• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Marketing met Ballen

14 oktober 2014 door Advocatie Redactie

“We hebben marketing geïmporteerd in ons bedrijfsleven, en vergaten dat het geen afdeling maar een competentie is. Vervolgens hebben we deze competentie verengd tot communicatie,” aldus Prof. Dr Rudy K. Moenaert, een van de negen sprekers op het AdvocatuurCongres 2014. “De beperking is de definitie geworden: het is hoog tijd dat marketing weer een leidende rol gaat spelen.”

“Dat was het. Nog vragen?” Jan, de directeur Operations, had net een update gegeven inzake de vooruitgang van zijn team om de internationale supply chain efficiënter te laten functioneren. Er waren geen vragen. Na de aankondiging van de nieuwe acquisitie in Frankrijk door de CEO, en het daaropvolgende cijferlabyrinth van de CFO (Chief Financial Officer), was iedereen ervan overtuigd dat logistiek inderdaad een moeilijk vak was waar ze zelf niet het fijne van konden begrijpen. “Goed. Dan geef ik nu het woord aan Pieter”, besloot de CEO.

Pieter begon. “Zoals jullie allemaal weten worden sociale media steeds belangrijker, ook in onze technische markten. Daarom heb ik een voorstel gemaakt om met ingang van volgend jaar 20 % van het communicatiebudget toe te wijzen aan internetactiviteiten. Deze middelen kunnen we vrijmaken als we de handelsbeurzen van Milaan en New York schrappen.”

Daar stokte die ochtend het verhaal van Pieter. Vragen, suggesties, twijfels volgden elkaar in staccato tempo op. Hij voelde zich als een trapper op een waterpedalo in de woestijn. Het werd Pieter nogmaals duidelijk dat in het bedrijfsleven iedereen elkaars toko respecteert, behalve de marketingtoko. Over marketing heeft iedereen een opinie. Pieter’s plan, waar een maand werk aan was voorafgegaan, werd met de grond gelijkgemaakt. Hij kreeg het expliciete verzoek van de CEO om de aanwezigheid in Milaan en New York te versterken. De HIPPO (Highest Paid Personal Opinion) had geluisterd, geoordeeld en gesproken.

Impact
Ik was nog een jonge MBA-student toen ik in het voorjaar van 1984 UFSIA-professor Philippe Naert de vraag hoorde stellen: “Hoe komt het dat marketing zo weinig is vertegenwoordigd in de directiekamers?” De voorbije drie decennia hebben daar weinig verandering in gebracht. Van de 9800 bestuurszetels in de Amerikaanse Fortune 1000 worden er slechts 38 ingenomen door de CMO (Chief Marketing Officer).

Ik heb een hart voor marketing. Marketeers kunnen/moeten de architecten van de klantenprocessen en de bijbehorende belangrijke beslissingen zijn. Hoe komt het dan dat minder dan 0.4 % van de bestuurszetels wordt ingenomen door dergelijk centrale functie? CMOs behouden hun job nu weliswaar langer – 45 maanden in 2013 tegenover 24 maanden in 2004 (US data) – maar vrolijk word ik er niet van.

We hebben het onszelf aangedaan. Marketeers worden te vaak gezien als de lichtgewichten in de organisatie. Het zijn medewerkers waar je ontzettend veel plezier mee kunt maken, ze zijn vaak uitermate creatief, maar ze beschikken in de perceptie vaak niet over de degelijkheid van de collega’s in andere afdelingen. Voormalig marketeer van het jaar, Hans Hagenaars (ING), verwoordde het zeer treffend:

“Ik wil geen leuke marketeers in mijn afdeling, ik wil sterke marketeers.”

Een jaar geleden waren we betrokken bij een marketing bootcamp voor een groot communicatiebureau. In de zaal waren twintig medewerkers, hoofdzakelijk accountmanagers, maar evenzeer de directeur strategie en de COO. Het enthousiasme van deze groep jonge, gemotiveerde medewerkers was aanstekelijk. Terloops vroegen we of iemand het begrip ‘EBIT’ kende (Earnings Before Interest and Taxes). Slechts één persoon stak zijn hand op (de directeur strategie).

Hoe kan marketing salonfähig zijn in de bestuurskamers als het de taal van die kamer niet spreekt? Hoe kan marketing ideëen hebben voor nieuwe waardeproposities in de markt als het deze zelf intern niet kan verkopen?

