• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

BMW 8-serie Coupé: konings-GT

24 juni 2019 door Advocatie Redactie

BMW M850 rear-300

BMW heeft iets met grote coupés. Dat begon in 1968, met de komst van de CS, in 1975 gevolgd door de 6-serie. Die werd in 1989 afgelost door de 8-serie. De 8 bleef tien jaar in productie, waarna in 2003 diens spirituele opvolger verscheen in de vorm van een nieuwe 6. En omdat BMW zijn tradities graag in ere houdt, is er nu wederom een 8-serie ter vervanging van de 6. Advocatie reed met de kakelverse M850i Coupé.

Door Ewoud Hallebeek

Waarbij we dan wel de nuance dienen aan te brengen dat de inmiddels uit productie gegane 6-serie (alleen de Gran Turismo is nog leverbaar) zich in een lager segment bewoog dan de aanzienlijk duurdere 8-serie. Maar de 8 krijgt dezelfde carrosserievarianten (de tweedeurs Coupé en Cabrio zijn er al, de vierdeurs Gran Coupé maakt eind dit jaar zijn opwachting) en dat maakt het cirkeltje dan toch weer rond.

Verantwoordelijk voor het ontwerp is de Nederlander Adrian van Hooydonk, die de goede smaak had de 8 van minder grote nieren te voorzien dan wat BMW vandaag de dag uit de hoge hoed pleegt te toveren. Dat betekent echter niet dat we hier te maken hebben met een subtiele verschijning, want het front en de i8-achtige achterzijde zijn alles behalve dat. Doelbewust, als reactie op geluiden uit de markt dat BMW’s te braaf ogen. Daar kun je van alles van vinden, maar dat de 8-serie indrukwekkend is, staat buiten kijf. Krachtig, zelfverzekerd, schaamteloos. Alle bescheidenheid overboord, precies wat de opzet was. 

Vooralsnog is de nieuweling in slechts twee smaken verkrijgbaar: als 840d (3.0 zes-in-lijn turbodiesel, 320 pk, 680 Nm, 0-100 km/u in 4,9 sec) en als M850i. Die laatste heeft het bekende, maar voor deze gelegenheid tamelijk ingrijpend aangepaste 4.4-liter V8 Twin Turbo benzineblok onder de motorkap, goed voor 530 pk en 750 Nm (0-100 in 3,7 sec). Beide uitvoeringen hebben een begrensde topsnelheid van 250 km/u en zijn voorzien van xDrive vierwielaandrijving, een achttraps Steptronic automaat en een adaptief onderstel.

De M850i heeft daarnaast grotere (20-inch) wielen, vierwielbesturing en een elektronisch sperdifferentieel, teneinde de rijbeleving zo puntig mogelijk te maken. Andere (lees: kleinere) motoren zullen volgen, maar een V12, zoals de vorige 8-serie had, komt er niet. Niet vanwege emissie-eisen, zoals u wellicht zou verwachten, maar eenvoudigweg omdat een twaalfcilinder het gewicht naar onacceptabele hoogten zou tillen.

Geen gekke gedachte, want BMW heeft weliswaar ruimhartig geput uit gewichtsbesparende technieken en materialen, maar desondanks legt de M850i bijna 1.900 kg in de schaal en dat is voorwaar geen klein bier. En voor de volledigheid: een plug-in hybride, laat staan een volledig elektrische variant, staat niet op de planning. Want niet ‘sportwagen’ genoeg.

Verwarrende marketingstrategie
Daarover gesproken: omdat het merendeel van de klanten dol is op de door de M-divisie (BMW’s sportafdeling) ontwikkelde accessoires, al was het maar omwille van het prestige, heeft BMW besloten deze voortaan standaard op haar topmodellen te monteren. Dat verklaart de ‘M’ in de typeaanduiding. Maar heel erg hardcore is het dan nog altijd niet, want dat zou diezelfde gemiddelde klant alleen maar afschrikken. Voor degenen die dat juist wél willen, verschijnt eind dit jaar een 5 kg lichtere ‘echte’ M8 met extra stijve carrosserie, 600 pk, het standaardsprintje in 3,3 sec. en een topsnelheid van 305 km/u. 

Is u dat nog altijd niet ‘M’ genoeg, dan kunt u opteren voor de Competition, die 625 pk op het asfalt brengt. Daarop zijn dan weer zogeheten M Performance Parts te bestellen. Die verbeteren – opmerkelijk genoeg – niet de prestaties, maar dienen slechts het uiterlijk vertoon. Mocht u deze verwarrende marketingstrategie een devaluatie van het iconische M-label vinden, weet dan dat u daarin niet alleen staat. Maar money talks, dus neem het de Duitsers eens kwalijk.

