• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • PKIsigning
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

BMW i5: groot en gewichtig genoegen

18 januari 2024 door Ewoud Hallebeek

Afgelopen zomer introduceerde BMW de achtste generatie van de 5-serie. Eind vorig jaar werd daar een volledig elektrische variant aan toegevoegd. Advocatie reed met deze i5.

In 1972 zag de eerste ‘vijf’ het levenslicht: een forse sedan voor het hogere segment. Het echte zakelijke succes werd echter pas in 1988 ingezet, met de komst van de derde generatie. Die E34 (zoals de fabriekscode luidde) zette qua rijeigenschappen nieuwe maatstaven en werd op dat gebied de benchmark voor alle concurrenten. De rest is geschiedenis, zoals dat heet, want de 5-serie is sindsdien een vaste waarde op de short list van managers en overige leden van het middelhoge echelon. Rij je een ‘5’, dan heb je het gemaakt. Geen wonder dat er inmiddels ruim tien miljoen van zijn verkocht.

Power of choice

En nu zijn we dus aanbeland bij de achtste generatie, die verkrijgbaar is als benzine (520i), als diesel (520d), als plug-in hybride (530e en 550e) en als EV. The power of choice, zoals BMW het zelf noemt. En ja, de komst van een M5 is al aangekondigd. Wij reden de – in onze ogen – meest interessante uitvoering: de volledig elektrische i5. Want ‘elektrisch’ is nu eenmaal de (opgelegde) toekomst en steeds meer bedrijven schrijven voor dat hun medewerkers iets leasen met een accu. Verantwoord ondernemen en carbon footprint en zo. In hoeverre dat in de nabije toekomst – gezien de aangescherpte bijtellingsregeling (22% in 2026), het afschaffen van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting en de bij de fiscus levende vraag of de in de kantoorparkeergarage getapte stroom moet worden gezien als belastbaar loon – houdbaar blijft, is koffiedik kijken, maar dat geheel terzijde.

Prijs van vooruitgang

De nieuwe 5-serie is groot – laten we er geen doekjes om winden. Hij is 5,1 meter lang, 1,9 meter breed en 1,5 meter hoog. Dat zijn exact dezelfde maten als de vorige 7-serie. Hij is ook zwaar: zelfs de lichtste uitvoering legt zonder passagiers al 2,1 ton in de schaal. Voor het juiste perspectief: eerdergenoemde E34 woog 1.300 kg en was 40 cm korter. De prijs van de vooruitgang.

En alle hedendaagse technieken en kunstgrepen ten spijt: de morbide obesitas en grootheidswaan waar de moderne auto pathologisch aan lijdt (hetgeen ons in meerdere opzichten grote zorgen zou moeten baren), laten zich ook bij de i5 niet wegfilteren. Je bent je er permanent van bewust met een joekel van een auto onderweg te zijn. Is dat bewustzijn enigszins vervaagd, dan wordt je er tijdens fileparkeren weer pijnlijk aan herinnerd. Of in nauwe straatjes. Of in parkeergarages, die – om allerlei praktische en economische redenen – nog altijd ingericht zijn op auto’s van twee, drie decennia geleden.

Tussen twee werelden

Maar is de i5 eenmaal geparkeerd, dat stáát er ook wel wat. BMW is de afgelopen jaren zoekende naar een nieuwe designtaal. De woest experimentele, trial and error-achtige benadering leidde tot soms huiveringwekkende resultaten, maar inmiddels lijken de ontwerpers weer bij zinnen en zijn de esthetische excessen vooral iets om later over te lachen. Het onlangs gepresenteerde bloedmooie studiemodel Vision Neue Klasse heet de voorbode te zijn van het nieuwe BMW-design en die toekomst kan wat ons betreft niet snel genoeg beginnen.

De i5 zweeft in dat opzicht een beetje tussen twee werelden. Hij is niet zo megalomaan vormgegeven als zijn grote elektrische broer i7, maar is ook geen toonbeeld van terughoudendheid. En dat staat hem voortreffelijk. Toegegeven, het ontwerp heeft tamelijk eclectische details en is niet overal even evenwichtig, maar onder de streep resulteert een krachtig, zelfbewust en ‘duur’ voorkomen, waar weinigen aanstoot aan zullen nemen. BMW zelf noemt het ‘een frisse interpretatie van het kenmerkende, elegante, sportieve ontwerp’ en daar sluiten wij ons bij aan.

Enorme middentunnel

De i5 is leverbaar in twee uitvoeringen. Instapper is de achterwiel aangedreven eDrive40, voorzien van één elektromotor (340 pk, 0-100 km/u in 6,0 seconden, topsnelheid 193 km/u) en een theoretische actieradius van 582 km. Daarboven staat de M60 xDrive: vierwiel aangedreven, twee elektromotoren, 601 pk (3,8 sec, 230 km/u) en een WLTP-bereik van 516 km. Beide versies hebben een lithium-ion accupakket van 84,4 kWh en kunnen snelladen met maximaal 205 kW. Later dit jaar verschijnt er ook een stationcar (zoals altijd bij BMW ‘Touring’ geheten).

