• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Audi A4 Allroad: terughoudendheid als devies

13 november 2017 door Advocatie Redactie

Vorige maand brachten wij de Mercedes E-klasse All Terrain voor het voetlicht. Mocht u gecharmeerd zijn van dat concept – een opgestoerde 4×4 stationwagen – maar zo’n Benz qua omvang wat te veel van het goede vinden, dan zou de Audi A4 Allroad zomaar het perfecte alternatief kunnen zijn.

Door Ewoud Hallebeek

Waarbij ‘kleiner’ niet per se staat voor ‘goedkoper’, maar daar komen we later op terug. Voor nu beginnen we met te zeggen dat wij het ons prima kunnen voorstellen dat u eerdergenoemde Mercedes wat al te zeer uit de kluiten gewassen vindt. Een lengte van 5 meter kun je nu eenmaal met geen mogelijkheid ‘lekker compact’ noemen. Punt is, Mercedes-Benz heeft ze niet kleiner. Dat wil zeggen: opgehoogde vierwielaangedreven stationcars met matzwarte plastic opsmuk.

En dus vindt u uzelf op een waterkoude zaterdagochtend terug in de showroom van aartsrivaal Audi, die het concept weliswaar niet heeft uitgevonden, maar zeer beslist als een van de founding fathers kan worden gezien. Met de A6 bent u dan niet geholpen, want een winst van 9 mm ten opzichte van de E-klasse zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Nee, u dient uw blik te richten op de A4 Allroad Quattro. Ook mooi. En 20 cm korter, precies waar het u om te doen was.

De A4 Allroad wijkt uiterlijk nauwelijks af van een gewone A4 Avant. Sterker, alleen geoefende autospotters zullen zien dat u diep in de buidel heeft getast. En dat is best opmerkelijk, want uiterlijk vertoon is bij dit soort auto’s over het algemeen hét aankoopargument. Niet bij de A4 Allroad, die de bescheidenheid zelve is. Ja, hij staat iets hoger op zijn wielen (34 mm om precies te zijn), maar dat valt niemand op. En ook de plastic spatscherm- en bumperverbreders zijn van een ongekende ingetogenheid. Neem een zwarte en diepgevoelde anonimiteit zal uw deel zijn.

Typisch Audi, dat altijd het understatement verkiest boven de esthetische uitbundigheid die het merk met de ster zo kenmerkt. Alleen die single frame grille – het wordt hoog tijd dat men in Ingolstadt daar nu eens iets nieuws voor verzint. Ons loopt in ieder geval altijd een kille huivering over de rug als we ernaar kijken.

Audi staat op eenzame hoogte als het gaat om de bouwkwaliteit van haar interieurs en de A4 Allroad stelt in dat opzicht niet teleur. Ruim, met prachtige materialen, een voorbeeldige afwerking en beeldschone details, met name als u heeft geopteerd voor de virtual cockpit, die we nog kennen van de Q7 e-Tron.

Uiteraard is de A4 Allroad standaard voorzien van quattro-vierwielaandrijving. Ter onderstreping van zijn terreinvaardigheid is er tevens Hill Descent Control (waarmee de auto zelf gas geeft en remt bij steile afdalingen) en kunt u in het optionele Drive Select-systeem een aparte off road-instelling selecteren. Niet dat u daarmee een geduchte Land Rover-concurrent op de oprit zet, maar een bospad met ongewisse ondergrond hoeft u niet uit de weg te gaan. De grotere bodemvrijheid en het softere onderstel vormen daarbij een welkome ondersteuning. Die ook een keerzijde kent, want vering en demping zijn in staat u binnen de kortste keren wagenziek te krijgen. Een deinerige Amerikaan uit de jaren ’70 is er niks bij.

De oplossing is echter eenvoudig genoeg: zet de elektronica permanent in de stand Dynamic en u heeft er verder geen omkijken meer naar. Een kind kan de was doen. Overigens is luchtvering niet leverbaar. Dat is voorbehouden aan de A6 Allroad. Noblesse oblige.

De A4 Allroad is verkrijgbaar met vijf verschillende motoren. Eén benzine (de 2.0 TFSI met 252 pk) en vier diesels (163-272 pk), alle standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak. Wij reden de sterkste zelfontbrander, de 3.0 V6 met 272 pk (0-100 km/u in 5,5 seconden, topsnelheid 250 km/u), en dat was bepaald een genoegen. Trekkracht in overvloed en een fraai uitlaatgeluid, zodat er weinig te wensen overbleef. Hooguit een wat dynamischer weggedrag, want daar ontbreekt het grotendeels aan. Het is allemaal nogal afstandelijk en gevoelloos, en daar moet je van houden.

Maar comfort wordt bij de A4 Allroad in hoofdletters geschreven en dat vergoedt veel, zo niet alles. Audi belooft overigens een brandstofverbruik van 1 op 18,9, maar wij kwamen – met een gematigde rijstijl – uit op een gemiddelde van 1 op 13,5. Het is maar dat u het weet.

De Audi A4 Allroad Quattro is leverbaar vanaf € 56.015. Onze testauto kende een vanafprijs van € 71.327, maar dankzij een karrevracht aan extra’s toonde het prijskaartje onder aan de streep het tamelijk spectaculaire bedrag van € 107.364. Betracht daarom de nodige voorzichtig- en terughoudendheid bij uw bestelling. De optielijst is lang en zo ondoorzichtig als ze komen. Rustig aan dan breekt het lijntje niet, zouden wij u willen meegeven.

Of om met F. Jacobse te spreken: ‘Kijken, kijken en de rest erbij denken.’ Zo houdt u het nog een beetje binnen de perken. Want ‘binnen de perken’ was toch juist waar het allemaal om begonnen was?

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Van der Kolk Advocatuur in Klazienaveen failliet door terugloop asielzaken
Volgende artikel
Notaris sjoemelt met boedelbetalingen, derdengelden en declaraties: ontzet uit ambt

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat-medewerker Verzekerings- en Aansprakelijkheidsrecht (3-6 jaar ervaring) Rotterdam

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NOvA: Modernisering klachtrecht noodzakelijk
  • Gepensioneerde notarissen in de clinch met pensioenfonds
  • Namen en uren van advocaten blijven geheim in Wob-procedure
  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×