcamera, keyless entry, leren bekleding), terwijl Nederlandse Model 3’s bovendien altijd zijn voorzien van het Premium-interieurpakket, bestaande uit een sublieme geluidsinstallatie met 15 speakers, vier USB-poorten, twee smartphone-oplaadpunten, elektrisch bediende en verwarmde stoelen voor én achter en een enorm glazen dak. Geloof ons, daarmee zijn al uw uitrustingswensen vervuld.

Het dashboard getuigt van een verbluffend minimalisme. Geen enkel knopje, hendeltje, metertje of klokje. In plaats daarvan een horizontaal geplaatst 15-inch touch screen in het midden, waarmee je alles (!) bedient en instelt. Nu ja, met uitzondering van de versnellingsbak en richtingaanwijzers, want daarvoor zijn twee ‘old school’ hendeltjes achter het stuur, en de ruitenwissers kun je desgewenst ook via die stengels laten lopen (standaard gaat dat via het scherm), maar dan ben je er wel.

Werkt het? Jazeker. Voortreffelijk zelfs, met prachtige graphics bovendien. Is het handig? Mwoh. Je went er aan, maar omdat je niets op de tast kunt doen, slokt het veel van je aandacht op en dat kan nooit de bedoeling zijn. Maar modern is het ontegenzeggelijk en de esthetiek ervan kan ons wel bekoren, dus is het een kwestie van ‘schoonheid komt met een prijs’. De afwerking is marktconform, maar de hoofdruimte achterin houdt, door de aflopende daklijn, niet over en ook de bagageruimte is – met 425 liter – niet bovenmatig. Maar achter het stuur merkt u daar natuurlijk niets van en laat dat nu net de plek zijn waar je in de Model 3 wilt zitten.

Alfaatje
Wij reden de Performance-uitvoering en kregen de grijns maar niet van ons gezicht. De ‘3’ rijdt, ondanks zijn niet onaanzienlijke gewicht van 1.847 kg, even speels en lichtvoetig als onze vroegere Alfaatjes, waar wij zo weemoedig aan terugdenken. Waar de Model S, met zijn standaard luchtvering, vooral groot aanvoelt, kun je de ‘3’, die is voorzien van een conventionele wielophanging (dubbele draagarmen voor, onafhankelijke multilinkophanging achter, beide met stabilisatorstang), met ongehoorde snelheden rondsmijten.

De superieure wegligging (met dank aan het extreem lage zwaartepunt, de bijna perfecte gewichtsverdeling en niet te vergeten de vierwielaandrijving), het niet aflatende vermogen, de precieze besturing en de totale afwezigheid van motorgeluid zorgen voor een welhaast surrealistische rijervaring. Er zit zelfs een circuit-modus op, waarmee romige driftpartijen tot de mogelijkheden behoren. En dat met een realistisch bereik van 400-450 km.

Schappelijk
De Tesla Model 3 is verkrijgbaar vanaf € 58.800. Dan krijgt u de Long Range. De door ons gereden Performance kost € 69.700. Nogal een verschil met de gehoopte 35 mille, maar als we dat idée fixe loslaten, resteert een behoorlijk schappelijke prijs. Al was het maar omdat BMW u voor een qua formaat en prestaties vergelijkbare M3 zo’n € 115.000 in rekening brengt. Niet onbelangrijk: levertijden heeft Tesla niet of nauwelijks. Als u nu een Model 3 bestelt, heeft u hem over zes weken op de oprit staan.

Met de Model 3 herdefinieert Tesla de klassieke sportsedan. Dat genre ontstond in 1962 met de introductie van de Alfa Romeo Giulia en evolueerde in de jaren daarna tot schreeuwlelijkerds als de huidige Mercedes-Benz C 63 AMG.

De Model 3 laat zien dat het ook anders kan. Beschaafder. Moderner. Maar met evenveel rijplezier. In zekere zin werpt de Model 3 zijn schaduw vooruit. Na een ‘3’ tot op het laatste schroefje te hebben ontmanteld, hebben Porsche en Audi hun PPE-platform (Premium Platform Electric), dat de basis vormt voor hun toekomstige elektrische modellen, terug naar de tekentafel gestuurd. Niet goed genoeg. En hoewel dat op zichzelf niet zo veel zegt, tekent het wel het niveau waarop de Tesla Model 3 acteert. Wij willen er een.

 

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Geen baan of verlenging wegens zwangerschap: welke juridische mogelijkheden zijn er?
Volgende artikel
Column: de greep op je advocatentelefoon

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×