Het interieur is zoals je in deze prijsklasse mag verwachten, met mooie (veganistische) materialen, heerlijke stoelen, een voortreffelijke afwerking en touch screens per strekkende meter. Minpuntje is de enorme middentunnel; een logisch gevolg van één carrosserievorm voor alle aandrijfvormen. Bij de ‘fossiele’ varianten gaan daar de versnellingsbak en de cardanas onder schuil. De consequenties van die keuze zie je ook in de kofferruimte. Die is met 490 liter inhoud toereikend genoeg, maar eigenaren met een verbrandingsmotor onder de motorkap hebben 30 liter méér tot hun beschikking.

Weinig betere

Qua rijeigenschappen stelt de i5 eDrive40 niet teleur. Verwacht echter geen sportwagenachtige toestanden, want daarvoor is hij te groot en te zwaar, en ontbreekt het hem aan vermogen. Hij is vlot genoeg, maar de echte punch ontbreekt. Daar staan echter een heerlijk informatief onderstel en dito stuurinrichting tegenover (hoewel de elektrische stuurbekrachtiging bij lage snelheden wel érg licht gaat) en dat maakt veel, zo niet alles goed. Als snelwegcruiser zijn er weinig betere te vinden. Houdt overigens in dat verband rekening met een daadwerkelijk bereik van zo’n 450 kilometer. Dit om teleurstellingen te voorkomen. De BMW i5 is verkrijgbaar vanaf 77.565 euro.

A lawyer sitting at a desk with legal books, documents, and a newspaper, embodying professionalism.

NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter

Lees meer
Close-up of a wooden judge's gavel on a black desk, symbolizing justice and law.

RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden

Lees meer

Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’

Lees meer

Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren

Lees meer
soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem

Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Lees meer

Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

Lees meer

Filed Under: Nieuws Tagged With: auto

Vorige artikel
Hogan Lovells benoemt meer dan vijftig counsels wereldwijd; vier in Amsterdam
Volgende artikel
Amsterdamse deken mengt zich in kort geding dat Royce de Vries tegen AD aanspande

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat stagiair(e) Rotterdam

Arbeidsjurist Gouda

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • Rechtbank Rotterdam berispt advocaat wegens aanvoeren van niet-bestaande jurisprudentie

  • Opinie: ‘De afbouw van de hypotheekrenteaftrek is onvermijdelijk’

  • Nieuwe Uitdaging bij… o.a. Atlas Fiscalisten, Baker McKenzie, Van Benthem & Keulen

  • soccer, international, holland, nederland, eredivisie, honor division, banner, flag, vitesse arnhem Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

  • Advocaat persoonlijk aansprakelijk ondanks exoneratieclausule

Recente berichten

  • NCC functioneert goed, maar instroom zaken blijft achter
  • RSJ: Jeugdigen vaker buiten strafrecht houden
  • Advocaat verdachte in soevereinenzaak: ‘Uitspraken waren dom, maar geen aanslagplannen’
  • Compliance en digitale zekerheid: cruciale pijlers voor moderne advocatenkantoren
  • Raadsheer Hof Arnhem-Leeuwarden in Vitesse-zaak bezat ooit fankaart