Wij reden de M850i met, jawel, een carbon dak (meerprijs: € 3.203), dat 800 gram lichter is dan een conventioneel exemplaar en bovendien – dankzij de ‘double bubble’; een knipoog naar de Zagato-racewagens van weleer – aerodynamische voordelen biedt. Niet dat je daar ook maar iets van merkt, maar het doet het goed op verjaardagen en aan de toog, en dergelijke argumenten dient men niet lichtvaardig terzijde te schuiven. 

Desondanks is het moeilijk om niet te vallen voor het expressieve uiterlijk, mits u zich enigszins terughoudend opstelt bij het configureren van uw bestelling. Onze testauto was uitgevoerd in Sonic Speed Blue (€ 1.295) met zwart leren interieur, het carbon exterieurpakket (€ 4.223) en de standaard zilvergrijze wielen. Een uiterst smaakvolle combinatie, die getuigt van een bescheiden inborst. Maar ga voor Sunset Orange met volledig zwarte grille en dito wielen, en u bevindt zich ineens in de periferie van de automobiele beschaving. Geniet met mate, zouden wij u willen meegeven. Overdaad schaadt, te meer omdat de V8 (in de sportstand) rochelt en blaft dat het een aard heeft, waardoor je ook in anoniem blauw al soms lichtelijk beschaamd achter het stuur zit. Grijnzend, dat wel.

Meedogenloze gevechtsmachine 
BMW 850 interiorWant wat een feestbeest is die 850. Uitkijkend over het ingetogen dashboard, zonder (hoera!) de veelvoud aan aanraakschermen die bij minderbedeelden de suggestie van moderniteit en luxe moeten wekken, geniet u van diepgevoeld comfort en een algeheel welbehagen. Less is more, zoals understatement uitsluitend aan de top van de voedselketen tot kernwaarde kan dienen (de ronduit kitscherige kristallen pook- en iDrive-knoppen à € 695 zouden wij u dan ook ten zeerste ontraden). Aldus beweegt u zich in alle rust met zevenmijlslaarzen door het landschap.

Maar zet de elektronica in de sportstand en de M850i transformeert zich tot een meedogenloze gevechtsmachine, met razendsnelle reflexen en een messcherp weggedrag. Zijn omvang en gewicht laten zich niet wegfilteren, maar dat valt in het niet bij het genot dat de niet aflatende G-krachten en het pure stuurgevoel weten te genereren. Dat zulks uitsluitend met zijn tweeën is te savoureren (zelfs de aanduiding ‘2+2’ is te veel eer), dient u op de koop toe te nemen. Anderzijds: heimelijke genoegens deelt men bij voorkeur niet met het grote publiek. En het publiek weet ook nu al in welke weelde u baadt: zelden trokken wij zoveel aandacht als in de M850i Coupé.

De BMW 8-serie is zonder twijfel één van de beste en meest begerenswaardige GT’s van dit moment. De prijs is navenant. De 840d is verkrijgbaar vanaf € 127.811, de M850i vanaf € 171.650 (de prijzen van de nog duurdere M8 en M8 Competition zijn nog niet bekend). Vink links en rechts wat extra’s aan en u toucheert zonder veel moeite de 200K-grens (onze testauto kwam uit op € 198.570).

Dat plaatst de grote Beier in een tamelijk uitzonderlijke positie, want directe concurrenten zijn nauwelijks te vinden. De Mercedes S-klasse Coupé ligt voor de hand, maar heeft een compleet ander karakter. Dat geldt ook voor de Jaguar F-Pace, de Porsche 911 en de Lexus LC, die bovendien een stuk goedkoper zijn. De Bentley Continental GT is qua concept vergelijkbaar, maar is dan weer minstens een ton duurder, om over de Ferrari GTC4 nog maar te zwijgen.

Het lijkt er, kortom, op dat BMW met de 8-serie een nieuwe markt heeft aangeboord. En dat is heden ten dage, in een tijd waarin alle niches lijken te zijn gevuld, een prestatie van formaat.

 

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Zeskoppig arbitrageteam NautaDutilh stapt over naar Linklaters
Volgende artikel
KienhuisHoving opent ‘ontmoetingsplek’ in Utrecht

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×