• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Nieuwsbrief
  • Magazine
  • Webshop
  • Contact en colofon

Advocatie

Dé nieuwssite voor advocaten, notarissen en juristen

  • Actueel
    • Nieuws
    • Business
    • Tuchtrecht
    • Nieuwe uitdaging
    • Deals
    • Human Interest
    • Opinie en blogs
    • Buitenland
  • AI, tech & legal
  • Podcasts
  • De Stand
    • Advocatuur Top 50
    • Notariaat Top 30
    • Archief De Stand
  • Uitgelicht
  • Vacatures
  • Opleidingen
  • Partners
    • Howden
    • OSR
    • PO-Online

Column: Hoger rendement met compliment

11 november 2015 door Advocatie Redactie

In de krant las ik op de carrièrepagina’s een interessant artikel met als titel: ‘Een compliment werkt beter dan een bonus’. Meteen was ik het daar roerend mee eens.

 

Fleur Brockhus, schrijver van roman De urenfabriek

Mijn ervaring in de advocatuur is dat complimenten geven net zo vreemd is als je eigen lunchpakket meenemen naar kantoor. Terwijl het voor mij werkt als speed. Wellicht boterde het daarom niet zo tussen mij en de advocatuur.

En nu lees ik dat uit het proefschrift van ‘complimentenprofessor’ Marius Rietdijk volgt dat een compliment zelfs sterker werkt dan een bonus: ‘Die krijg je immers aan het eind van het jaar, terwijl een compliment geven direct kan.’ Een uitkomst voor de bankensector: zet in contracten van directeuren dat ze in plaats van een bonus recht hebben op tien complimenten per jaar bij goed gedrag.

Het klinkt misschien kinderachtig, werken voor een pluim, maar gebrek aan waardering is iets waar veel werknemers mee kampen. En in het bijzonder advocaten. Het is voor velen zelfs een reden om op te zeggen. En dat is toch zonde? Vooral omdat het zo makkelijk is om er iets aan te doen.

In het artikel staan een paar tips om je op weg te helpen met complimenteren. Bijvoorbeeld: zeg iets over de persoon, niet over het resultaat. En geef geen onoprechte complimenten. Daar heb ik ervaring mee. Ooit kreeg ik een compliment van mijn patroon waar ik pisnijdig van werd. Ik had aan een cliënt geschreven:

Geachte heer X,

Bedankt voor uw bericht.
Ik kom er spoedig op terug.

Hoogachtend,
Fleur Brockhus

Mijn patroon complimenteerde me met de keurige mail die ik had geschreven. Ja. Doei.

Een mooie bijkomstigheid is dat je door iemand een compliment te geven, ook zelf automatisch gelukkig wordt. Dat komt omdat de complimentenmaker weet welk effect een compliment heeft.

Nederlanders vinden complimenten maken moeilijk. Dat komt omdat ze bang zijn dat de ander er iets achter zoekt. Gek eigenlijk, want je zoekt er niet meteen iets achter als iemand kritiek levert, dat geloof je direct.

Ook het ontvangen van een compliment is niet makkelijk. Vaak reageren we op een compliment met: “Ach, het was niet zo moeilijk”. Of: “Het is al oud, ooit gekocht in de uitverkoop.” Zo’n reactie is jammer. Want daarmee wuiven we de waardering weg. Dat is niet leuk voor onszelf en niet voor de complimentenmaker. Een simpel ‘Dankjewel!’ volstaat.

Dus: kijk eens rond binnen je sectie. Ieder mens heeft wel een kwaliteit. Zelfs die f*ing irritante collega. En zit je echt verlegen om waardering of een compliment? Geef jezelf een schouderklopje. Ook effectief, zolang je het dus niet meteen weer wegwuift.

P.S. Deze column was nog geen minuut uit de pen gerold, toen ik dit linkje naar het complimentenkwartet in mijn mailbox vond: www.complimentenkwartet.nl. Idee voor de feestdagen?

Filed Under: Column, Nieuwe uitdaging, Nieuws

Vorige artikel
Nieuwe Uitdaging bij... De Clercq, Clifford Chance, Lexence en Van der Feltz
Volgende artikel
Advocatenpoule voor politiemensen: ‘Agenten schieten niet voor hun lol’

Primary Sidebar

Topvacatures

Advocaat medewerker Familierecht Den Haag

Advocaat ondernemingsrecht Veldhoven

Meer vacatures

OverFusies

Magazine

Magazine

Best gelezen

  • De passie van Latisha Nunumete: vechten tegen de zwaartekracht

  • ‘Waardeloze’ dwangsom laat burgers met lege handen achter

  • Uitgelicht – ‘Hoorrecht in verhuiszaken; wat is de invloed van het kindgesprek?’

  • Ex-medewerkers beschuldigen Knoops’ Advocaten van schrikbewind

  • Man veroordeeld tot gevangenisstraf voor mishandeling van advocaat

Footer

  • Nieuws
  • Business
  • Human Interest
  • Innovatie & Tech
  • Opinie en blogs
  • Tuchtrecht
  • Gouden Zandlopers
  • Top 50 Advocatuur
  • Top 30 Notariaat
  • Advocatie Magazine
  • Vacatures
  • Partners
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Youtube
  • Nieuwsbrief
  • Contact en colofon
  • Meld nieuws
  • Adverteren
  • Vacature indienen

Advocatie is een uitgave van
Sdu
Maanweg 174
2516 AB Den Haag

Powered by Sdu

  • Disclaimer
  • Privacy Statement & Cookieverklaring
SDU

Het laatste nieuws van Advocatie
twee keer per week in je mail
?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief:

Aanmelden

×