Recente reacties

    Archieven

    • september 2025
    • augustus 2025
    • juli 2025
    • juni 2025
    • mei 2025
    • april 2025
    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • oktober 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juli 2024
    • juni 2024
    • mei 2024
    • april 2024
    • maart 2024
    • februari 2024
    • januari 2024
    • december 2023
    • november 2023
    • oktober 2023
    • september 2023
    • augustus 2023
    • juli 2023
    • juni 2023
    • mei 2023
    • april 2023
    • maart 2023
    • februari 2023
    • januari 2023
    • december 2022
    • november 2022
    • oktober 2022
    • september 2022
    • augustus 2022
    • juli 2022
    • juni 2022
    • mei 2022
    • april 2022
    • maart 2022
    • februari 2022
    • januari 2022
    • december 2021
    • november 2021
    • oktober 2021
    • september 2021
    • augustus 2021
    • juli 2021
    • juni 2021
    • mei 2021
    • april 2021
    • maart 2021
    • februari 2021
    • januari 2021
    • december 2020
    • november 2020
    • oktober 2020
    • september 2020
    • augustus 2020
    • juli 2020
    • juni 2020
    • mei 2020
    • april 2020
    • maart 2020
    • februari 2020
    • januari 2020
    • december 2019
    • november 2019
    • oktober 2019
    • september 2019
    • augustus 2019
    • juli 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019
    • januari 2019
    • december 2018
    • november 2018
    • oktober 2018
    • september 2018
    • augustus 2018
    • juli 2018
    • juni 2018
    • mei 2018
    • april 2018
    • maart 2018
    • februari 2018
    • januari 2018
    • december 2017
    • november 2017
    • oktober 2017
    • september 2017
    • augustus 2017
    • juli 2017
    • juni 2017
    • mei 2017
    • april 2017
    • maart 2017
    • februari 2017
    • januari 2017
    • december 2016
    • november 2016
    • oktober 2016
    • september 2016
    • augustus 2016
    • juli 2016
    • juni 2016
    • mei 2016
    • april 2016
    • maart 2016
    • februari 2016
    • januari 2016
    • december 2015
    • november 2015
    • oktober 2015
    • september 2015
    • augustus 2015
    • juli 2015
    • juni 2015
    • mei 2015
    • april 2015
    • maart 2015
    • februari 2015
    • januari 2015
    • december 2014
    • november 2014
    • oktober 2014
    • september 2014
    • augustus 2014
    • juli 2014
    • juni 2014
    • mei 2014
    • april 2014
    • maart 2014
    • februari 2014
    • januari 2014
    • december 2013
    • november 2013
    • oktober 2013
    • september 2013
    • augustus 2013
    • juli 2013
    • juni 2013
    • mei 2013
    • april 2013
    • maart 2013
    • februari 2013
    • januari 2013
    • december 2012
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • augustus 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • september 2011
    • augustus 2011
    • juli 2011
    • juni 2011
    • mei 2011
    • april 2011
    • maart 2011
    • februari 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • november 2010
    • oktober 2010
    • september 2010
    • augustus 2010
    • juli 2010
    • juni 2010
    • mei 2010
    • april 2010
    • maart 2010
    • februari 2010
    • januari 2010
    • december 2009
    • november 2009
    • oktober 2009
    • september 2009
    • augustus 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
    • maart 2009
    • februari 2009
    • januari 2009
    • december 2008
    • november 2008
    • oktober 2008
    • september 2008
    • augustus 2008
    • juli 2008
    • juni 2008
    • mei 2008
    • april 2008
    • maart 2008
    • februari 2008
    • januari 2008
    • december 2007
    • november 2007
    • oktober 2007
    • november 2006
    • oktober 2006
    • april 2006
    • juni 2005
    • mei 2005
    • april 2005
    • februari 2005
    • april 2004

    Categorieën

    • aanbesteding & omgevingsrecht
    • Aansprakelijkheid
    • Actueel
    • Agenda
    • AI
    • AI, tech & legal
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht
    • Arbeidsrecht & sociale zekerheid
    • Bedrijfsjurist en advocaat
    • Berkely Bridge
    • Beroepsvaardigheden
    • Bestuurs(proces)recht
    • Bouwrecht
    • Buitenland
    • Burgerlijk (Proces)recht
    • Burgerlijk (Proces)recht en contracten
    • Business
    • Chemische Veiligheid
    • Column
    • Corona
    • Deals
    • Dealtalk
    • Erfrecht
    • Financieel
    • Financieel recht
    • Fiscaal
    • Fiscaal Recht
    • Gezondheidsrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Human Interest
    • Huurrecht
    • Huurrecht
    • ICT & Privacy
    • Incompany
    • insolventie en ondernemingsrecht
    • Instagram
    • Intellectueel Eigendomsrecht
    • Intellectuele Eigendomsrecht
    • Internationaal en Europees Recht
    • Interview
    • Jeugdrecht
    • Juridisch ondersteuner
    • Lexxyn Groep
    • Mediation
    • Mercedes-Benz
    • Mutsaerts
    • Nieuwe uitdaging
    • Nieuws
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Notariaat
    • Ondernemingsrecht
    • Onderwijsrecht
    • Opinie en blogs
    • Overheid Bedrijfsvoering
    • Overheid Bestuur
    • Overheid Ruimte & milieu
    • Overheid Sociaal
    • Overheid Veiligheid
    • Personen- en familierecht
    • Personen- en familierecht
    • PO Deal aanbod
    • Podcasts
    • Privacyrecht
    • schade en verzekering
    • SDU events
    • Straf (Proces)recht
    • Tuchtrecht
    • Uitgelicht
    • vacatures
    • Vastgoed- & Huurrecht
    • Veiligheid
    • Vlogs
    • Vreemdelingenrecht
    • Wagner Group
    • Wieringa
    • YER Legal

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Footer

    • Nieuws
    • Business
    • Human Interest
    • Innovatie & Tech
    • Opinie en blogs
    • Tuchtrecht
    • Gouden Zandlopers
    • Top 50 Advocatuur
    • Top 30 Notariaat
    • Advocatie Magazine
    • Vacatures
    • Partners
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Youtube
    • Nieuwsbrief
    • Contact en colofon
    • Meld nieuws
    • Adverteren
    • Vacature indienen

    Advocatie is een uitgave van
    Lefebvre Sdu
    Maanweg 174
    2516 AB Den Haag

    Powered by Lefebvre Sdu

    • Disclaimer
    • Privacy Statement & Cookieverklaring
    lefebvre SDU

    Het laatste nieuws van Advocatie
    twee keer per week in je mail
    ?

    Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

    Aanmelden

    ×