• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Volvo V90: vijf meters pure schoonheid

21 november 2016 door Advocatie Redactie

Wie Volvo zegt, zegt stationwagen. Pragmatisch tot op het bot, geen poespas. Eenvoud als kenmerk van het ware, Ikea op wielen. Maar sinds de introductie van de nieuwe V40, in 2012, waait er in Zweden een andere wind. Vorm volgt niet langer functie, design is het nieuwe praktisch. De bloedstollend mooie V90 laat zien waar die visie toe leidt.

Door Ewoud Hallebeek

In ieder geval niet tot meer bagageruimte. De V90 volgt de V70 op en is 12 cm langer dan zijn voorganger, met een niet minder dan 13 cm langere wielbasis. Met die wetenschap in het achterhoofd verwacht je een zee van ruimte achter de achterbank, maar die meet slechts 560 liter. Een rechtstreeks gevolg van de schuine achterklep (typisch ‘life style-combi’) en genoeg voor een modale vakantie-uitrusting, maar het is wel 15 liter minder dan de V70. Toegegeven, als u de achterbank (elektrisch!) neerklapt, heeft u 1.526 liter tot uw beschikking, maar daar stelde de V70 een genereuze 1.600 liter tegenover. Of om het anders te formuleren: de V90 heeft de kleinste bagageruimte in zijn klasse (denk BMW 5 Touring en Audi A6 Avant) en dat is best een bijzondere vaststelling bij een Volvo.

Daar staat tegenover dat de concurrentie zelfs niet bij benadering kan tippen aan de schoonheid van deze 5 meter lange Zweed. Wat ons betreft gaat de V90 de boeken in als de mooiste auto van het jaar. En velen met ons, als we afgaan op het aantal bewonderende blikken, opgestoken duimen en de keren dat we bij het in- of uitstappen werden aangesproken door voorbijgangers. Een Scandinavische vrachtwagenchauffeur werd zelfs enigszins emotioneel toen wij hem uitnodigden plaats te nemen achter het stuurwiel.

Wij reden de instap-benzineversie (de T5 Geartronic met 254 pk) in luxe Inscription-uitvoering. Vanzelfsprekend (want persauto) was onze V90 uitgerust met alle denkbare extra’s, waarvan het merendeel het leven aan boord ontegenzeggelijk veraangenaamt, maar waarmee je prima zonder kunt – wij nemen tenminste aan dat u er geen oog minder om dicht doet als de drempel van de kofferbak niet verlicht is.

Desondanks is er een aantal must-haves te benoemen: 21-inch lichtmetalen wielen (€ 3.295), het exterieur stylingpakket (€ 1.545), het glazen schuif/kanteldak van welhaast Bijbelse afmetingen (€ 1.750) en last but not least het formidabele Bowers & Wilkins audiosysteem (€ 3.650). Inclusief het Inscription-pakket (€ 6.000) zit u dan op ruim 16K aan opties, maar dan heeft u voorwaar ook niets meer te wensen. Nu ja, wellicht wat extra vermogen, maar dat is muggenzifterij. Tenzij u, om wat voor reden dan ook, uit principe opteert voor vierwielaandrijving, in welk geval u automatisch uitkomt bij de 320 pk sterke T6. Wat u ook kiest (benzine of diesel), in alle gevallen krijgt u een tweeliter viercilinder met turbo. Het is maar dat u het weet.

De V90 staat op hetzelfde platform als de XC90 en deelt veel techniek met die forse SUV. De standaarduitrusting komt grotendeels overeen en het interieur is zelfs identiek. Geen wonder dat de rijbeleving zo goed als hetzelfde is. De V90 helt op hoge snelheid minder over en is iets minder zijwindgevoelig, zoals je mag verwachten van een lagere auto, maar in de dagelijkse praktijk zijn de verschillen verwaarloosbaar klein. Volvo’s hebben nooit bekend gestaan om hun dynamische rij-eigenschappen (de R- en Polestar-uitvoeringen daargelaten) en de V90 vormt daarop geen uitzondering. Bang voor een onverwacht assertief aangesneden bocht hoeft u niet te zijn en ook met de ‘simpele’ T5 valt voldoende snelheid te maken (0-100 km/u in 7 seconden, topsnelheid 230 km/u), maar sportiviteit hoeft u niet te verwachten. De core business van de V90 is de inzittenden zo comfortabel en veilig mogelijk van A naar B te vervoeren. En daar valt weinig op af te dingen.

Net als de XC90 beschikt de V90 over de modernste veiligheidsvoorzieningen (noblesse oblige), maar Volvo heeft voor laatstgenoemde twee extra ijzers in het vuur gelegd: Pilot Assist (semi-autonoom rijden – jazeker, ook de nuchtere Zweden doen mee aan de hype) en Animal Detection, dat overstekend groot wild detecteert. Overigens, mocht u de XC90 te hoog vinden en de V90 juist weer wat te laag: de recent verschenen V90 Cross Country helpt dat dilemma doeltreffend uit de wereld.

Met de V90 steekt Volvo overtuigend de gevestigde orde naar de kroon. De auto doet in geen enkel opzicht onder voor welk premiummerk dan ook en is drie- tot vierduizend euro goedkoper dan zijn directe concurrenten. Voeg daarbij zijn adembenemende uiterlijk en het moge duidelijk zijn waar onze voorkeur naar uitgaat.

De Volvo V90 is verkrijgbaar vanaf € 48.480,-. Leasen is mogelijk vanaf € 739,- per maand.

Filed Under: Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Assessments in de advocatuur: niet zaligmakend, wel belangrijk
Volgende artikel
Column Zo Zuidas: De paralegal is de eindbaas op kantoor

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat arbeidsrecht (voor 32 – 40 uur per week / standplaats Den Haag) Den Haag

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Nieuwe Uitdaging bij… Bird & Bird, Banning en Pellicaan

  • Twee advocaten beantwoorden oproep landelijk dekenberaad in zaak Ridouan Taghi

  • Nieuwe podcast ‘De Managing Partner’ geeft podium aan leiders in de advocatuur

  • Advocaat Rudy Giuliani ontvangt presidentiële onderscheiding na auto-ongeluk

  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente berichten

  • Juristen Foort van Oosten en Arno Rutte nieuwe bewindslieden Justitie
  • Tuchtrechtelijke maatregelen na poging tot getuigenbeïnvloeding in coronazaak; NRC legt link met Amsterdams advocatenkantoor
  • Inspectierapport: Rechtsbescherming burger bij informatieverstrekking Belastingdienst onder druk
  • Fednot: steeds jonger naar de notaris voor een testament
  • Medische zorg en omstandigheden detentie Inez Weski onder de loep

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×