• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Auto’s: Volvo V60, meer voor meer

21 maart 2019 door Advocatie Redactie

Volvo V60 front 300x300

Vorig jaar nam Volvo afscheid van de inmiddels zeven jaar oude, maar nog altijd populaire V60. Met die auto was nuchter bezien weinig mis, maar ook de Zweden willen nu eenmaal opgestuwd worden in de vaart der volkeren. En omdat het kapitaalkrachtige moederbedrijf Geely bereid is fors te investeren, staat er nu een geheel vernieuwde V60 in de showroom.

Door Ewoud Hallebeek

Een kleine eeuw geleden, in 1926 om precies te zijn, ontstond uit de Zweedse kogellagerfabrikant SKF het automerk Volvo (Latijn voor ‘ik rol’). In 1999 kwam de personenautodivisie daarvan in handen van Ford, maar de Amerikanen lieten de zaak versloffen en wilden er een decennium later weer vanaf. Daimler en BMW deden een due diligence onderzoek en bedankten vervolgens voor de eer, maar in 2010 telde Geely 1,8 miljard dollar neer voor het aandelenpakket, waarmee Volvo ineens in Chinese handen was.

De liefhebber hield zijn hart vast. Onterecht, zo bleek al snel, want Geely ontpopte zich als de ideale stiefmoeder en Volvo floreert sindsdien als nooit tevoren. Met, hoe kan het ook anders, China als grootste afzetmarkt. Maar afzet is niet het zelfde als omzet, om over winst nog maar te zwijgen. En laat nu de helft van Volvo’s omzet uit Europa afkomstig zijn. Waar ze dol zijn op stationwagens. Geen wonder dat de Zweden groot belang hechten aan de vorig jaar geïntroduceerde V60.

De nieuweling, die overigens in het Belgische Gent van de band rolt, staat op het zelfde SPA-platform (Scalable Product Architecture) als de XC90 en V90. Dat levert een 10 cm langere wielbasis op, waar met name de achterpassagiers (beenruimte) en de kofferbak (+ 100 liter) van profiteren. De nieuwe V60 is 13 cm langer en 5 cm lager dan zijn voorganger. Opmerkelijk genoeg is hij ook 1,5 cm smaller en dat is dan weer geheel tegen de hedendaagse trend in. Anno 2019 flirten auto’s in het hogere segment steevast met de twee metergrens. In krappe stedelijke omgevingen is dan een anti cyclische breedte van 1,85 meter, zoals de V60 heeft, een ware verademing.

Qua uiterlijk is de nieuwe V60 nauwelijks te onderscheiden van zijn grotere broer V90. Wij hebben er weinig op tegen, al was het maar omdat wij de V90 van een ongekende schoonheid vinden. Waar de V60 dan nog zelfs een schepje bovenop doet, want de bescheidener afmetingen lijken de designtaal als een maatpak te passen.

Natuurlijk zijn er verschillen (bumpers, dagrijverlichting, wielen), maar om die te zien, moet je je eigenlijk op nerd-niveau bewegen. Haal de typeplaatjes eraf en u kunt bij de vrijmibo met droge ogen volhouden dat u een V90 rijdt. Sneu, zeker, maar andersom geldt natuurlijk hetzelfde en dat biedt dan weer mogelijkheden. Het interieur zal u in ieder geval niet door de mand doen vallen, want ook dat lijkt rechtstreeks uit de V90 afkomstig.

Alle V60’s zijn voorzien van LED-verlichting rondom, gescheiden airco, een elektrisch bedienbare achterklep, roofrails, 16-inch lichtmetalen wielen, parkeerhulp, rijbaan-assistentie en het Sensus Connect infotainmentsysteem, dat – middels een 9-inch touch screen – navigatie, audio, online diensten, Spotify, Apple CarPlay en Android Auto combineert. Vanzelfsprekend – want Volvo – beschikt de V60 over de modernste en meest uitgebreide veiligheidssystemen. Tegen meerprijs is Pilot Assist (semi-autonoom rijden tot 130 km/u) leverbaar.

Onderkoeld beschaafd
De V60 leent zich wat meer voor een sportieve uitmonstering dan de statige V90. Wij zouden dan ook, als Bruin het kon trekken, altijd opteren voor de R-Design-uitvoering, die onder meer is voorzien van zwarte raamlijsten, dakrails en buitenspiegels, agressievere bumpers en een 15 mm verlaagd sportonderstel. Scandinavisch sportief en dus onderkoeld beschaafd, zoals het hoort. Schreeuwen is immers per definitie een zwaktebod. Mogen wij u overigens dringend de optionele 19-inch lichtmetalen wielen aanbevelen? Nog een maat groter is verleidelijk, maar neigt naar stemverheffing.