Een afdeling is geen competentie
Marketing is overgewaaid uit de States. In sommige ondernemingen als Unilever of P&G is de marketingfunctie echt wel the place to be. Maar in de meeste ondernemingen in de Lage Landen bevindt marketing zich onderaan de food chain. Anouk Lagae, Chief Marketing Officer van het heerlijke Duvel-merk en een heavyweight marketing warrior bij vele topmerken, merkt terecht op dat het bijvoegsel ‘bullshit’ al te grootmoedig getolereerd wordt in combinatie met ‘marketing’. Alsof operations, finance en – godbetert – IT vrij van nonsens zijn.

We hebben marketing geïmporteerd in ons bedrijfsleven, en vergaten dat het geen afdeling maar een competentie is. Achter de deuren van de marketingafdeling hebben we vervolgens deze competentie verengd tot communicatie. Tot slot hebben we de grootste fout gemaakt: we hebben de activiteiten van de afdeling communicatie als benchmark genomen voor de competentie marketing. De beperking is de definitie geworden.

Hiermee zeggen we niet dat communicatie waardeloos is, noch dat iedere malloot in de marketingafdeling succes kan boeken. Wel stellen we dat het marketingbegrip al te vaak is uitgehold tot leuke dames en heren die een Effie-award stellen boven bedrijfsresultaat, en die tevreden zijn met een staffunctie in plaats van lijnbevoegdheid. Marketing, als competentie, is te belangrijk om te worden vereenzelvigd met een heerlijk sluwe commercial in De Wereld Draait Door.

Het marketingdomein is zeer breed, toegegeven, maar de afwezigheid van marketing in belangrijke beslissingen als prijszetting, distributie, productontwikkeling en marktanalyse is te groot om gezond te zijn voor een onderneming. Overdrijven we? Helemaal niet. In een studie bij hoofdzakelijk B2B-bedrijven komen Leeflang en Verhoef tot de volgende conclusie:

“Onze resultaten geven aan dat de feitelijke invloedsfeer van marketing zich beperkt tot reclame, relatiemanagement (inclusief tevredenheidsonderzoek en -verbetering), en segmentatie, targeting en positionering. Domeinen zoals prijszetting en distributie die volgens handboeken oorspronkelijk werden gedomineerd door marketing worden nu gerund door andere afdelingen zoals verkoop en finance. Globaal bevestigen onze bevindingen de stelling in populaire en wetenschappelijke publicaties dat marketing terrein verliest in ondernemingen.”

Het Journal of Marketing kan wel eens relevantie missen (een understatement), maar methodologisch kloppen de artikelen in dit top notch journal meestal als een bus. Marketing is dus niet langer leidend. In zekere zin kan de analyse die cineast Steven Soderbergh maakte inzake de teloorgang van de film ten voordele van de studiobonzen zo gekopieerd worden naar het terreinverlies van marketing ten voordele van andere functies:

“Wanneer je een ruime portie schrik samenvoegt met een gebrek aan visie en een gebrek aan leiderschap verkrijg je een traject dat moeilijk kan worden gekeerd.”

Ik vind dat marketing opnieuw een leidende rol moet kunnen spelen. Leiderschap wordt al te vaak geïnterpreteerd als die persoonskenmerken die managers verheffen tot heersers op de apenrots. Leiderschap is ruimer, en omvat drie bouwstenen: strategisch leiderschap, organisatorisch leiderschap en persoonlijk leiderschap.

Marketing met ballen? Daarmee hebben we geenszins gezegd dat marketing voor mannen gereserveerd is. Integendeel! Het is metaforisch bedoeld. We hebben vooral opnieuw lef en ondernemerschap nodig. Creativiteit en analyse zijn nodig. Maar lef en ondernemerschap helpen marketing de beslotenheid van de communicatie-afdeling te verlaten. Dat helpt een onderneming pas vooruit.

Dit artikel is geschreven door Prof. Dr Rudy K. Moenaert, een van de negen sprekers op het AdvocatuurCongres 2014. Hét congres voor bestuurders van Advocatenkantoren, gehouden op 20 en 21 november. De presentatie van Rudy Moenaert, België’s beste spreker over marketing, zal net als de presentaties van de andere sprekers, toegespitst zijn op de advocatuur. Meer informatie: www.advocatuurcongres.nl.

Filed Under: Actueel

Vorige artikel
Company.info boort een nieuwe bron van cliënten aan
Volgende artikel
KNB: geen sprake van machtsmisbruik of manipulatie

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×