De motorkeuze is tamelijk overzichtelijk: twee benzines (de T5 met 250 pk en de T6 met 310 pk), twee diesels (de D3 met 150 pk en de D4 met 190 pk) en een plug-in-hybride (de 390 pk-sterke T8 Twin Engine), waarmee u 45 km volledig elektrisch kunt rijden. Eind dit jaar wordt de T6 Twin Engine (340 pk) leverbaar, waarmee het gamma doorgroeit naar een evenwichtig ‘van alles twee’. Alle motoren zijn 2.0 viercilinder turbo’s.

De V60 is voorwielaangedreven, met uitzondering van de T6 en T8, die vierwielaandrijving hebben. Een achttraps Geartronic automaat is op de benzine-uitvoeringen standaard, bij de diesels geldt daarvoor een meerprijs van € 2.000. Overigens is de V60 de laatste Volvo die met een zelfontbrander verkrijgbaar is – alle toekomstige modellen zijn benzine en/of elektrisch.

Wij reden de T5 (250 pk, 350 Nm, 0-100 km/u in 6,7 sec, topsnelheid 235 km/u) in fijne Inscription-uitvoering en waren vooral onder de indruk van de ruimte. Enig research leerde ons dat de been- en hoofdruimte van de V60 identiek is aan de V90 en dat hadden wij eerlijk gezegd niet verwacht. Maar prettig is het natuurlijk wel. Het ingetogen interieur is prachtig afgewerkt, met mooie, hoogwaardige materialen, en de stoelen zijn werkelijk subliem, ofschoon wellicht wat aan de harde kant.

Toch is hier een kanttekening op zijn plaats. Volvisten van de oude stempel lopen het risico zich enigszins verweesd te voelen in deze weliswaar fraaie, maar op de keper beschouwd ook weinig onderscheidende omgeving. Of zoals een van onze passagiers het stelde: ‘Dit heeft niks met Volvo te maken, dit is gewoon BMW.’ Waarmee maar gezegd wil zijn dat als u waarde hecht aan merkidentiteit, u mogelijk rekening moet houden met een gewenningsperiode, indachtig de woorden van Wim Sonneveld: ‘Ik weet wel het is hun goeie recht, de nieuwe tijd, net wat u zegt, maar het maakt me wat melancholiek.’

Zoals alle Volvo’s, koop je de V60 niet omwille van zijn sportiviteit. Comfort, veiligheid en ruimte zijn zijn USP’s, wegligging en stuurgevoel zijn daaraan per definitie ondergeschikt. Verwacht bij de V60 dus geen sportwagenachtige toestanden. Hoewel hij ontegenzeggelijk dynamischer aanvoelt dan de V90 en 250 pk op papier ruimschoots toereikend is, is de besturing weinig communicatief, de automatische versnellingsbak traag van begrip en het motorgeluid verre van inspirerend.

Het is, kortom, geen BMW-killer, maar simpelweg een door en door betrouwbare reisgezel, wars van assertieve ambities, gemaakt voor onbezorgde kilometers zonder fratsen en franje. Die vriendelijke, immer goedgemutste buurman, die altijd voor je klaarstaat. Precies waar de doelgroep zo van houdt.

De nieuwe Volvo V60 is verkrijgbaar vanaf van € 44.495. Dat is exact 8,5 mille méér dan zijn voorganger. Een tamelijk forse prijsstijging, maar nog altijd enkele duizenden euro’s goedkoper dan een qua motorisering en uitrusting vergelijkbare BMW 3 Touring, Audi A4 Avant, of Mercedes C Estate.

Ten opzicht van de vorige V60 is de nieuwe een grote stap voorwaarts, niet alleen qua ruimte, maar ook qua standaarduitrusting en basale ‘look and feel’. Wij zouden niet weten waarom je nog een € 5.400 duurdere V90 zou willen.

Filed Under: Nieuws, Opinie en blogs Tagged With: auto, recensie

Vorige artikel
Amsterdamse dekenprijs voor oud-advocaat Bart Stapert
Volgende artikel
Eerste vrouwelijke Surinaamse deken gekozen na rumoerige verkiezingen

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×